Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Nertid
- Trådstartare ZinneD
- Start datum
Falumas
Aktiv medlem
Det brukar vara sådant man får leva med.
Vanligtvis så brukar kontrakt innehålla 99% tillgänglighet räknat på ett år.
99% möjliggör 87.6timmar oplanerad nertid om året.
Betalbart brukar man kunna hitta tjänster som är 99.9% tillgängliga
99.9% möjliggör 8.76 timmar oplanerad nertid om året.
Vill man ha en högre tillgänglighet än 99.9% brukar kostnaderna bli så höga att det är ointressant för dom flesta.
Tittar man på en webserverlösning är det relativt mycket som kan gå fel. Både hårdvarumässigt och uppdateringsmässigt (ett system som är exponerat mot Internet vill man gärna ha uppdaterat).
/Karl
Vanligtvis så brukar kontrakt innehålla 99% tillgänglighet räknat på ett år.
99% möjliggör 87.6timmar oplanerad nertid om året.
Betalbart brukar man kunna hitta tjänster som är 99.9% tillgängliga
99.9% möjliggör 8.76 timmar oplanerad nertid om året.
Vill man ha en högre tillgänglighet än 99.9% brukar kostnaderna bli så höga att det är ointressant för dom flesta.
Tittar man på en webserverlösning är det relativt mycket som kan gå fel. Både hårdvarumässigt och uppdateringsmässigt (ett system som är exponerat mot Internet vill man gärna ha uppdaterat).
/Karl
ZinneD
Aktiv medlem
Två oplanerade och ett planerat (omstart för att försöka åtgärda ena). Driften säger det är olika saker vid det oplanerade så ingen tydlig bild till varför det gick ner.
Ok, då vet jag.
Det hade varit bra om ni hade kunnat informera i efterhand om vad som har skett (ifall det nu råkar vara oplanerat) eller informera på förhand om planerade driftstopp, t ex i denna tråden om det inte råkar finnas annan plats redan för sådan information.
Det hade absolut uppskattats
ZinneD
Aktiv medlem
Riktigt planerade driftstopp annonserar vi. Här var det "planerat" men akut och då var fokus mer på att få upp grejjerna.
Absolut, jag köper det du säger men det hade ju varit informativt och intressant att ha all sådan info, oavsett anledning, samlad på ett ställe.
afe
Aktiv medlem
Absolut, jag köper det du säger men det hade ju varit informativt och intressant att ha all sådan info, oavsett anledning, samlad på ett ställe.
Kanske bättre att lägga tid på att förbättra FS i stället? Kan dock hålla med om om att det vore en bra upplysning för betalande användare
Falumas
Aktiv medlem
Kanske bättre att lägga tid på att förbättra FS i stället? Kan dock hålla med om om att det vore en bra upplysning för betalande användare
Förmodligen så inbringar även vi icke betalande användarna en hel del annonspengar till fotosidan. Har svårt att tänka mig att vi skulle få vara kvar annars.
Så det handlar ju även om hur man vill ta hand om produkten (oss användare) som man säljer.
Vad som egentligen hände är för dom flesta en fullständigt ointressant uppgift och avslöjar ofta för mycket om vad man använder för infrastruktur vilket kan påverka säkerheten.
Om det nu däremot är ett halvplanerat ingrepp hade en liten modificering av hat-meddelandet med en uppskattad tid då sidan antas vara uppe igen varit bättre.
/Karl
eskil23
Aktiv medlem
Det brukar vara sådant man får leva med.
Vanligtvis så brukar kontrakt innehålla 99% tillgänglighet räknat på ett år.
99% möjliggör 87.6timmar oplanerad nertid om året.
Betalbart brukar man kunna hitta tjänster som är 99.9% tillgängliga
99.9% möjliggör 8.76 timmar oplanerad nertid om året.
Vill man ha en högre tillgänglighet än 99.9% brukar kostnaderna bli så höga att det är ointressant för dom flesta.
Tittar man på en webserverlösning är det relativt mycket som kan gå fel. Både hårdvarumässigt och uppdateringsmässigt (ett system som är exponerat mot Internet vill man gärna ha uppdaterat).
/Karl
Det gäller alltså maximal tillåten nertid per år. Snittet brukar ligga betydligt bättre.
Falumas
Aktiv medlem
Det gäller alltså maximal tillåten nertid per år. Snittet brukar ligga betydligt bättre.
Visst är det så, men ett par timmar lite då och då brukar faktiskt vara något man får räkna med om man inte betalar hutlösa priser.
/Karl
ZinneD
Aktiv medlem
Kanske bättre att lägga tid på att förbättra FS i stället? Kan dock hålla med om om att det vore en bra upplysning för betalande användare
Så det ena utesluter det andra? Det tycker jag definitivt inte.
För övrigt så är det i mina ögon en konstig syn på saken, att denna information skulle vara exklusiv för betalande användare. Ni vinner ju på att vara transparenta och informativa, det bör ni känna till.
Visst är det så, men ett par timmar lite då och då brukar faktiskt vara något man får räkna med om man inte betalar hutlösa priser.
/Karl
Det tror jag nog alla är överens om.
Nu tänker vi inte starta med ngn logg över vår driftstatus (jag tänkte för några år sen men när jag kollade runt hade knappt några stora bolag ngn sån info, och då tänkte jag att inte vi heller behövde det), men tycker att vi skall informera när vi startar om.
Sen är det väl inte uppseendeväckande att plus-kunder skulle ha mer info. Det tycker jag är rimligt egentligen.
Gratismedlemmar är viktiga men de som kör med adblock kapar av viktiga sidvisningar. Vi lever med det men den kategorin har jag svårare för om den klagar på vår leverans. Med det inte sagt att jag tror ni som är gratis i denna trådeb tillhör kategorin.
Sen är det väl inte uppseendeväckande att plus-kunder skulle ha mer info. Det tycker jag är rimligt egentligen.
Gratismedlemmar är viktiga men de som kör med adblock kapar av viktiga sidvisningar. Vi lever med det men den kategorin har jag svårare för om den klagar på vår leverans. Med det inte sagt att jag tror ni som är gratis i denna trådeb tillhör kategorin.
ZinneD
Aktiv medlem
Sen är det väl inte uppseendeväckande att plus-kunder skulle ha mer info. Det tycker jag är rimligt egentligen.
Just när det gäller driftinfo så tycker jag det är högst uppseendeväckande. Om man inte på ett enkelt sätt kan tillgodogöra sig information om nertid så kanske det heller inte sparkar användaren i en betalade riktning. Ni gör heller ingen förlust på att "bjuda" på informationen.
Gratismedlemmar är viktiga men de som kör med adblock kapar av viktiga sidvisningar. Vi lever med det men den kategorin har jag svårare för om den klagar på vår leverans. Med det inte sagt att jag tror ni som är gratis i denna trådeb tillhör kategorin.
Så länge sajten är öppen för alla så är det ju något ni får acceptera, att gnälla över det kan jag tycka bara är löjligt. Ni har ju valet själv, acceptera eller stäng tillgången för gratisanvändare. Inget att gnälla om.
eskil23
Aktiv medlem
Nu tänker vi inte starta med ngn logg över vår driftstatus (jag tänkte för några år sen men när jag kollade runt hade knappt några stora bolag ngn sån info, och då tänkte jag att inte vi heller behövde det), men tycker att vi skall informera när vi startar om.
Sen är det väl inte uppseendeväckande att plus-kunder skulle ha mer info. Det tycker jag är rimligt egentligen.
Logg över driftsstatus får men från sitt övervakningssystem, och ett sådant har alla stora bolag och även många små. För bolag som använder sig av SLA:er är det inte bara driftskritiskt utan även affärskritiskt. Att den sedan inte är publik är en annan femma.
Just när det gäller driftinfo så tycker jag det är högst uppseendeväckande. Om man inte på ett enkelt sätt kan tillgodogöra sig information om nertid så kanske det heller inte sparkar användaren i en betalade riktning. Ni gör heller ingen förlust på att "bjuda" på informationen.
Så länge sajten är öppen för alla så är det ju något ni får acceptera, att gnälla över det kan jag tycka bara är löjligt. Ni har ju valet själv, acceptera eller stäng tillgången för gratisanvändare. Inget att gnälla om.
Jag skriver att vi skall informera om omstarter (för alla) men detaljerad info (som inte kommer komma) skulle kunna vara perfekt plusinfo. Vi är ingen sajt där driftsinfo puttar medlemmar i ngn viss riktning.
Jag gnäller inte, jag skriver vi lever med det. Men jag står för adblockande gratismedlemmar ligger längst ner på priolistan när det gäller deras krav/synpunkter på vår service/leverans.
Logg över driftsstatus får men från sitt övervakningssystem, och ett sådant har alla stora bolag och även många små. För bolag som använder sig av SLA:er är det inte bara driftskritiskt utan även affärskritiskt. Att den sedan inte är publik är en annan femma.
Skojar du med mig? Eller vände du dig till någon annan med infon?
eskil23
Aktiv medlem
Skojar du med mig? Eller vände du dig till någon annan med infon?
Det var ditt inlägg jag svarade på, eller hur. Och nej jag skojar inte. Alla IT-företag som jag har haft kontakt med har haft någon form av övervakningssystem. Hur ska de annars öht ha någon koll på vad som fungerar och vad som inte gör det?
Det var ditt inlägg jag svarade på, eller hur. Och nej jag skojar inte. Alla IT-företag som jag har haft kontakt med har haft någon form av övervakningssystem. Hur ska de annars öht ha någon koll på vad som fungerar och vad som inte gör det?
Självklart har vi övervakning, SLA, larm och en massa olika loggar på olika saker etc via vår driftspartner. Det är vår driftspartner som är mest intresserad av dessa detaljer.
ZinneD
Aktiv medlem
Vi är ingen sajt där driftsinfo puttar medlemmar i ngn viss riktning.
Jag svarade dig på så sätt då du tyckte det var naturligt att plus-kunder skulle kunna få tillgång till denna enkla information till skillnad från icke plus-kunder. Jag tyckte jag då tydligt beskrev att om det skulle göras så, att man skulle få betala för denna informationen, så skulle ni inte få nya betalande kunder pga det. Tvärt om hade ni kunnat vinna en del good-will på att rakt av bara tillhandahålla informationen för de intresserade.
Jag gnäller inte, jag skriver vi lever med det. Men jag står för adblockande gratismedlemmar ligger längst ner på priolistan när det gäller deras krav/synpunkter på vår service/leverans.
Det låter som gnäll då ni inte på något sätt kan avgöra vilken aktuell användare som kör adblock och vilken som inte gör det. Ni kan bara se hur pass frekvent det används och agera utefter det. Med den infon i minnet så kan du heller inte göra någon form av "prioritetslista" över olika användares krav/synpunkter. Tramsigt att ens yttra sig på ett sådant sätt, om jag får säga vad jag tycker.
Jag svarade dig på så sätt då du tyckte det var naturligt att plus-kunder skulle kunna få tillgång till denna enkla information till skillnad från icke plus-kunder. Jag tyckte jag då tydligt beskrev att om det skulle göras så, att man skulle få betala för denna informationen, så skulle ni inte få nya betalande kunder pga det. Tvärt om hade ni kunnat vinna en del good-will på att rakt av bara tillhandahålla informationen för de intresserade.
Vad diskuterar vi? Basal driftinfo menar jag att alla skall kunna ta del av eftersom det är bra info för alla. Detaljerad info tycker jag skulle kunna vara en lämplig plusinfo.
Det låter som gnäll då ni inte på något sätt kan avgöra vilken aktuell användare som kör adblock och vilken som inte gör det. Ni kan bara se hur pass frekvent det används och agera utefter det. Med den infon i minnet så kan du heller inte göra någon form av "prioritetslista" över olika användares krav/synpunkter. Tramsigt att ens yttra sig på ett sådant sätt, om jag får säga vad jag tycker.
Du hittar ytterst få tillfällen då jag ens nämner detta så jag är trygg i att jag inte gnäller. Jag driver en sajt så vi vet vad som vi gäller. Det är liksom mitt jobb. Likaså så förtydligar jag att jag inte pekar på någon i denna tråden, däremot är det ganska vanligt att adblockare meddelar detta i trådar om olika saker om hur vi driver sajten.
Eftersom du reagerar så skulle jag nästan säga att du kör med Adblock. Gör du det?
Similar threads
- Svar
- 8
- Visningar
- 2 K
- Svar
- 9
- Visningar
- 751
- Svar
- 61
- Visningar
- 8 K
- Svar
- 147
- Visningar
- 17 K
- Svar
- 15
- Visningar
- 2 K