Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ngn i Helsingborg som sitter på en batterisläde till en F4:a?

Produkter
(logga in för att koppla)

Escalib

Aktiv medlem
Jag har fått in en del objektiv + bakstycke för kontroll av kvalitet och värdering.

Men tyvärr glömde förra ägaren till F4:an att plocka ut batterierna, så de har allt fastnat rätt så ordentligt i en sörja av batteriavrinning =/

Eh helt vanlig släde för 6st AA-batterier.

Yes man kan såklart inhandla en ny sådan på tradera, men jag har ej för avsikt att själv köpa kameran.
Utan skall bara testa om den fortfarande funkar som den ska - lämna en värdering, och eventuellt sälja den åt nuvarande ägare.

Så om ngn i Hbg med omkrets sitter på en släde och är villig att låna ut den för ngr timmar, så vore du klart välkommen att höra av dig :)

Jag har fått in en del objektiv + bakstycke för kontroll av kvalitet och värdering.

Men tyvärr glömde förra ägaren till F4:an att plocka ut batterierna, så de har allt fastnat rätt så ordentligt i en sörja av batteriavrinning =/

Eh helt vanlig släde för 6st AA-batterier.

Yes man kan såklart inhandla en ny sådan på tradera, men jag har ej för avsikt att själv köpa kameran.
Utan skall bara testa om den fortfarande funkar som den ska - lämna en värdering, och eventuellt sälja den åt nuvarande ägare.

Så om ngn i Hbg med omkrets sitter på en släde och är villig att låna ut den för ngr timmar, så vore du klart välkommen att höra av dig :)

Kan glädja de som bryr sig med att F4:an most definitivt funkar! :D

Håller på att gå igenom alla möjliga inställningar man kan på den just nu, å den beter sig som den skall bete sig :)

Visst batterisläden har fortfarande skit på sig, men jag lyckades få bort tillräckligt för att få den att starta upp iaf =)

Däremot bör nästa ägare allt ge den en ordentligt genomstädning - både angående släden och inne i själva huset - speglen om inte annat behöver allt fixas å trixas med.

Autofokusen är lite seg, men beräknat på att de flesta med en så pass advancerad kamera likväl mest nyttjar manuell fokus så e de inte så värst farligt.

Så efterfrågan efter en alternativ släde är ej längre gällande :)

Den verkar sliten den där f4'an?
Kanske lite OT, men vad är det för fel på spegeln?

Jepps är en numera avliden reklamfotograf som har nyttjat den - så den är allt använd en hel del mer än vad man vanligen skulle se i händerna på herr och fru "hobbyfotograf"

Jag misstänker att det mest bara är ett väldigt skitigt hus, skall se om autofokusen fungerar bättre efter en ordentlig rengöring.
Speglen i sig är det inga fel på, den rör sig som den skall i alla möjliga inställningar - härligt kulspruteljud det blir när man klickar av snabbaste möjliga serierna ;)
Den är däremot skitigare än ngn spegel jag ngnsin har sett, undrar seriöst vad tusan kameran råkade ut för på sitt sista äventyr :eek:

Hm vad står OT för?

OT = OffTopic ;)

Jo de smattrar på gött dedär!
För att gå ännu mer OT så har jag en fråga om du nu rengör/fixar kameraprylar, är det komplicerat/dyrt att kalibrera en gammal Nikkor 105/f2.5? tycker den är lite oskarpare än den borde vara.

OT = OffTopic ;)

För att gå ännu mer OT så har jag en fråga om du nu rengör/fixar kameraprylar, är det komplicerat/dyrt att kalibrera en gammal Nikkor 105/f2.5? tycker den är lite oskarpare än den borde vara.

Oh, kalibrera objektiv har jag ännu ej fått full pejl på - håller mig som oftast bara till yttre förbättringar, alternativt fixa bländarbladen.

För att få rätt på linserna så måste man ju ha rätt ritningar och verktyg för att få ihop det hela igen.

Men om du fotar digitalt med det så brukar det ju finnas finjustering av fokuseringen i kamerans inställningar - iaf om du har ngn senare modell.
Vilket jag brukar ta till när objektiven bakfokuserar å man ju inte alls vill blända ner å förlora ljuset.

Ett snabbtips är annars att du rengör elektropunkterna i både huset och objektivet - du vet de som styr autofokus, om det nu är ett cpu-objektiv. För även om de ser rena ut så kan det bildas en hinna som stör fokuseringen. Det klassiska är ju liiiite t-sprit på en topps å bara precis gnugga dem.

jag brukar dock föredra http://static.fotokonijnenberg.nl/product_images/large/16379.jpg
mest bara för att jag ändå alltid har med mig sådana ;)

OT = OffTopic ;)

Om inget är löst inne i objektivet så borde det inte vara något att kalibrera/justera.
Vad är det som gör att du tycker att den borde kalibreras?
Vad har du för kamera och vilken typ av sökarskiva har du?

Om inget är löst inne i objektivet så borde det inte vara något att kalibrera/justera.
Vad är det som gör att du tycker att den borde kalibreras?
Vad har du för kamera och vilken typ av sökarskiva har du?

Använder oftast en D200, men även en äldre FA. Objektivet är ett äldre AIS som i sitt yttre är i skick som nytt (inte en skråma)! Men jag tycker både det samt ett 55mm micro-nikkor har en tendens att "bakfokusera" åtminstonde på min digitala kamera. 55'an är en liten liten aning glapp i fokuseringen annars i bra (yttre) skick.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar