Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

negtativ ram photoshop ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Är det typ en sådan här du menar? så är det inte svårt att göra.

//Mats

Bilagor

• 1.jpg
    1.jpg
    34.7 KB · Visningar: 876
Syftar du på en diafilmkant som den Mats visar eller en negativkant kopierad i en uppfilad negghållare som denna t ex?

ramar

Jag skulle vilja veta hur man gör ramar som Jim Heikkinen länkade till i hans sista inlägg.

Tycker inte programen var direkt övertygande

Christel, det var ju inte ramar i allmänt, utan diakanten hon ville åt. jag har också funderat på det, har inte hittat nåt plugin än som är bra till det. borde väl finnas någonstans.

jag vill även jag veta hur Jim fått till den där...

Min ram är inte digitalt producerad, bara digitalt applicerad. Jag har framställt en ram i mörkrummet genom att exponera ett tätt negativ i en uppfilad negativhållare som visar lite av den helt transparenta delen av negativet.

Den resulterande kopian har jag skannat och raderat det vita inne i ramen så det blir transparent. Den bilden kan man sen lägga i ett lager ovanpå en annan bild och då syns bilden i den transparenta rektangeln.

Jag tror att programmen som Christel pekar på levereras med liknande ramar.

Bilagor

• ram.jpg
    ram.jpg
    33.5 KB · Visningar: 830
Re: Tycker inte programen var direkt övertygande

jakobzki skrev:
Christel, det var ju inte ramar i allmänt, utan diakanten hon ville åt. jag har också funderat på det, har inte hittat nåt plugin än som är bra till det. borde väl finnas någonstans.

jag vill även jag veta hur Jim fått till den där...

tyvärr finns det inga plugin som bara har diaramar. men dom som har ramar "i allmänt" har förstås även dia/negramar. dom har faktiskt alla möjliga ramar. hasselbladsramar, polaroid, femhundratrettioelva varianter på "uppfilade" neghållare (sån som Jim länkade till) osv osv.. (dock har jag personligen inga exempel upplagda på dessa, ville mest visa på mångfalden av ramar i pluginen)
laddade du ner demovarianten så bör du veta att du bara får med ytterst få exempelramar och att fullversionen dignar av varianter på allt möjligt.
autoFX som oxå är ett ramplugin har grymt många "uppfilade neghållarramar" men ett lite mindre roligt gränssnitt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar