Annons

New York: vad MÅSTE jag ha till min 40d?

Produkter
(logga in för att koppla)
mattisch skrev:
Jag tänkte köpa nått i USA bara för att det är billigt, vill komplettera min utrustning.

Filter är (från cyberphoto).
"Dörr Cirkulärt polarisationsfilter 77mm Digital high grade" för 800 pix
"Dörr UV 72mm Digital high grade" för 325 pix.

Borde väl duga?

Jag noterade just att 70-200/4 väger 760g medans 70-200/2.8 väger 1590 g. En jävla skillnad.

Dörr filter tror jag int finns där.

Warbird skrev:
Jag var i NY för ett par veckor sedan, och det blir ju en hel del fotograferande... Min fru kallade mig omväxlande för japan och herr Storch!

Nå, första dagarna använde jag enbart Sigma 18-200 men efter ett besök på B&H så satte ett 70-200/4 på 40'an hela tiden. Istället kompletterade jag med min "gamla" Olympus My700 (?) för översiktsbilder. Jag hade med ett Sigma 10-20 men använde inte det en enda gång även om jag borde gjort det vid 2-3 tillfällen.

Var också i NY för ett par veckor sedan. Använde 10-20 väldigt mycket.

// Maxe

Jag hade lätt köpt ett 70-200 med IS. Dock är jag inte helt hundra på om jag valt 2.8 eller 4.0. Det är ju lite mer vikt att släpa runt på med 2.8, och jämförelsen på sidan nedan, visar ju att 4.0 inte är ett dugg sämre optiskt sett... Allt är ju en avvägning, prestanda vs. $$ vs. vikt vs. plats i kameraväskan.

http://www.the-digital-picture.com/...omp=404&CameraComp=9&SampleComp=0&FLI=0&API=2

Och som någon påpekade, skulle du vara missnöjd kan du ju lätt sälja optien här hemma utan förlust.

/Johan

Maxe skrev:
Var också i NY för ett par veckor sedan. Använde 10-20 väldigt mycket.

// Maxe
Ja, där ser man så olika man kan se saker.

Ang. 70-200 så ångrar jag lite att jag inte köpte 4IS, men även utan IS så är det ett himlans trevligt objeltiv.

(I vintras bestämde jag mig för att köpa endera 400/5.6 eller den nya 150-500 i NY, men det s**t sig. 400'an slut och Sigman inte färdig.)

Utan stabilisering skulle jag inte handla någon EF 70-200 mm, oavsett ljusstyrka. De fyra IS-objektiv jag har har lärt mig uppskatta den finessen.

Däremot är jag inte säker på att jag vill släpa på motsvarande två st EF 70-200 mm f/4L IS USM, som det ju blir om man går på 2,8 istället.

Så vitt jag kan se så MÅSTE du inte köpa några fotoprylar, så du kan lungt skänka stålarna till mig.

Jag MÅSTE hyra mig en betongsåg och byta och flytta en golvbrunn.

kiwawa skrev:
Så vitt jag kan se så MÅSTE du inte köpa några fotoprylar, så du kan lungt skänka stålarna till mig.

Jag MÅSTE hyra mig en betongsåg och byta och flytta en golvbrunn.
Låt en glugg som har snurrande frontlins göra jobbet.

Antar att du for till NY idag?? Jag åker om två veckor och har bestämt mig för ett Tamron 90 2.8 och sen får ekonomin bestämma om det blir ett tamron 17-50 eller ett canon 50 1.8.

Hoppas du hittar nåt bra!

Tänker du fota i NewYork så rekomenderar jag starkt en super-vidvinkel, väldigt coolt att fota med i stadsmiljöer som NY erbjuder.

/kent

skall dit på fredag och stanna en vecka, tänkte köpa mig ett vidvinkel till min eos400, vad skall jag köpa är väldigt novis.

Garmen skrev:
skall dit på fredag och stanna en vecka, tänkte köpa mig ett vidvinkel till min eos400, vad skall jag köpa är väldigt novis.

EF-s 10-22 är ju ett erkänt skarpt objektiv, ngt som kommer in på B&H inom en snar framtid är även Tokina 11-16 som jag själv tänker vänta på. Dock är det ju tyvärr tveksamt om den hinner komma tills på fredag nästa vecka.

Men 10-22 kommer inte göra dig missnöjd. Passa på å köp ett motljusskydd till det när du ändå är där.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar