Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Neopan 400 i rodinal

Produkter
(logga in för att koppla)

aleklint

Aktiv medlem
Hej!

Har en rulle Fuji Neopan 400 som jag har pressat till 1600 asa, och skulle vilja pröva att framkalla den i rodinal, för att få gott om korn och hög kontrast. Men jag hittade inga framkallningstider på digitaltruth.. Är det nån som har prövat denna kombination?

/mats
 
Titta på digitaltruth under "push processsing" så hittar du några utgångsvärden som kanske kan vara värda att testa?
 
aleklint skrev:
Aha, den har jag inte sett förut.. Är rodinal "standard" eller "compensating" framkallare då?

Bra fråga. Jag skulle köra på standard men när jag jämför och tittar på TriX+Rodinal (1+50) så blir det 13 resp 18½ minut för 400 resp 1600 så de där multiplikationsvärdena är nog grova skattningar som bäst om vi litar blint på tiderna i tabellen för TriX.

Är det viktiga bilder eller bara en testrulle?
 
Ganska viktiga.. Inte bara tegelväggar o dyl. :)
Kanske bättre att jag kör den i xtol nu och sen prövar mig fram till en bra tid.
 
Bara ett litet tillägg: Rodinal kan bli en kompenserande framkallare om man använder utspädningar som 1:100 och 1:200. Då får man använda längre tider och minimal agitering. I vanliga fall och "normala" utspädningar (1:25 och 1:50) är den normal, så att säga. :D

Oavsett, i Rodinal (eller Calbe R09 som är det som går att få tag på i Sverige nu för tiden) lär du få kornighet, men 400 pressat till 1600 kommer att se bättre ut (finare korn) än 1600-filmen skulle göra.
 
Ok, ja jag har ju prövat lite rodinal med så kallad "stand developement", 1+200 och 2 timmar framkallningstid. Det blir bra! Men har inte prövat med neopan dock..
 
Ja, det slog mig att jag inte testat Neopan i Rodinal heller... än. Ska testa 400:an i 1:200 och se vad det blir av det hela. Återkommer med resultatet av experimentet framöver.
 
aleklint skrev:
Ok, ja jag har ju prövat lite rodinal med så kallad "stand developement", 1+200 och 2 timmar framkallningstid. Det blir bra! Men har inte prövat med neopan dock..
Det är detta som kallas kompenseringsframkallning.
Extrem spädning & lång tid & lite agitering.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.