Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

New York: Stillbild el. video?

Produkter
(logga in för att koppla)

Olivlunden

Aktiv medlem
Hej alla glada människor!

Jag har precis beställt en resa till New York för att fira hösten.. Men beslutsångesten har slagit till.. Nu skulle jag behöva din hjälp! =)

Jag hade från början tänkt ta stillbildskameran med mig för att föreviga semestern. Ska jag använda dia eller svartvitt? Har sett många vackra (konstnärliga) bilder från New York..

Eller bara strunta i alltihop och köra video (DV) istället?

Anledningen till att jag frågar är att få tips och idéer.. Det går inte att både filma och fota samtidigt. Jag måste välja, annars kan jag inte koncentrera mig.. =(

Det beror väl lite på vad du ska göra i Äpplet men jag skulle tveklöst välja stillbild. Varför? Videofilmer stinker om man inte är väldigt duktig och på bilder är en stillbilds- bättre en videokamera.

Grattis till att du ska åka till en stad som det är så kul att fota i. Ta med kameran. Jag har sällan haft så roligt med kameran som i NY. Risken för nackspärr är stor. Vilka perspektiv. Du kommer inte att ångra dig. Glöm inte att packa några svart-vita rullar också. Berätta sen i bilder hur du haft det. Lycka till!

När jag var i London hade jag en systemkamera med s/v och en kopmpaktkamera med färgfilm. Jag fotade mest s/v men det var kul att även ha lite färgbilder. Det är kul att jämföra bilder som man tagit på samma motiv.

Mattias

Kameran absolut.. Sen ska du ha både sv/v och färg rullar med dej...

Och jag väntar glatt med att få se bilderna sen då.. *ler*

//Camilla

Kameran, självklart. Om videokameran är väldigt liten kan du väl ta med den också?
Ett rejält vidvinkligt objektiv rekommenderas.
Glöm inte att besöka världens största, bästa(och billigaste?) fotoaffär. www.bhphoto.com

Enig med Joker. Personligen har jag aldrig förstått storheten i rörlig bild för amatörer utom möjligen att jag kan ha viss förståelse för nyblivna föräldrar som vill se sina små knoddar rulta omkring. Men även dessa videor är ju sällan intressanta för andra än de absolut närmast sörjande.

Och naturligtvis både svartvitt och dia. Filmutdragare har du väl, om du inte vill släpa på dubbla hus?

Egentligen finns det väl ett enkelt beslutskriterium; Kan du ladda upp video på fotosidan? :)

Svartvitt

Jag var i New york sförra sommaren, körde nästan bara svartvitt, kanske två rullar färg och blev nöjd med en bild typ.
Så jag rekommenderar stillbild och svartvitt.
/jim

Ta enbart färgfilm!

Jag tycker det är bättre att satsa enbart på färgfilm och sedan konvertera bilderna till svart-vitt i Photoshop. Detta förutsätter dock scanner förståss, men fördelen är ju väldigt stor då du slipper ha två kamerahus alternativt uppleva att du har fel film i kameran för ändamålet.

mvh
Peter

Tack för alla tips! Det lutar åt svartvitt nu, så jag får se till att fylla frysen..

Och du Linmajon, BHPhoto&Video är ett självklart besök! Det är ju därför jag åker dit! =)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar