Annons

New Sensia 100..?

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Aktiv medlem
Är det någon som har hört något om New Sensia 100 på senare tid?

Den verkar vara släppt i USA. Men frågan är hur länge det sedan brukar dröja innan nya filmer också når Sverige?

Vad är det förresten sagt om hur skarp New Sensian är? Astia 100F är vad jag har förstått inte riktigt lika skarp som den gamla Astian..så man kan kanske anta att samma förhållande råder mellan New Sensia 100 och den nuvarande Sensian!?

Har du lyckats hitta något datablad än? Fuji har ju fortfarande det gamla på webbplatsen.

Och har du lyckats reda ut om det är en Astia- eller Provia-klon? Ryktena har ju varierat och än har jag inte sett något som spikar faktum.

Jag har tyvärr inte heller hittat något datablad för New Sensia. Som du säger Jim, verkar också meningarna gå isär huruvida den är baserad på Provia eller Astia.

Jag har hela tiden inbillat mig att New Sensia skulle vara baserad på Astian..men för några månader sedan fann jag ett inlägg på photo.net som talade emot det. Det var en kille som tydligen hade varit i kontakt med Fujifilm och fått svaret att den istället skulle vara baserad på Provian. Om den här personen är en säker källa får framtiden utvisa. Men jag tvivlar.. :=)

Jo, jag tänkte precis göra det faktiskt :=)

Har för mig att jag mailade Fujifilm i Sverige om just New Sensia (och Astia 100F) redan tidigt förra året. Svaret jag fick då var "efter sommaren". Astian kom väl mycket riktigt under hösten..men om New Sensian har jag inte hört så mycket sedan dess..

Men jag ska ta och skicka iväg ett mail med två frågor: dels NÄR det är tänkt att New Sensia ska börja säljas i Sverige..och dels om de möjligtvis har ett pdf-datablad som vi kan ta del av.

Är ni intresserade av att veta något mer angående New Sensia? I så fall avvaktar jag lite med mejlandet så att vi kan få det samlat..

Jag skickar ett mail till Fujifilm sent ikväll..så fram till kl 24 har ni möjlighet att skriva ned några frågor.. :=)

Jag köpte några rullar New Sensia i hos den lokala TV-handlaren i början på december. De är så långt ifrån välsorterade en affär kan vara så den borde väl inte vara så svår att få tag på.

Det står RA 135 på asken så den borde väl vara Astia-baserad... eller...

Dr Asy skrev:
Jag köpte några rullar New Sensia i hos den lokala TV-handlaren i början på december. De är så långt ifrån välsorterade en affär kan vara så den borde väl inte vara så svår att få tag på.

Det står RA 135 på asken så den borde väl vara Astia-baserad... eller...

Är du verkligen säker på att det var NEW Sensia? Stod det så på asken?

Jag vill inte misstro dina ord..men det låter en aning skumt.. :=/

Jag gick faktiskt och kollade i kylen innan jag skrev mitt första inlägg för att inte göra bort mig alltför mycket. ;)

Det står New sensia 100 Super Fine Grain på förpackningen. Filmen går ut 2005-02.

Jag kan inte scanna förpackningen för att bevisa det tyvärr. Jag kanske måste skicka en tomförpackning med posten till dig för att du ska tro mig. ;)

Nejdå, det behöver du inte göra..men du kan istället springa till din lokala TV-handlare och köpa ett par New Sensia som du sedan skickar till mig..

Jag betalar bra! :=)

Fast det låter fortfarande lite skumt tycker jag. Det är något lurt med din TV-handlare.. hehe

Jo, lite skumt är det ju. Jag reflekterade inte över det förrän jag läste den här tråden. Deras utbud brukar bara vara ungefär fyra olika diafilmer så det är ju konstigt att de ha en film som knappt finns än. Kan det vara så att de stora handlarna vill sälja slut sina gamla sensia först? Eller du kanske får New Sensia om du beställer från t.ex. scandinavian photo. Ring och kolla.

Annars funderar jag på att starta en New Sensia förmedling och ta ockerpriser för att skicka filmer till folk. ;) Tillgång och efterfrågan...

Om det är den filmen jag länkade till så är ju New Sensia en variant av Astian.

rindler - som inte är särskilt bra på att tolka datablad :)

rindler skrev:
Hur ska asken se ut?

Alltså är det här rätt film?

Nej, det verkar inte vara rätt film du hänvisar till. Den nya Sensian heter "NEW Sensia 100". Fast å andra sidan tycker jag mig utläsa RMS 8 på databladet, vilket är förvirrande. Den nuvarande Sensian har inte så lågt..och New Sensian borde ha RMS 7. Samma som Astia 100F alltså.

Jag hoppas Fujifilm Sverige ger oss en vettig förklaring av den här soppan.. :=/

Senast ändrad:
Men om man tittar på bilden på sida 4 så är det ju inte samma som på fujifilm.se, dessutom står det ju New på asken. Fast hette inte Sensian New någon annan gång också?

Som sagt..det verkar skumt med RMS-värdena som i det hänvisade bladet är lågt jämfört med den nuvarande Sensian.

Jag ska ta mig en ordentligare titt på det hela och inte bara läsa rubriken.. :=)

Diese Technologie wird im Sensia 100 eingesetzt, um die äußerst erfolgreiche Ultra-Feinkorn-Technologie des PROVIA 100F weiter zu verbessern. Dank dieser Technologie erreicht der Sensia 100 eine extrem feine Körnigkeit (RMS=8), die wesentlich zur naturgetreuen
Farbwiedergabe und der hervorragenden Hautton-
wiedergabe beiträgt.

Läs du istället :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar