Annons

Nettar!!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag fick idag hem min nyinförskaffade Zeiss Ikon Nettar! Och jag undrar hur bra den är på porträttfoton? Jag behöver perfekta bilder (skall plåta mig själv, min tjej, min kusin och hans tjej, sedan alla tillsammans), som skall skickas på labb och kopieras upp i 12x12. Dessa bilder skall skickas till mormor och morfar.
Jag tänkte först använda min TLR, men den är inte funktionsduglig. Killen jag köpte den av sa att framdraget var glappt, men han sa inte att när man drar vredet en kvarts varv så byter den siffra (alltså omöjligt att pricka "rutan" rätt...) Där gick en film åt helvete. 4 kvar.

Min tanke var att göra detta med tre kameror, tre filmer, 36 uppkopierade bilder, och välja ut de bästa. Nu har jag kommit på andra tankar, min nu mest avancerade kamera är min Nettar, följt av min Agfa Isola 1. Vad skall jag välja?

Bilderna skall vara i svartvitt och filmen är Tri-X 400 iso.

Nettaren kan prestera bra, men det hänger på dig, Se till att mäta ljus och avstånd noggrant. Men du har en rätt snabb film så det ska nog gå bra, Vet inte vilken modell du har heller men det gäller väll nästan all optik att man får blända ner ett par steg för att få optimal skärpa

Lycka till

Angående TRL, jag fattade inte riktigt, Man vevar inte hela varv med den, iaf inte Rolleiflexen som jag har, det blir en kvarts-halvt varv fram, sen tillbaka, det är olika på olika ställen av filmen, Vilken TRL är det du har?

Mvh
krister

Nettaren kan prestera bra, men det hänger på dig, Se till att mäta ljus och avstånd noggrant. Men du har en rätt snabb film så det ska nog gå bra, Vet inte vilken modell du har heller men det gäller väll nästan all optik att man får blända ner ett par steg för att få optimal skärpa

Lycka till

Angående TRL, jag fattade inte riktigt, Man vevar inte hela varv med den, iaf inte Rolleiflexen som jag har, det blir en kvarts-halvt varv fram, sen tillbaka, det är olika på olika ställen av filmen, Vilken TRL är det du har?

Mvh
krister

Hej Krister!
Det är en Aires Reflex, en Rolleicordkopia. Saken är den att jag inte ens snurrar en kvarts varv innan den byter siffra. Hade varit så mycket enklare med fönster tänker jag. På min blogg finns det bilder på den. Framdragsknoppen lossnade precis också, funderar på att sälja den och köpa en TLR som åtminstone är funktionsduglig.

Säg att jag har 16 i bländare och 1/100 i slutartid, dagsljus, mot vit vägg. Skarpt läge?

Tack för svar!

Har du någon form av ljusmätare? digitalkamera, lös ljusmätare, iphone eller liknande så får du ju exponeringsinställningarna

ja den där TRLen verkar ju leva på nåder, Jag lärde mig den hårda vägen att det är bättre att lägga lite pengar på att köpa en som är renoverad, dvs inte en billig på tradera eller liknande för det kan bli dyrt om man ska få igång dom.
Jag gav 1900:- för en nyservad Rolleiflex 3.5T med 3 månaders garanti på, det tyckte jag var lagom :)

Har du någon form av ljusmätare? digitalkamera, lös ljusmätare, iphone eller liknande så får du ju exponeringsinställningarna

ja den där TRLen verkar ju leva på nåder, Jag lärde mig den hårda vägen att det är bättre att lägga lite pengar på att köpa en som är renoverad, dvs inte en billig på tradera eller liknande för det kan bli dyrt om man ska få igång dom.
Jag gav 1900:- för en nyservad Rolleiflex 3.5T med 3 månaders garanti på, det tyckte jag var lagom :)

Onekligen lagom för en Rolleiflex!
Det är ju även en kamera värd att servas. Jag vet inte om det är så värt att skicka in denna på lagning. Jag har till och med lagt undan pengar i en "Rolleiflex-Fond", så att när väl chansen kommer så slår jag till!
Såg att det fanns någon hemsida där de säljer begagnade TLR, fast servade och med garanti, kan bara inte hitta den igen :( Airesen är om inte annat en trevlig prydnat, i ett annars tomt glasskåp =)
I min Konica C35 har jag en ljusmätare som fungerar fint, så jag kanske ska använda den!

Jag betalade 600:- för min Rolleiflex, så det går att komma undan billigt om man har tur och tålamod.

Visst kan du åstadkomma riktigt bra resultat med Nettar:en. Försäkra dig först om att linserna är rena. Ställ kameran på Bulb och granska linserna med en ficklampa eller liknande. Många gamla kameror lider tyvärr av fungus och andra åldersrelaterade defekter.

Lycka till!

/Johan
http://www.mudride.com/blogg

Har själv en Zeiss Ikon Nettax, fast med inbyggd ljusmätare. Har endast fotat en rulle med den, men jag tyckte den presterade bra på närmre håll, längre avstånd var det svårare med skärpan.
Antar att det är bälg-nettarn du har. Zeiss gjorde ju 2 kameror med det namnet.

Visst är det bälgvarianten, var ute och tog en rulle precis, så jag ska kolla hur resultatet blir när jag framkallar sen :) Linsen ser ren ut, och det verkar inte vara något större fel på den!
Det enda var väl att den lilla röda indikatorn inte alltid hamnade i läge med bilden, fast då tryckte jag av den framme vid objektivet istället, funkar det med!

Det blir nog nettaren när jag ska plåta och skicka till morföräldrarna! Jag vågar inte ladda en rulle till i TLR:en, innan jag skaffar mig en Rollei iaf!

Ja!

Nu är negativet torrt, och jag kan inte bli mer nöjd! Så underbart härligt, vilken skärpa! Jag fick nästan en tår i ögat när jag såg resultatet :)
Dessutom så hade jag rätt framkallningstid också, så det blev fantastiskt. Så himla nöjd!!!

Martin

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar