Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
New Sensia 100..?
- Trådstartare forstheim
- Start datum
Wolfgang
Aktiv medlem
Yes!
Ja, det är det. Om man förstora bladet något och scrolla det en bit, så dyker förpackningen up på bild. Och på den står "New".
Därför gissar jag att det måste vara den nya.
Mycket intressant.
Ja, det är det. Om man förstora bladet något och scrolla det en bit, så dyker förpackningen up på bild. Och på den står "New".
Därför gissar jag att det måste vara den nya.
Mycket intressant.
rindler
Aktiv medlem
Vet inte hur det är med att publicera andras mail på internet, så jag tar infon . Enligt fotoproduktchefen på Fujifilm är New Sensia baserad på Astia, men det är inte samma film.
De "säljer i dag av den senaste versionen". Dessutom tillägger han att filmen finns som enpack och trepack, men framkallningen är inte inkluderat i priset.
De "säljer i dag av den senaste versionen". Dessutom tillägger han att filmen finns som enpack och trepack, men framkallningen är inte inkluderat i priset.
forstheim
Aktiv medlem
Ska man tolka det som att New Sensia säljs i Sverige, men att handlare först ser till att göra slut på sitt gamla lager av Sensia innan de börjar skylta med den nya?
Det lär ju då också innebära att ScandinavianPhoto, Cyberphoto etc bör kunna ta hem New Sensia om man ber om det.
Det får kollas upp! :=)
Det lär ju då också innebära att ScandinavianPhoto, Cyberphoto etc bör kunna ta hem New Sensia om man ber om det.
Det får kollas upp! :=)
forstheim
Aktiv medlem
Jag kan med glädje meddela att New Sensia 100 finns att få tag på i Sverige. Jag har nyligen varit i kontakt med ScandinavianPhoto och det är inga problem för de att plocka ihop New Sensia rullar. Dock måste beställning göras via vanligt mejl (och inte från deras hemsida).
Jag har precis lagt in en beställning på några rullar New Sensia (och Astia 100F). Så det ska bli intressant att jämföra dessa mot de "gamla" versionerna.
Priset på New Sensia är för övrigt detsamma som för tidigare version.
Jag har precis lagt in en beställning på några rullar New Sensia (och Astia 100F). Så det ska bli intressant att jämföra dessa mot de "gamla" versionerna.
Priset på New Sensia är för övrigt detsamma som för tidigare version.
anisette
Aktiv medlem
Jag insåg igår att jag fick New Sensia när jag köpte film innan jul. Den kostade 55 kr/st när man köper tre filmer och troligen en tia mer vid köp av en, men stockholmare som bara vill prova någon rulle kan köpa den på Kungsholms Foto vid Fridhemsplan. Fast naturfoto var den inget bra för tycker jag, som vanligtvis använder Fuji Ektachrome 100 VS som de inte hade.
forstheim
Aktiv medlem
New Sensian har normalt sätt samma pris som den "gamla" Sensian. På ScandinavianPhoto betalar man 126:- för tre rullar, dvs 42:-/st.
Många gillar inte Sensian eftersom den är så "tam" jämfört med E100VS eller Velvia. Och den är förstås tam i jämförelse. Men jag tror dock att mycket ligger i hur filmen exponeras. Själv upplever jag att Sensian har ganska hög färgmättnad och en ganska trevlig kontrast. Jag kan hålla med om att med den "gamla" Sensian kan man ibland uppleva att grönt blir en aning neonfärgat. Hur det är med den nya vet jag ännu inte.
Själv har jag oftast använt E100VS för naturmotiv, men har även testat Sensian för främst landskap. Ofta har resultatet varit helt okej då. Men som sagt..det hela beror nog på hur filmen exponeras och i vilket ljus man väljer att fotografera i.
Jag ska i alla fall lämna in min första New Sensia-rulle för framkallning idag. Det ska bli intressant att se vad den presterar gentemot den gamla! :=)
Många gillar inte Sensian eftersom den är så "tam" jämfört med E100VS eller Velvia. Och den är förstås tam i jämförelse. Men jag tror dock att mycket ligger i hur filmen exponeras. Själv upplever jag att Sensian har ganska hög färgmättnad och en ganska trevlig kontrast. Jag kan hålla med om att med den "gamla" Sensian kan man ibland uppleva att grönt blir en aning neonfärgat. Hur det är med den nya vet jag ännu inte.
Själv har jag oftast använt E100VS för naturmotiv, men har även testat Sensian för främst landskap. Ofta har resultatet varit helt okej då. Men som sagt..det hela beror nog på hur filmen exponeras och i vilket ljus man väljer att fotografera i.
Jag ska i alla fall lämna in min första New Sensia-rulle för framkallning idag. Det ska bli intressant att se vad den presterar gentemot den gamla! :=)
Pongu
Aktiv medlem
Beställde 12 rullar New Sensia 100 ASA idag. Är det någon som har jämfört med den gamla Sensia II, eller med Provia 100F eller Astia 100F?
Och är det någon som fått klarhet i emulsionssoppan? Ska vi nöja oss med att tro att det är en egen emulsion, som bygger på den nya tekniken för lättare scanning och mindre korn, och som är ruggigt nära Astia till egenskaperna men har något grövre korn än denna?
/Pontus
Och är det någon som fått klarhet i emulsionssoppan? Ska vi nöja oss med att tro att det är en egen emulsion, som bygger på den nya tekniken för lättare scanning och mindre korn, och som är ruggigt nära Astia till egenskaperna men har något grövre korn än denna?
/Pontus
forstheim
Aktiv medlem
Det verkar som sagt som om New Sensia har en egen, helt unik emulsion. Jag har testat några rullar av den nu, men måste säga att jag inte gillar den riktigt. Förvisso fint korn..men jag upplever att det lätt blir cyanstick i skuggpartier.
Jag har också testat Astia 100F, vilken jag tycker är helt suverän. Detta kommer förmodligen vara min standardfilm framöver eftersom den är så allround. Som jag ser det har Astia 100F:
- en hyfsad mättnad, men ej övermättnad i färgerna.
- en trevlig färgpalett
- allroundegenskaper som gör att den fungerar till djur, fåglar, landskap, människor/porträtt, resa/allmänfoto etc
- god skärpa
- ett extremt fint korn (utmärkt för större papperskopior)
- rena färger där vitt tecknas väldigt bra (juste för snömotiv)
- en trevlig kontrast (vilket gör att den fungerar för mitt-på-dagen-foto om man så vill)
- ett relativt bra exponeringsomfång
- egenskaper som gör den lättskannad
- fina reciprocitetsegenskaper (suveränt för långa exponeringstider)
- egenskaper som gör att den fungerar fint att pressa
Med ovanstående egenskaper har jag svårt att tänka mig någon annan film som standard faktiskt. Jag väntar dock på några rullar Provia och E100GX från labbet för att se vad dessa presterar i jämförelse. Men det lär förmodligen bli Astian som drar det längsta strået för min del!
Jag har också testat Astia 100F, vilken jag tycker är helt suverän. Detta kommer förmodligen vara min standardfilm framöver eftersom den är så allround. Som jag ser det har Astia 100F:
- en hyfsad mättnad, men ej övermättnad i färgerna.
- en trevlig färgpalett
- allroundegenskaper som gör att den fungerar till djur, fåglar, landskap, människor/porträtt, resa/allmänfoto etc
- god skärpa
- ett extremt fint korn (utmärkt för större papperskopior)
- rena färger där vitt tecknas väldigt bra (juste för snömotiv)
- en trevlig kontrast (vilket gör att den fungerar för mitt-på-dagen-foto om man så vill)
- ett relativt bra exponeringsomfång
- egenskaper som gör den lättskannad
- fina reciprocitetsegenskaper (suveränt för långa exponeringstider)
- egenskaper som gör att den fungerar fint att pressa
Med ovanstående egenskaper har jag svårt att tänka mig någon annan film som standard faktiskt. Jag väntar dock på några rullar Provia och E100GX från labbet för att se vad dessa presterar i jämförelse. Men det lär förmodligen bli Astian som drar det längsta strået för min del!
Pongu
Aktiv medlem
Tusen tack för att du ville delge dina åsikter!
Var kanske dumt att betälla 12 rullar innan man provat... Det verkar ju inte så trevligt med cyanstick. Det kan ju bero på många saker iofs. Verkar dumt av Fuji att lansera en film, som desutom beskrivs som mycket naturtrogen, med tydligt färgstick. Kan inte för omogen film ge cyanstick, eller är det någon annan färg det blir då? Har du köpt den från en firma som säljer i stora kvantiteter och sedan förvarat i kylskåp? Om filmen är ny ska jag nog lägga den i rumstemperatur någon månad för mognad för säkerhets skull. Var sticket knappt märkbart eller mycket tydligt?
Jag har inte prövat Astia 100F ännu. Jag tyckte att Sensia verkar så lik Astian att priset kunde få avgöra. Ska nog beställa lite rullar nästa gång och prova.
Förutom sticket, tycker du att filmerna liknar varandra? Om inte, vilka skillnader finns?
Hälsningar Pontus
Var kanske dumt att betälla 12 rullar innan man provat... Det verkar ju inte så trevligt med cyanstick. Det kan ju bero på många saker iofs. Verkar dumt av Fuji att lansera en film, som desutom beskrivs som mycket naturtrogen, med tydligt färgstick. Kan inte för omogen film ge cyanstick, eller är det någon annan färg det blir då? Har du köpt den från en firma som säljer i stora kvantiteter och sedan förvarat i kylskåp? Om filmen är ny ska jag nog lägga den i rumstemperatur någon månad för mognad för säkerhets skull. Var sticket knappt märkbart eller mycket tydligt?
Jag har inte prövat Astia 100F ännu. Jag tyckte att Sensia verkar så lik Astian att priset kunde få avgöra. Ska nog beställa lite rullar nästa gång och prova.
Förutom sticket, tycker du att filmerna liknar varandra? Om inte, vilka skillnader finns?
Hälsningar Pontus