Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Negativskrivare

Produkter
(logga in för att koppla)

mc bruno

Aktiv medlem
Jag undrar varfor man hor sa lite om negativskrivare nufortiden?

Laste om det i en gammal fotobok en gang. O nu sag jag att nagon salde en sadan billigt pa fotosidan. Jag tycker iden verkar fantastisk om det funkar. Det ar vall mangas stora problem idag att det inte gar att visa sina digitala bilder i projektor.

Varfor har denna teknik kommit i skymundan?

Kan nagon beratta lite om tekniken som den ser ut idag o hur hog kvaliten ar?

Hur ar det med arkivbestandigheten?

Vill veta allt!

Tack pa forhand
 
mc bruno skrev:
Det ar vall mangas stora problem idag att det inte gar att visa sina digitala bilder i projektor.

Varfor har denna teknik kommit i skymundan?
Jag vet inte ens vad en negativskrivare är. Erkänner mig obildad och frågar för att få veta. Är det en projektor som visar negativ i stället för dia eller vad är det?

Hur som helst, det jag egentligen skulle skriva var att det finns ju projektorer för digitala filer och kanske är det just för det digitalas framgång som det du efterlyser kommit i skymundan.
 
En negativskrivare ar en skrivare som skriver ut negativ o diabilder pa film fran datorn. Jo men ar inte sadana projektor valdigt dyr? som jag forsotd det skulle en sadan skrivare ge perfekta utsrkifter som sag ut precis som vanliga neg eller dia.
 
mc bruno skrev:
En negativskrivare ar en skrivare som skriver ut negativ o diabilder pa film fran datorn. Jo men ar inte sadana projektor valdigt dyr? som jag forsotd det skulle en sadan skrivare ge perfekta utsrkifter som sag ut precis som vanliga neg eller dia.
Tack för förklaringen. Jag har läst om nåt sånt för längesedan jag med men hade nog uppfattat det som en pryl som aldrig riktigt blev till eller som aldrig slog..

Personligen har jag behållt mina analoga hus vid sidan av digitalt och investerar fortfarande i dia och s/v film just för att inte bara ha digitala filer. Ibland vill man ju känna kemidoft eller rama en dia. Undrar om inte det är det allra lättaste och lönsammaste också? Att köra analogt vid sidan av digitalt? Gör man så finns ju inget behov av negativskrivare.

Inte samma känsla som duk, men en dvd på TV:n med digitalfiler är också ett billigt sätt att presentera dem på annars. Du har ju rätt i att projektorer är hulöst dyra.
 
Något som skriver ut detta på papper?

Minns att för ett tiotal år sedan kunde man köpa en mojäng man matade med 30 m filmrulle som kopplades till datorn. Mojängen exponerade film så att den kunde användas som t ex diabild i en förtagspressentation. Detta var tiden innan videoprojektorn hade hanterlig storlek och pris.
 

Bilagor

  • img_5999x.jpg
    img_5999x.jpg
    27.7 KB · Visningar: 622
Det finns väl en del fotolabb som erbjuder den här tjänsten? Crimson och Odenlab tillexempel om jag minns rätt. Någon som har provat och vet hur kvalitén blir?
 
Roland, när jag köpte min Kodak Carousel projektor så ingick 4st magasin, fyllda med dior, så jag fick en rejät bunt gratis GePe ramar med glas och metallmask. Men i ramarna satt just dior från en dylik maskin, mer eller mindre powerpoint bilder som var upplagda till dia. Upplösningen och antalet färger lämnade en hel del att önska. Det var fula graderingar och dålig upplösning. Men det kan ha varit från en riktigt gammal pryl.
 
l-malmqvist skrev:
Det finns väl en del fotolabb som erbjuder den här tjänsten? Crimson och Odenlab tillexempel om jag minns rätt. Någon som har provat och vet hur kvalitén blir?

Jodå, det kan bli fantastiskt bra. Man brukar mäta upplösningen på dessa skrivare i antalet linjer som den skriver ut. En 2K-skrivare skriver lite mer än 2000 linjer, 4K lite mer än 4000 linjer och så vidare. Om du skriver ut på mellanformat på en 8K-skrivare eller 16K på storformat är kvaliteten fantastiskt bra.

Detta var den första metoden som verkligen kunde ge högkvalitativa bilder från digitala original. Men idag är det väl Lambda som tagit över denna marknad om du nu vill ha dina bilder på fotopapper.

MVH/Stefan
 
stefohl skrev:
Jodå, det kan bli fantastiskt bra. Man brukar mäta upplösningen på dessa skrivare i antalet linjer som den skriver ut. En 2K-skrivare skriver lite mer än 2000 linjer, 4K lite mer än 4000 linjer och så vidare. Om du skriver ut på mellanformat på en 8K-skrivare eller 16K på storformat är kvaliteten fantastiskt bra.

Detta var den första metoden som verkligen kunde ge högkvalitativa bilder från digitala original. Men idag är det väl Lambda som tagit över denna marknad om du nu vill ha dina bilder på fotopapper.

MVH/Stefan

Jag tänkte om jag nu vill ha ut en bild från min D70 på 135-dia, hur skulle kvaliteten bli då? Skulle det synas stora skillnader mot ett "vanligt" dia beträffande ex. tonomfång? Synd att det är så dyrt, annars skulle det kanske vara en bra extrabackup som garanterat är läsbar i framtiden ;-)
 
För en sju-åtta år sedan var tekniken för att överföra stora mängder data digitalt till redaktioner och tryckerier rätt usel (typ SyQuest-skivor och ISDN-nätverk). Bildbyråerna hade inte ännu digitaliserat sina arkiv och levererade därför diaduplikat eller printar för inscanning.

Idag föredrar alla bildredaktioner att få materialet digitalt om det en gång blivit digitaliserat, därför har den stora marknaden för diaduplikat krympt. Tekniken finns dock och proffslabben har säkert nån gammal skrivare som står och dammar i ett hörn. Jag vet att vi använde oss av Depicta för diautskrifter på den gamla goda tiden (som jag inte vill ha tillbaka) och då sades en 40MB tiff räcka för att göra ett 35 mm dia.
 
Det finns ju transparent film för vanliga skrivare. Hur blir kvalitén med dessa? På min egen skrivare finns bland pappervalen ett som heter "Inkjet transparantsies". Någon som provat?
 
40 mib Tiff?

Kravs det sa stora filer for att det ska bli bra?

Men om det finns bra kvalite for ett rimlig peng begagnat sa maste vall detta vara ett utmarkt alternativ for oss som saknar att sitta o rama dia o sadant nar man gatt over till digitalteknik?
O tank att kunna redigera sina dia i datorn.
 
Ar det ingen mer som vill saga nagot om detta amne. Tycker inte alls jag har fatt de svar jag fragade efter.
 
Graal skrev:
Det finns ju transparent film för vanliga skrivare. Hur blir kvalitén med dessa? På min egen skrivare finns bland pappervalen ett som heter "Inkjet transparantsies". Någon som provat?

Har använt det som en metod för att få fram ett neg som sedan kan kontaktkopieras på svartvitt fotopapper. Det finns en del som använder det för att få fram neg för gummitryck eller platinakopiering.

Men det är alldeles för dålig kvalitet för att projicera dessa bilder.

MVH/Stefan
 
Inkjet transparancies är OH film.
OH = OverHead, det som även kallas för tjänstemannarespirator eller lärarrespirator =)

Finns riktigt dyrt OH papper för färgutskrift som man ska kunna använda som negativ/diapositiv men det är sällsynt.

Vanlig OH används när man vill ha ett reproducerbart resultat från gumi tryck.

Se för mer info om "Tri-Color Gum with Cyanotype" med OH blad
http://unblinkingeye.com/Articles/3CG/3cg.html


Chris
 
Graal skrev:
Det finns ju transparent film för vanliga skrivare. Hur blir kvalitén med dessa? På min egen skrivare finns bland pappervalen ett som heter "Inkjet transparantsies". Någon som provat?

En kille i fotoklubben försökte med detta. Skaffade sig dyr bläckstråleplast. Problemet var att han lyckades inte får tillräckligt hög maxsvärta. Han mätte transmissionsdensitet och han saknade en bit för att komma upp i normalkontrast (om han lade det svartaste han kunda komma upp i som zon XIII, han hade alltså ingen täckning där och ändå kom han inte upp i måldensitetet för normalkontrast). Tanken var att använda det för gummitryck och han menade att för gummitryck vill man i regel ha hårdare kontrast än normalt i negativen.

Nu vet jag inte vilken skrivare han hade eller vilket bläck, så det är möjligt att det går att få bättre resultat. Jag skulle gissa att han fick iden från unblinking eye då han rekommenderat mig den siten.
 
Galaxens President skrev:
En kille i fotoklubben försökte med detta. Skaffade sig dyr bläckstråleplast. Problemet var att han lyckades inte får tillräckligt hög maxsvärta.

Vid de få försök jag gjorde använde jag inte svart utan orangerött. Eftersom emulsionerna som används vid gummitryck med mera bara är blåkänsliga, gav den röda färgen en hög faktisk densitet, trots att den i densitometern inte såg så hög ut.

Finns en bra bok i ämnet, »Making Digital Negatives for Contact Printing: A Step by Step Guide to Affordable Enlarged Negatives for Silver,Platinum and Other Printing Processes__« av Dan Burkholder. Det var där jag hittade tipset om att inte göra svartvita utan rödvita negativ.

Stefan
 
Markus, Jag praktiserade hos fotograferna som jobbar på Södersjukhuset i Stockholm och dom hade en sådan skrivare. Jag blev mäktigt imponerad av den men det enda dom använde den till var att göra fula presentations bilder åt gamla doktorer som ville imponera på sina kollegor. Detta var snart 6 år sedan och jag tror nog inte att det var någon jätte hit, så det är nog inte så väldigt hög kvalitet på dom. Om du går och funderar på att köpa av någon som säljer begagnat så kan du ju alltid be dom exponera en rulle med den och skicka till dig så att du kan se "the real thing"
 
Som många andra tycker jag det är jätteroligt att stå i mörkrummet och trixa, men vill fota digitalt p.g.a. alla fördelar det ger.....drömmen vore ju att kunna skriva ut negativ för kopiering i mörkrummet. Då får man ju båda ha kakan och äta den. Om nu den tekniken finns varför har den inte slagit enormt???
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.