Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Negativt skärpedjup
- Trådstartare Söderlund
- Start datum
Arleklint
Aktiv medlem
Negativa skärpedjup tror jag inte på. Vad skulle det vara? Men 0 eller oerhört nära 0 är ju fullt möjligt.
Du kan också få skärpeplanet att hamna innanför frontlinsen. Det har jag märkt när jag leker med macro på vidvinklar. Det är inte så lätt att fota då - Om man inte vill göra en bild av objektivets inre väsen förstås
Du kan också få skärpeplanet att hamna innanför frontlinsen. Det har jag märkt när jag leker med macro på vidvinklar. Det är inte så lätt att fota då - Om man inte vill göra en bild av objektivets inre väsen förstås
Söderlund
Aktiv medlem
Tänkte kanske inte direkt på ett fysiskt negativt skärpedjup utan mer på ett matematiskt. Om man räknar på det så kanske man kan få fram ett negativt värde.
Hamnar skärpeplanet innanför frontlinsen så är det väl bara att ta bort den linsen och stoppa in motivet i objektivet?
Hamnar skärpeplanet innanför frontlinsen så är det väl bara att ta bort den linsen och stoppa in motivet i objektivet?
maxzomborszki
Aktiv medlem
Frågan är var negativt skärpedjup skulle vara och innebärai sådant fall. Precis som Janne påpekar så är skärpedjupet en illusion, vi har bara skärpa i ett plan (eller snarare än yta för den kan vara krökt och deformerad), men vi tolererar viss oskärpa då vi inte kan uppfatta den. Allt mellan två punkter kommer uppfattas som acceptabelt skarpt och där har man skärpedjupet.Söderlund skrev:
Tänkte kanske inte direkt på ett fysiskt negativt skärpedjup utan mer på ett matematiskt. Om man räknar på det så kanske man kan få fram ett negativt värde.
Men även om du skulle kunna vända på gränserna så kommer skärpedjupet aldrig att kunna bli negativt då det är ett avstånd. Avståndet har ingen riktning och kan sålunda omöjligen vara negativt (jämför med riktning som kan ha negativt värde då man har en referenspunkt).
Titta gärna på formlerna i artikeln om skärpedjup (http://www.fotosidan.se/doc.htm/1686/). Utifrån dessa kan man se att det är svårt att vända på gränserna. Även om man nu vill ;-)
peternilsson75
Aktiv medlem
kanske inte vad du är ute efter, men om du tycker att du har för mycket skärpa, kan du ju alltid snurra på fokuseringsringen tills du är nöjd...