Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

New York

Produkter
(logga in för att koppla)

Avslutat medlemskap

Avslutat medlemskap
Planerar en resa till New York i september för att handla fotoprylar. Tänkte kolla om det är någon här som har tips på vettiga affärer där? Jag ska troligen köpa en D2H, ett nikon 600/4,0 och en vidvinkel, så även små prisförändringar är betydelsefulla.
Sen har vi ju det där med tullen. Någon som har smarta tips på hur man kommer igenom "smärtfritt"? Jag flyger från NW till London.

/ Joel Hjort, medlem 2577

Ska du till NY så är det väl B&H som gäller... www.bhphotovideo.com eller nåt sånt... Dom har riktigt bra priser!

När du har köpt dina prylar - packa upp det och använd det! Då ser det mycket bättre ut än om du kommer med ny utrustning i kartong. Släng kartongerna och lägg bruksanvisningen i väskan alternativt skicka hem i separat försändelse. Då kommer du klara dig undan tull och avgifter.

Det bästa är väl att åka dit helt utan utrustning och köpa allt där, så du inte kommer med dubbla uppsättningar vid ev. kontroll. Köp en fin fotoryggsäck och lägg allt i och säg att du är fotograf... bla bla bla... =o)

Lycka till! Jag skulle också gärna vilja ta en tur till B&H och köpa gluggar... Nästan halva priset på canonprylar.

mvh //Peter

Jag har köpt alla mina prylar på B&H och tycker den affären är suverän. Speciellt om man som du ska köpa lite dyrare grejor. Har själv bott i NYC i många år och affären är som en godisbutik....

När du handlar i butik så måste du betala moms men skulle jag vara du skulle jag skicka grejorna till någon som bor utanför NY och därmed slippa skatt. Förslagsvis till CT eller NJ. Vet inte vad en Nikon 600/4 kostar men den är väl inte gratis. När jag köpte min 600/4 IS Canon så skickade jag den till en kompis i Connecticut och han gav den till mig dagen efter. Sparade 8% på skatten och det blev någon krona. Du kan också testa Adorama men själv föredrar jag B&H.

Man kan få tag i prylar billigare än B&H men det kan ibland leda till problem. En bra sida för att kolla priser i USA är www.pricegrabber.com

Tullen har jag aldrig haft problem med trots att jag åkt in och ut ca 100-150 gånger dom senaste tio åren. Jag har åkt med cyklar, objektiv, datorer, kameror, golfset och lite annat och inte blivit stoppad en enda gång. Men ett gott råd är att "använda" grejorna lite innan du kommer hem och inta ta med objektivet i en professionell värstingväska.

Lycka till

H

Vet inte hur det funkar i USA, men i vissa länder kan man ju få en voucher som man löser in på flygplatsen om man är utböling, så man kan slippa viss sales tax den vägen.

Damocles skrev:
Vet inte hur det funkar i USA, men i vissa länder kan man ju få en voucher som man löser in på flygplatsen om man är utböling, så man kan slippa viss sales tax den vägen.
Gällande B&H och skatten som Hakan nämnde:

Saxat från B&H hjälpsidor:
Purchases in our retail and Used Equipment store are subject to an 8.625% local sales tax. This tax is not a VAT, and cannot be recovered by non-USA visitors when you return home.
Som Hakan också nämner så slipper man denna skatt om man beställer till en adress utanför delstaten.

Kan även jag rekommendera ovan nämnda affär. Har vid två tillfällen köpt saker där via vänner. De har saker i lager och de har det mesta samt svarar snabbt på mina frågor via e-post. Förhoppningsvis blir det lite kameraremmar och filter som är på snudd omöjliga att få tag på här hemma när en god vän åker över om en vecka.

Är nog nästan glad att jag själv aldrig satt min fot i den butiken för då skulle jag behöva sälja en hel del organ (ouch!).

www.amphotoworld.com.

Kollade denna hemsida, men de verkar vara bluffare, dvs. de har billiga priser på kameran medans tillbehören är överprissatta, de tar också $70 för frakt som BHPhoto tar $20 för. Dessutom står det inget om det är "grey market" eller "refurbished". Jag tror BHPhoto är mest seriösa, jag var i New York i Juni, men jag blev sjuk och hade för lite pengar på kontot (hyrbilsfirman låste upp 4000kr i 1 vecka) så det blev ingen Digital Canon systemkamera, men jag ska köpa en snart nu istället.

Sen vad gäller brist på garanti med USA köpta grejer så är man ju ändå rökt på garantin när man modifierar kameran med hack, så det kvittar..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar