joakim d
Aktiv medlem
Fungerar Firewire på alla nya datorer i dag?
Apple har gått över till Thunderbolt så alla deras nya datorer använder det istället för Firewire, dock finns det adaptrar att köpa. Hur det är på PC sidan vet jag ej.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Fungerar Firewire på alla nya datorer i dag?
Är inskanning med DSLR inte ett alternativ?
Jag har en 9000F och sådär nöjd. Nu kostar ju ett Zeissmacro en del också men annars skulle jag definitivt följa länkens råd! Just macro saknas i min arsenal så jag har inte provat själv, men det ser ju ut att vara bättre än scannern.
Har skannar men jag har också testat ett flertal ggr att fota av negativ för man har läst om hur bra det blir, men det är inte värt besväret om man inte har ett repro-stativ och ett bra ljusbord och ett väldigt bra tålamod,(helst en dedikerad kamera som sitter som sitter på plats för jämnan ) för det är sjukt pilligt både vid fotografering och efterbearbetning för att få till en bra positiv bild. Resultatet med min 5D Mkii och nya Tamron 90mm macro blir hyfsat men inte lika bra som att skanna, plus eller rättare sagt framför allt all pill och tid du sparar.
Det är inte inskanning utan avfotografering eller repro som det också kallas. Når inte upp till
samma kvalitet som en bra skanner. Men som ett alternativ, om inte kvalitetskraven är för höga,
kan det duga.
Sådär nöjd? har du någon bild du kan länka till så jag kan titta?
Är ju inte direkt så att man får provscanna i butiken
Jag tänker prova med "macrofilter" för att fylla hela sensorn med negativet, jag tror att det blir väldigt bra upp till åtminstone A3 utskrifter.
Kolla på jabcam.wordpress.com alla bilder där som är analoga är scannade med 9000F. Många är mellanformat och det förbättrar oddsen en del till scannerns favör.
Jag har testat flera olika metoder själv och funnit att reprofoto är det som funkat bäst för mig.....
Ja det var Klart väl godkänt resultat för mina behov. Men jag tänker att det hade varit spännande att se 35mm format också. Jag såg bloggarens jämförelse med Kraftledningen tagen med 120film och sedan Canon 5dII,
Den skannern kostar ju under 2000lappen så det skall väll mycket till för att man vill önska högre upplösning från sina negativ?
Jag får återkomma med resultat av mina försök med Repro/Avfotografering när jag fått hem min macro.
Oj. Jag tänkte mig en Reflecta Chrystalscan. Någon som har erfarenhet av en sån?
Jg har ingen personlig erfarenhet av den men enligt en test jag läste ska den vara långsam och inte så bra.
http://www.filmscanner.info/en/ReflectaCrystalScan7200.html
På samma sida hittar du tester på alla skansar som tar negativ:
http://www.filmscanner.info/en/FilmscannerTestberichte.html