Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

negativ till positiv

Produkter
(logga in för att koppla)

digitell

Aktiv medlem
Jag vill ändra nedanstående bild så att den blir positiv. Hur bör jag gå tillväga? Förfogar inte över photoshop.

Bilagor

• 2554E0FE.jpg
    2554E0FE.jpg
    20.3 KB · Visningar: 1,750
Jag vill ändra nedanstående bild så att den blir positiv. Hur bör jag gå tillväga? Förfogar inte över photoshop.

Hej, har du nåt annat program där du kan använda justeringskurva? Jag fotar en del negativ och får en hygglig utgångspunkt bara genom att invertera justeringskurvan från "lutande uppåt" till "lutande neråt". Sen brukar det återstå en del finjustering av färgbalans, svart- & vitpunkt, kontraster etc innan jag är nöjd, men invertering av kurvjusteringen är väl själva omvandlingen till positiv. (Jag gör detta i Lightroom men kurvjustering finns säkert i många andra program.)

Vilka bildbehandlingsprogram förfogar du över?

I vilket fall brukar det vara att "invertera bilden" och sedan justera med antingen kurva eller nivåer.

/Niklas

Hur man gör i det här fallet är något helt nytt för mig. Om Paint, som finns i min dator, är ett behandlingsprogram, så disponerar jag över det och jag inser att jag kanske kan ladda ner något bättre och vill gärna ha ett tips.

Tyvärr råkade jag använda ISO 1600. Jag tar om bilden om jag lär mig mer om invertering. Det är fritt att laborera med bilden om någon vill.

Hur man gör i det här fallet är något helt nytt för mig. Om Paint, som finns i min dator, är ett behandlingsprogram, så disponerar jag över det och jag inser att jag kanske kan ladda ner något bättre och vill gärna ha ett tips.

Tyvärr råkade jag använda ISO 1600. Jag tar om bilden om jag lär mig mer om invertering. Det är fritt att laborera med bilden om någon vill.

I Paint, välj
Bild -> Invertera färger

EDIT:
Eller prova någon online-editor, text http://pixlr.com/editor/

Där finns Adjustment -> Invert

Spännande, provade med photofiltre och vill visa resultatet. Tack Graylingman!

Bilagor

• mina bilder.jpg
    mina bilder.jpg
    25.1 KB · Visningar: 1,564
Gimp är säkert betydligt mer kraftfullt, men jag tror att det också har betydligt högre inlärningströskel. Själv har jag LR och PS CS3

Jo, det är väl den Freeware PS-utmanaren som finns,
men att tröskeln är högre, nja, visst flera möjligher,
men det finns en "knapp" invertera under färgmenyn
som är väldigt enkel att använda, men man ska ju även
finna den.

//MW

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar