Annons

New York Butiker?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad är det för skatt som läggs på när ni handlar i butik? Hur vet kassörskan att ni inte är amerikaner, för dom betalar väl ingen extra skat utöver det som står på prislappen?

Du kan jämföra det med att alla priser i svenska butiker skulle visas exklusive moms och att det sedan läggs på moms på priset när du kommer till kassan och ska betala.
 
Sales tax är just en försäljningsskatt, inte moms (VAT, Value Added Tax). Försäljningsskatt kan man inte få tillbaka när man lämnar landet. VAT har jag aldrig sett att de tar ut i USA.

När jag är i USA brukar jag beställa via B&Hs webshop, för leverans till den plats där jag är. Senast var det från New York till Burlington, Massachusetts. Tog en dag och kostade 12 dollar, med bil (UPS). Det är en fördel om man kan skicka till ett företag, som har godsmottagning, eftersom paketen levereras med bud, inte med posten.
Då blir det ingen sales tax och till skillnad från att vara glömsk av sig när man kommer hem, och ska gå genom tullen, är detta helt reglementsenligt.
Skickar du hem grejorna är speditören skyldig att debitera gällande moms och tull, men det blir förstås ingen lokal försäljningsskatt då, lika lite som om du skeppar utanför delstaten inrikes i USA.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.