Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

New York Butiker?

Produkter
(logga in för att koppla)

M.Schärström

Aktiv medlem
Tjenare folket,

har en kompis som skall till NY om ett tag. Det jag nu undrar är vart man kan hitta bra & prisvärda butiker i den enorma staden. Någon som har erfarenheter och kanske kan dela med sig? Måste meddela imorgon, så det är lite brådskande. :)

Föriövrigt är det ett Nikon 85mm 1,8D och/eller något fast eller zoom vidvinkel. Har något ett bra tips på vidvinkel? Nikon det med såklart.

Tack så mycket på förhand!

Vänligen,
Mikael Schärström
 
Det jag nu undrar är vart man kan hitta bra & prisvärda butiker i den enorma staden.
Bra butiker har du fått tips på. Om prylarna är prisvärda får man räkna lite på. Priser finns på webbsajterna. Lägg på New Yorks försäljningsskatt (8,5 procent, tror jag). Sen måste den som för in prylarna i Sverige betala tull och svensk moms, sammanlagt drygt 30 procent, om det sammanlagda värdet är över 4300 kr.

Ofta blir det billigare att köpa via den amerikanska webbutiken istället för via bud, eftersom du då slipper lokal försäljningsskatt (men måste betala frakt).
 
Trots att du skriver Nikon så väljer jag den breda tolkningen "till Nikon" och vill du ha något unikt så föreslår jag Sigma 8-16. En ny extrem vidvinkelzoom. Till Nikon finns inget liknande, Canon har ett på väg ut (8-15) men kommer kosta 3 ggr så mycket. Den är sjukt skarp (jag jämför med Sigma 10-20 och Canon 10-22). Vill du se ett 8mm-exempel från häromdagen så titta här.
 
Tack för det bra svaret, visste inte om att försäljningsskatten låg på 8,5. Tack så jätte mycket för det!
Den där tullen är ju fördjävlig. Aldrig skall man få komma billigt undan. Skall räkna lite på det och se om jag tjänar på det eller inte.

Tack återigen för det bra och snabba svaret!

Bra butiker har du fått tips på. Om prylarna är prisvärda får man räkna lite på. Priser finns på webbsajterna. Lägg på New Yorks försäljningsskatt (8,5 procent, tror jag). Sen måste den som för in prylarna i Sverige betala tull och svensk moms, sammanlagt drygt 30 procent, om det sammanlagda värdet är över 4300 kr.

Ofta blir det billigare att köpa via den amerikanska webbutiken istället för via bud, eftersom du då slipper lokal försäljningsskatt (men måste betala frakt).
 
Galen bild och galet objektiv! Skall absolut kika in mer av denna innan jag bestämmer mig! Vet du hur mycket distortion den ger på sidan av bilderna? Eftersöker inte någon överdriven effekt direkt, utan mer ett lite allround vidvinkel som ändå är.. grymt. :)

Trots att du skriver Nikon så väljer jag den breda tolkningen "till Nikon" och vill du ha något unikt så föreslår jag Sigma 8-16. En ny extrem vidvinkelzoom. Till Nikon finns inget liknande, Canon har ett på väg ut (8-15) men kommer kosta 3 ggr så mycket. Den är sjukt skarp (jag jämför med Sigma 10-20 och Canon 10-22). Vill du se ett 8mm-exempel från häromdagen så titta här.
 
Såå extrem är den inte, men det beror på vad man menar. Vet att Nikon har ett fint 16-85 (vet inte vad du har) - jag har Canons 15-85 och för mig är då 8-16 det perfekta komplementet när mer måste in på bild. Men det där beror på hur och vad man fotograferar. När jag hade 10-20 så använde jag ändå mest de lägre brännvidderna då det satt på. Och nu har jag 2mm till, som är skarpare och mindre CA på dessutom.

Kolla in photozone.de, det finns inga nersidor (inte ens dist) med Sigmat. Se till att få ett bra ex bara, jag var noga med att testa innan jag köpte - och det kan vara svårare i NY.

Och en sak till, även om du väljer strunta i tull och moms så minns jag att Sigma inte var så mycket billigare i NY när jag kollade för ett tag sedan. Och nu är kronan väldigt stark så se till att kolla om det ens är möjligt spara pengar med ett NY-köp.
 
Har tagit mina sinnen till rätta och bestämt mig för att 1 objektiv får räcka (måste köpa en backup HDD också...). Och då behöver jag främst det fasta 85mm. Vidvinkeln får komma vid ett senare tillfälle, men det är ett riktigt riktigt bra tips. Skall absolut hålla ögonen öppna för dessa kortare brännvidder!


Såå extrem är den inte, men det beror på vad man menar. Vet att Nikon har ett fint 16-85 (vet inte vad du har) - jag har Canons 15-85 och för mig är då 8-16 det perfekta komplementet när mer måste in på bild. Men det där beror på hur och vad man fotograferar. När jag hade 10-20 så använde jag ändå mest de lägre brännvidderna då det satt på. Och nu har jag 2mm till, som är skarpare och mindre CA på dessutom.

Kolla in photozone.de, det finns inga nersidor (inte ens dist) med Sigmat. Se till att få ett bra ex bara, jag var noga med att testa innan jag köpte - och det kan vara svårare i NY.

Och en sak till, även om du väljer strunta i tull och moms så minns jag att Sigma inte var så mycket billigare i NY när jag kollade för ett tag sedan. Och nu är kronan väldigt stark så se till att kolla om det ens är möjligt spara pengar med ett NY-köp.
 
Men Momsen betalas väl vid tullen? Eller hur funkar det?

QUOTE=ErlandH;1590753]Tullen är bara en liten del (6 procent tror jag), det mesta är moms.[/QUOTE]
 
Bra butiker har du fått tips på. Om prylarna är prisvärda får man räkna lite på. Priser finns på webbsajterna. Lägg på New Yorks försäljningsskatt (8,5 procent, tror jag). Sen måste den som för in prylarna i Sverige betala tull och svensk moms, sammanlagt drygt 30 procent, om det sammanlagda värdet är över 4300 kr.

Ofta blir det billigare att köpa via den amerikanska webbutiken istället för via bud, eftersom du då slipper lokal försäljningsskatt (men måste betala frakt).


Funderar på en Panasonic LX5 som finns på BHP för 2850 skr + lokal moms, så säg c:a 3150 skr, alltså kommer under svensk tull och moms om det stämmer enligt ovan? Och hur mycket kan frakten bli? Här hemma kan man få den för c:a 4300:- alltså kunna tjäna runt en tusing? Kan man passa på med filter oxå som jag behöver, ser att det är c:a halva priset mot här så är man fortfarande under 4300:- Så då är frågan vad det är för nätadapter/Kontakt??
 
Funderar på en Panasonic LX5 som finns på BHP för 2850 skr + lokal moms, så säg c:a 3150 skr, alltså kommer under svensk tull och moms om det stämmer enligt ovan? Och hur mycket kan frakten bli?
Om du beställer den och kameran skickas till dig i Sverige måste du alltid betala moms och tull (fast på kameror är det ingen tull, bara moms).

"Fribeloppet" på 4300 kr gäller bara om du reser och själv tar med dig varan in i Sverige.

Fraktkostnaden kan du se på webbsajten.
 
Jag brukar handla på J & R, en jättebutik när det gäller sortiment och priser. Den tillkommande skatten som läggs på när du betalar i butik kan du lätt kompensera bort genom att ta med "discountlappar" (rabatter) som du hittar på hotell och anda allmänna ställen. De brukar ge dig 10 % rabatt.
 
Om din kompis för in det i Sverige själv på sig får eget samvete avgöra om ni skall ta upp det i tullen om beloppet överskrider 500€.
 
Dessutom är det väl så att det är den totala summan varor man får ta med sig hem. Dvs att om han köper grejer till sig själv också så kan det ju överstiga summan totalt.

M
 
Vad är det för skatt som läggs på när ni handlar i butik? Hur vet kassörskan att ni inte är amerikaner, för dom betalar väl ingen extra skat utöver det som står på prislappen?
 
I New York har de Sales tax (motsvarande våran moms) som läggs på prislappen. Jag tror att sales taxen ligger på 7%
 
Vad är det för skatt som läggs på när ni handlar i butik? Hur vet kassörskan att ni inte är amerikaner, för dom betalar väl ingen extra skat utöver det som står på prislappen?

Irriterande grej i USA generellt: man måste lägga på försäljningsskatt på alla priser, har inget att göra med att man är turist utan det gäller alla. Det blir aldrig jämna summor eftersom priset som annonseras alltid är exempelvis 99, 19.90 eller liknande (precis som i Sverige). Procentsatsen varierar mellan delstater men även mellan olika städer i samma stat. Exempelvis är skatten högre i San Francisco än i Los Angeles trots att båda ligger i Kalifornien. I San Francisco har jag dessutom fått betala förpackningsskatt och på restauranger har jag fått lägga till avgift för de anställdas sjukvårdsförsäkring. Utöver de förväntade 15-20 procenten dricks...

USA låter ofta billigt men om man lägger till alla extrautgifter försvinner ganska mycket av skillnaderna. Att köpa kamerautrustning i NY bör dock fortfarande vara lönsamt, i alla fall om man går genom grönt i svenska tullen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.