Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

NEX-5 (filmning)

Produkter
(logga in för att koppla)

Snuskfia

Avslutat medlemskap
Jag är sugen på en NEX-5 med anledning att jag gillar och ska filma en del.

Efter kikat snabbt på YouTube har jag noterat främst en sak:
* vind/blåst låter något enormt

Eftersom den inte erbjuder extern mikrofon (än) samt att det inte är intressant med mikrofon förutom vid speciella tillfällen, så undrar jag, finns det något för få bort denna blåst eller minska det?

Varför jag frågar om det finns något tillbehör för detta är för jag läste under en YouTube video att de inte använt vindfilter/ND. Kan någon förklara för mig mer exakt vad det är och kan det minska vindens ljud i kameran?

Därtill låter det något när den zoomar (mer störande att man hör knapptryckningarna dock) men jag tycker inte det låter märkvärdigt. Ska man göra en proffsvideo bör man undvika att zooma överhuvudtaget.

I övrigt bra filmegenskaper och i mina ögon grym bild.

Har jag förstått rätt att det inte går att filma något manuellt? Däremot går det att fota manuellt tillsammans med autolägen. Såklart.

Visst - det går att filma med den, men det går att cykla Vättern Runt med mormors gamla Hermes också.

Väljer man lite bättre grejjor, så blir det så mycket enklare och bättre. NEX är mer avsett för semesterminnen än seriös produktion. Dess begränsningar är helt enkelt för stora.

Visst - det går att filma med den, men det går att cykla Vättern Runt med mormors gamla Hermes också.

Väljer man lite bättre grejjor, så blir det så mycket enklare och bättre. NEX är mer avsett för semesterminnen än seriös produktion. Dess begränsningar är helt enkelt för stora.

Fast jag vill verkligen ha en lättanvänd systemkamera och det verkar ju den vara. Enligt beskrivningen riktar den sig till de som ska ta steget från kompaktkamera till systemkamera vilket är precis det jag ska göra.

Just nu har jag en Canon PowerShot A540.

Vill bara veta om det går att minska ljudet från vinden, går det så duger den för mig. Vill invänta fler recensioner dock för att se hur den prestera rent fotomässigt. Undrar givetvis hur bra tillhörande kitobjektiv är.

Tjaaa.

NEX 5 lär nog ta bilderna du ber den ta.. Och eftersom den är likla bra eller bättre än A550 så kommer du så snart du lärt dig kameran samt sedan bildprogram ta riktigt ok bilder..

Jag har en Sony A550 som jag är grymt glad för dess prestanda. Och då man framkallar i bildprogram så finns där massor massor med info att jobba med så bilderna blir som man vill..

Är själv lätt småsugen att sälja min A550 och faktiskt i stället skaffa en NEX.... Samma prestanda som en större systemare. Klart smidigare vikt och storlek.. Lär därför bli mer använd därför den oftare hänger med..

Mickljud går nog att via "trix" komma tillrätta med.. Om inget finns ännu som löser problemet så kan man nog med lite hemmapul få till nån slags "lock" som stoppar vindbrus men släpper igenom ljudet som man vill ha med.. Så kommer väl sedan säkert nått orginal som löser sådant med tiden.. Kamerorna är ju helt nya på marknaden. Så mer tillbehör kommer säkerligen undan för undan.. Och vindbrus är säkert nått dom kommer fixa snarast om det inte redan är gjort.. Många kommer ju ta upp sådant då dom filmar..

Mvh
Tobbe.

Tjaaa.

NEX 5 lär nog ta bilderna du ber den ta.. Och eftersom den är likla bra eller bättre än A550 så kommer du så snart du lärt dig kameran samt sedan bildprogram ta riktigt ok bilder..

Jag har en Sony A550 som jag är grymt glad för dess prestanda. Och då man framkallar i bildprogram så finns där massor massor med info att jobba med så bilderna blir som man vill..

Är själv lätt småsugen att sälja min A550 och faktiskt i stället skaffa en NEX.... Samma prestanda som en större systemare. Klart smidigare vikt och storlek.. Lär därför bli mer använd därför den oftare hänger med..

Mickljud går nog att via "trix" komma tillrätta med.. Om inget finns ännu som löser problemet så kan man nog med lite hemmapul få till nån slags "lock" som stoppar vindbrus men släpper igenom ljudet som man vill ha med.. Så kommer väl sedan säkert nått orginal som löser sådant med tiden.. Kamerorna är ju helt nya på marknaden. Så mer tillbehör kommer säkerligen undan för undan.. Och vindbrus är säkert nått dom kommer fixa snarast om det inte redan är gjort.. Många kommer ju ta upp sådant då dom filmar..

Mvh
Tobbe.

Åh, vad kul att läsa att någon tycker NEX-5 verkar intressant också. Tänkte att jag är den enda som verkar tilltalas av den. =)

Precis som du skriver lockas jag av dess kompakthet. Chansen är ju större att den blir mer använd eftersom den är lättare att ta med överallt.

Tycker den får konstigt mycket kritik, i varje fall vad det gäller filmandet (har inte läst så mycket om den fotomässigt). Zoomen ska låta, ingen sökare osv. Fast zoomen tycker jag personligen inte låter märkvärdigt, stör mig betydligt mer på vinden/blåsten eller knapptryckningarna. Så går det att fixa genom något filter och om det dessutom kommer bättre tillbehör senare så är jag mer än nöjd. Tror du att det kommer finnas möjlighet till koppla en extern mikrofon i framtiden?

Många gnäller gärna över automatiska inställningarna också, men jag personligen ser det inte bara som en nackdel, tvärtom. Om den har bra automatiska inställningar (vilket jag kan tycka av det jag har sett) så kan jag fånga många minnen med den. =)

Andra liknande modeller från Olympus och Panasonic får inte lika mycket kritk, trots att de också saknar sökare och inte filmar bättre i mina ögon. För ska man jämföra NEX-5 med något så är det ju speciellt dessa konkurrenter. Sen som du skriver tror jag att den kan nå upp till spegelreflexkameror rent bildmässigt, i varje fall tror jag det är ytterst marginell skillnad som mina ögon inte lär se.

Tycker dessa bilder är så roliga:
http://www.flickr.com/photos/inikon/4715579611/in/pool-1379448@N25
http://www.flickr.com/photos/yakinik/4608561438/in/pool-1379448@N25

Kompakt eller vad? =D

Hittade en video bland alla bilder på Flickr:
http://www.flickr.com/photos/world-of-kanon/4699676798/in/pool-1379448@N25

Vet inte hur imponerande den är men den duger helt klart i mina ögon. Tycker om tanken att bara trycka på den och så filmar den. Mycket fint i mina ögon! =)

Blir det en kamera idag så blir det nog en NEX-5. Ska invänta lite recensioner bara. Jag orkar inte vänta längre dock, velat ha en systemkamera i flera år nu. Visst, jag tänkte först en klump som Canon EOS 550D men den här typen av kameror fanns inte när jag först blev intresserad (då 450D kom). Nu slipper jag ju köpa en videokamera!

Senast ändrad:
Åh, vad kul att läsa att någon tycker NEX-5 verkar intressant också. Tänkte att jag är den enda som verkar tilltalas av den. =)

Precis som du skriver lockas jag av dess kompakthet. Chansen är ju större att den blir mer använd eftersom den är lättare att ta med överallt.
...
Jag har aldrig påstått att NEX är ointressant - bara att den inte klarar allt som man skulle vilja att den klarar. Saknar den mikrofoningång, så kommer systemljuden att höras. Punkt. Kan man inte acceptera den störningen, bör man se sig om efter en annan lösning.

Kompakt är just kompakt - det går att växla objektiv, men NEX kompakthet går förlorad om man sätter dit ett Sony 500/8. Det går - men varför?

Jag har aldrig påstått att NEX är ointressant - bara att den inte klarar allt som man skulle vilja att den klarar. Saknar den mikrofoningång, så kommer systemljuden att höras. Punkt. Kan man inte acceptera den störningen, bör man se sig om efter en annan lösning.

Kompakt är just kompakt - det går att växla objektiv, men NEX kompakthet går förlorad om man sätter dit ett Sony 500/8. Det går - men varför?

Det var inte riktat till just dig, men kan förstå att du kan tolka det så.

Systemljuden hörs i en tyst miljö, ja. Extern mikrofon kan mycket möjligt komma som tillbehör senare. Det handlar om att antingen välja denna kamera och få alla dess egenskaper eller en annan kamera med färre egenskaper men som kanske har extern mikrofoningång redan nu. Problemet oavsett kamera är att mikrofonen är helt värdelös mer än under specialla omständigheter. Mikrofonen kommer jag inte bära runt på och den kommer därmed inte göra någon som helst nytta när jag filmar min minnen.

Med andra ord, går det att dämpa vinden/blåsten måttligt med något filter så är det perfekt. Knapptrycken hörs bara lite i tyst miljö och då man knappar givetvis. Zoomen är även den långt ifrån störande. Med tanke på alla finesser den erbjuder så överväger det dessa brister.

Givetvis går NEX kompakthet förlorad om man sätte på ett enormt objektiv, däremot är det ju kul att möjligheten finns om man vid något tillfälle vill göra något speciellt. Annars duger de mindre objektiven mer än väl för alltiallo.

Föresten tror jag att objektiven kommer bli kompaktare med tiden, tycker redan man ser en sådan utveckling.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto