Gurk2015
Aktiv medlem
Jag har ett litet projekt där jag scannar gamla fotografier och negativ. Kör med en Epson V600 flatbäddsscannar. De äldsta saknar saknar negativ så där har jag scannat utskriften, men där negativ finns scannas det. Jag har haft lite utmaningar med att negativen inte är helt plana vilket gjort att de har buktat mot glaset och då skapat en ful hinna på den inscannade bilden. Därför köpte jag Lomography DigitaLIZA Scanning mask, för att bättre kunna spänna upp objektiven och se till att de var raka/plana. Nu har jag dock kommit till en batch som är extremt, då menar jag extremt böjda, så jag kan inte ens sätta fast dem i hållaren.
Någon som vet vad det är som gör att negativen blir så böjda, och vad man kan göra åt det? Vill helst undvika att scanna utskrifterna när det finns negativ för skillnaden i kvalitet är väldigt stor.
Eller borde man köpa en negativ-scanner istället där man matar in negativen?
Löser det problemet tro?
Någon som vet vad det är som gör att negativen blir så böjda, och vad man kan göra åt det? Vill helst undvika att scanna utskrifterna när det finns negativ för skillnaden i kvalitet är väldigt stor.
Eller borde man köpa en negativ-scanner istället där man matar in negativen?
Löser det problemet tro?