Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nex-5n objektiv och adapter

Produkter
(logga in för att koppla)

larsmac

Ny medlem
Hallo
har precis köpt en nex5n och är nu så klart sugen på å handle inn lite objektiv som inte koster skjortan. Sugen på 50mm, ev 35mm och vid vinkel objektiv. Är det nån som vet vilken typ av adapter som fungerar till flest objektiv? Eller måste jag köpe en adapter till canon, en till pentax en til tamron objektiv etc etc.
Vilken adapter bör jag satsa på? Altså är det nån objektivgrupp/märke som har många bra objektiv och bra eldre objektiv? kan jo hitta många eldre objektiv på tradera men är jo ikke så billig plötsligt om jag måste ha en adapter till varje objektiv.
Hoppas att dette var rätt plats för innlegget, annars får nån moderator flytta innlegget.

Mvh
Lars

Du måste förstås ha en adapter till varje objektivfattning. Pentax har sin, Olympus sin, Leica sin o.s.v. Jag har själv också en Nex-5N men har inte börjat skaffa några andra objektiv ännu, och undrar precis som du lite vad man ska leta efter.....

var det jeg var redd for.... da får man vel hitta nåt favoritmärke eller objektivserie sånn at man inte behöver köpa så många adaptrar. hoppas nån har några bra tips her på fotosidan. jag googlar for fullt här. måste jo först hitta nåt roligt objektiv sedan adapter till den da. er jo så många ting man måste ha i åtanke. har hört att man inte ska köpa objektiv med FD fattning. oklart varför.

Hej!
Canon Fd funkar bra på nex,fd 35mm f2.8 ska vara riktigt bra har jag hört och även 50mm f1.4.
Annars kan jag rekommendera Konika ar objektiv vilka är riktigt skarpa om man bländar ner något steg.28mm f3.5 40mm f1.8 och 50mm f1.8 är smidiga och du får en kortare adapter än till de flesta andra slr objektiv. Alla adapterbara objektiv innebär manuell fokusering men det har du väll redan klart för dig(Sony a går att få med af)
/Sverker

var det jeg var redd for.... da får man vel hitta nåt favoritmärke eller objektivserie sånn at man inte behöver köpa så många adaptrar. hoppas nån har några bra tips her på fotosidan. jag googlar for fullt här. måste jo först hitta nåt roligt objektiv sedan adapter till den da. er jo så många ting man måste ha i åtanke. har hört att man inte ska köpa objektiv med FD fattning. oklart varför.

Jag har också en 5n och kör faktiskt enbart med manuella objektiv numera. Jag upptäckte helt enkelt att det var så roligt och enkelt med focus peaking :)

Har du några äldre objektiv liggandes sedan gammalt så börja med en adapter till dom. Adaptrar handlar jag på ebay de kostar oftast mindre än en hundring med frakt. Finns även på tradera lite dyrare men snabbare.

Jag har själv köpt en en del objektiv på både tradera och ebay. Där finns massor och de flesta är helt ok oavsett märke. Det enda problemet äldre gluggar kan ge är väl en viss känslighet för purple fringing i skarpt ljus samt att en del inte har multicoating och blir känsliga för motljus. Detta är oftast de från 60-talet eller tidigare. Men de är väldigt välbyggda och sköna att hantera precis som de yngre från 70-80-talet. Just känslan att hantera och använda hos de äldre objektiven skall inte förringas tycker jag, det är något helt annat än dagens visserligen korrekta men plastiga byggen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar