Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Neopan 400 i rodinal
- Trådstartare aleklint
- Start datum
Johan Okker
Aktiv medlem
Titta på digitaltruth under "push processsing" så hittar du några utgångsvärden som kanske kan vara värda att testa?
Johan Okker
Aktiv medlem
aleklint skrev:
Aha, den har jag inte sett förut.. Är rodinal "standard" eller "compensating" framkallare då?
Bra fråga. Jag skulle köra på standard men när jag jämför och tittar på TriX+Rodinal (1+50) så blir det 13 resp 18½ minut för 400 resp 1600 så de där multiplikationsvärdena är nog grova skattningar som bäst om vi litar blint på tiderna i tabellen för TriX.
Är det viktiga bilder eller bara en testrulle?
jerevan
Aktiv medlem
Bara ett litet tillägg: Rodinal kan bli en kompenserande framkallare om man använder utspädningar som 1:100 och 1:200. Då får man använda längre tider och minimal agitering. I vanliga fall och "normala" utspädningar (1:25 och 1:50) är den normal, så att säga.
Oavsett, i Rodinal (eller Calbe R09 som är det som går att få tag på i Sverige nu för tiden) lär du få kornighet, men 400 pressat till 1600 kommer att se bättre ut (finare korn) än 1600-filmen skulle göra.
Oavsett, i Rodinal (eller Calbe R09 som är det som går att få tag på i Sverige nu för tiden) lär du få kornighet, men 400 pressat till 1600 kommer att se bättre ut (finare korn) än 1600-filmen skulle göra.
Erik Schalin
Aktiv medlem
Det är detta som kallas kompenseringsframkallning.aleklint skrev:
Ok, ja jag har ju prövat lite rodinal med så kallad "stand developement", 1+200 och 2 timmar framkallningstid. Det blir bra! Men har inte prövat med neopan dock..
Extrem spädning & lång tid & lite agitering.