Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Negativ till Digitalt

Produkter
(logga in för att koppla)

MWPhoto

Aktiv medlem
OK. Jag har en rulle för framkallning. Jag vill ha bilderna digitalt och undrar var i Sthlm jag kan få detta utfört på ett bra vis. Bilden ska sedan gå att skriva ut i MINST A4.
Någon som vet???

Jag har till exempel kollat med DOX Bildstudio och de tar ca 240 kronor för att göra en framkallning och scanna alla bilderna. Då kommer filerna ligga på ca 17 mb. jag vill inte ha dammretushering mm utförd. Finns det prisvärda alternativ till detta?

Dox skriver:

Printerkopior
Vi har en analog och en digital printer. Vi kopierar alltid med manuell kontroll vilket ger
kopior av högsta kvalitét. Vi kopierar på matt eller blankt papper, utfallande, vit kant eller
hela neg (vit kant + svart kant). Naturligtvis kan du få dina bilder på Cd i samband med
framkallning - 4,5 Mb eller 17,2 Mb/bild (jpg). Vi kopierar från 135-fi lm och 120-fi lm samt
från digitala bildfi ler.

Filmframkallning E-6 & C-41
135-film & 120-film 41:–

17.2 mb skulle kosta 150 kr + moms enl samtal med dem.

Så 41+150+moms=239 riksdaler.

Att lämna in enstaka negativ för scanning är ju svindyrt.....samtidigt tror jag att det är ett fåtal av bilderna på min rulle som är något att spara.

Senast ändrad:
Ja alltså du har ju de stora labben som Dox, Crimson, Prolabbet, Diabolaget mfl.
www.crimson.se
www.prolabbet.se
www.diabolaget.se

Om det rör sig om en enstaka rulle är det nog kanske tom hugget som stucket. Om du är ute efter att hitta ett labb du ska anlita längre tid så bör du prova dig fram till det labb där du hittar bästa kombination av pris, bemötande, service etc etc.

Det skiljer nog inte mycket i pris mellan de ovan namngivna labben heller och beroende på vem du frågar kommer du att få olika svar.

För egen del anlitar jag Diabolaget mycket pga tillgänglighet och närhet i förhållande till var jag bor och att jag tycker jag har kunnat vara nöjd med deras soppning.

ANNONS