Annons

Negativ färgfilm -> positiv bild?

Produkter
(logga in för att koppla)

jpgrahn

Aktiv medlem
Har en massa gamla färgfilmer som mestadels ligger och skräpar just nu.
Men jag vill gärna ta till vara åtminstone en del av dessa.
Jag har en diaduplikator till min digitala systemkamera så diabilder går ju att fixa.
Hittade sedan en filmhållare som egentligen passar till min skanner. Provade att sätta en remsa från en gammal svartvit film där och sedan använde jag diaduplikatorn för att fotografera av negativet.
Gick bra att invertera bilden i Elements.

Men hur gör man motsvarande med en negativ färgfilm?
Om jag förstått saken rätt så har ju själva filmbasen en orange färg. Att invertera då borde ju inte ge riktiga färger.
Kan man med ett filter i photoshop få fram rätt färger?
Eller vad är rätt sätt att gå?

Jag har alltså en filmskanner för 35mm film. Har provat skanna lite med denna men det går lååååångsamt!
Tänkte att det skulle gå fortare att fotografera av filmerna istället.
 
Kanon!
Jag är ändå upptagen med jobbet så jag kommer inte att kunna fixa med detta under veckan.
 
Fan vad bra.

Plåtar nästan uteslutande film men är för fattig/snål för en scanner så det blir min lilla ljusbordsvariant http://www.slackerstyret.com/index....1259038980&archive=&start_from=&ucat=5,19,39&

Tidigare har jag bara vitbalanserat hyffsat i CR och sen inverterat och hålt på med kurvorna i PS. Det här är ju magiskt bra. Såklart hade man kunnat räkna ut allt det här själv, men man fastnar så lätt i sin fyrkantiga (6x6) värld.

Om man dessutom så gott som alltid använder samma film är det ju lätt som en plätt.

Tack som fan!
 
Kanske ska tillägga att filmen "före" denna film är:
http://vimeo.com/23197806

Där visar Håkan Holmberg på Crimson hur hans fotoutrustning är uppsatt.

Övriga filmer i serien (hur man sätter upp ett eget hemma och hur man fixar svartvita neg) kommer på min nästa dvd om 2 veckor.
 
Återigen. Varför har man inte tänkt ut det där själv, en vanlig neghållare är såklart jävulskt smidigt!

När jag får lite mer plats hemma står en reprovits högt upp på önskelistan.
 
Kanon! Visste inte det var så enkelt att vända bilden i CR. Funkar väl i LR också antar jag. Jag scannar dior, neg färg och neg s/v i min Canon MP970 som har filmlock med lampa men det är mycket tålamodsprövande om man vill ha någorlunda hög upplösning. Har funderat på att skaffa en diaduplikator i stället, en sån som man sätter på kameran, men visste inte hur man gör med neg. Nu är det uppenbarat!

Ljusbord och stativ för kameran verkar lite för utrymmeskrävande för mig. Hur blir kvaliteten med en diaduplikator? Har sett en annons på en sån för bara ca 1500:-
 
MP 970 fungerar förvånansvärt bra, men det är ju inget för de som har bråttom. Man får göra det när man ändå håller på med något annat, så den kan stå där och mala under tiden.
 
Kollade, och det går tyvärr inte att vända på kontrastkurvan för att få neg till pos i LR3 och inte i Elements 8 (ACR 5.5) eller Canons DPP. Däremot kan tekniken användas i DxO Pro, av de program jag råkar ha till mitt förfogande. Kan ju vara bra att veta.

Visst funkar det bra med MP970 som scanner. Men man måste ha gott om tid, och det är svårt att koncentrera sig på annat.under tiden.
 
Tack Mattias! Suveränt! Har kämpat med andra metoder tidigare, men det här verkar vara en bra start!
 
Kollade, och det går tyvärr inte att vända på kontrastkurvan för att få neg till pos i LR3 och inte i Elements 8 (ACR 5.5) eller Canons DPP. Däremot kan tekniken användas i DxO Pro, av de program jag råkar ha till mitt förfogande. Kan ju vara bra att veta.

Visst funkar det bra med MP970 som scanner. Men man måste ha gott om tid, och det är svårt att koncentrera sig på annat.under tiden.

I lightroom 3 borde det gå.
 
I PScs3 (PS version 10) med ACR 4.6 går det bra.
Jag har provat med ett par bilder, men alldeles lätt att få till det sista är det inte, men med lite träning och förbättrat arbetsflöde så kan det vara ett alternativ till filmskannern. Kanske kommer jag att använda det här på samma sätt som jag gör med dia, jag gör en grovsållning och fotograferar av neg, de som efter omvändning verkar vara intressanta och förtjänar bättre kvalitet kommer att skannas med min filmskanner. Det blir förmodligen inte så många...
 
Har testat med både RAW och JPEG-filer. JPEG är klart sämst, RAW betydligt bättre, men jag tror att det inte räcker med de tips som Mattias visade (han återkommer ju som tur är med mera). Det här är svårt, bifogar en bild som är plåtad i RAW. Jag är dock inte är helt nöjd med den utan får väl bli startskottet för flera försök att omvandla negativ till positiv bild. Har även justerat bilden med svart, grå och vit pipett i Kurvor. Allt detta i CS5. Färgnegativet är från en Hasselblad i slutet av 1990-talet i Tyresö Centrum.
 

Bilagor

  • _MG_9381-copy.jpg
    _MG_9381-copy.jpg
    36.9 KB · Visningar: 249
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.