Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Negativhållare till Durst DA 900?

Produkter
(logga in för att koppla)

Vincent

Aktiv medlem
Jag köpte en begagnad Durst DA 900 förstoringsapparat för ett tag sedan. Negativhållaren tar negativ upp till 9x6.5 cm, men tyvärr är bägge glasskivorna något repade. Är det någon som vet var man kan få tag på nya glasskivor (helst anti-newton) eller en ny negativhållare till ett gammalt monster som DA 900an?

mvh Thomas
 
jag ska kolla om jag har några glas som du kan få av mig. Jag har två apparater, men använder bara glas i den övre och glaslöst i den undra hållaren.
 
!!!

Skulle ju vara kanon om du kan avvara glas, men jag vill ju inte att du slaktar din egen utrustning alltför hårt.

Vet du förresten var det är tänkt att man ska lägga filter i DA 900an? När jag kör småbild så lägger jag in multigrade-filtren på kondensorn, vilket känns lite flummigt. Jag fick ingen manual med apparaten så några frågetecken finns fortfarande.

mvh Thomas
 
jaha fanns den i en kondesor version också. Det är nog inte riktigt samma apparat vi pratar om, men jag är övertygad om att det är samma neghållare. Jag har diffusljusboxar i mina. Ovanför dessa finns det en hållare för ytterligare filter eller diffusskivor. Jag har en med datorstyrd autofocus en en med väggfäste och manuell fokus. De har 9 filmkanaler med slopinställngar och inbyggd densitometer. De fungerar som en printer.
 
Det verkar som att DA 900 AC och DA 900 AC elite kan väldigt mycket mer än min DA 900. Den är väldigt stor och väldigt manuell. Har Durst någon sida med gamla manualer eller så? Någon som vet? Vore intressant att veta lite mer.
 
Hej!
Jag är lessen för din skull. Jag hade inga glas över. Antar att dom har försvunnit eller gått i kras. Men har du några frågor om apparaten så kanske jag kan hjälpa dig. Det är bara datordelen som skiljer apparaterna åt. Det är samma bas konstruktion. Men prova att köra med glas över och glaslöst under, mindre damm att hålla borta och filmen buktar sig uppåt.

Sorry, hoppas att jag inte gav dig falska förhoppningar.

mvh
/stefan
 
Nejdå, det är ingen fara. Jag ska prova med bara glas över, det tar ju i alla bort två repiga ytor. Ska se om jag kan få någon glasmästare att fixa fram sånt här tunt glas och fasa till kanterna på samma sätt som originalglasskivorna.

När jag körde med glas i fick jag också problem med Newtonringar. Hur gör du för att undvika det? Jag vet vilken sida de uppstår på, om det är på emulsionssidan eller ovansidan. Kanske de försvinner om jag kör med bara en glasskiva eftersom trycket blir lägre på negativet.

Jag får göra ett försök i helgen!

mvh Thomas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.