Annons

Negativ färgfilm

Produkter
(logga in för att koppla)

chocolatefudge

Ny medlem
Hej!
Har tänkt börja fota lite med pappas gamla kamera (Chinon 1000s) och har kollat runt lite på film. Fastnade för färgresultatet i Fuji Velvia men jag vill inte köra dia. Något tips på negativ film med liknande resultat?
 
Negativ färgfilm har mycket lägra kontrast än Diafilm. Svårt att få liknande resultat med negativ film tyvärr. Min favoritfilm är Fuji Reala som ger mustiga och härlig hudtoner och en lagom kontrast. Filmer med högre kontrast är nästan alltid konsumentfilmerna, dvs, fuji superia, kodak gold osv..

Tänk på att alltid överexponera negativ färgfilm minst ett helt steg.. Sätter du i iso 200 film i kameran så ställ in kameran på iso 100. De angivna isotalen på negativ färgfilm är glädjesiffror och stämmer enligt min erfarenhet aldrig.
Dessutom klarar negativ färgfilm överexponering helt fantastiskt bra och oftast blir bilderna bara bättre ju mer du överexponerar. Däremot klarar de inte underexponering.

Lycka till!
 
Det är stor skillnad på dia och negativ färgfilm! Diafilm har sitt färdiga uttryck - som inte går att ändra, först efter ev digitalisering kan man jobba med den. Negativ färgfilm filtreras - och kan alltså färgjusteras - vid kopiering. Men jag antar att du själv jobbar digitalt även med dem och på den punkten kan jag inte ge dig några råd om efterbehandlingen.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.