Annons

NEF/RAW-konvertering i Photoshop CS

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har en version av Nikon Capture som plötsligt inte vill fungera längre. Är det någon som vet om, och isåfall hur, man kan konvertera NEF-filer i Photoshop CS?

MVH
Jonas
 
det ska väl gå alldeles utmärkt, beroende på vilken modell du har på din nikon.
(D2x finns väl knappast med än, gissar jag)
 
jag har en D70.

När jag tar arkiv/öppna och väljer en NEF-fil står det "kunde inte fullfölja din begäran därför att det inte är rätt typ av dokument". Det är dock så att jag vet att det är en NEF-fil
 
Du behöver Camera Raw plugin 2.2 eller senare (förutsatt att det är NEF från D70 vi talar om). Du hämtar den här: http://www.adobe.com/support/downloads/product.jsp?product=39&platform=Windows

Om du har installerat Nikons programvaror behöver du vidare avinstallera vissa moduler som Nikon petar in i Photoshop för att du ska kunna använda Photoshops RAW filter (som är bättre). Se Boris Bonasins inlägg i denna tråd

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=31208

för instruktioner.
 
Är det någon som vet om det går få tag på ett liknande plug-in till Photoshop 7? För som det är nu så kan man bara ställa vitbalans och ljusstyrka.
 
Den plugin som finns till Photoshop 7 kostar pengar.

Till Photoshop CS finns Adobe Camera RAW att tanka hem från Adobes sida.

Annars finns gratis RAW-program såsom Rawshooter essentials, sök i forumet om sådana trådar, har funnits massor sista veckan.
 
Damocles skrev:
Den plugin som finns till Photoshop 7 kostar pengar.

Till Photoshop CS finns Adobe Camera RAW att tanka hem från Adobes sida.

Annars finns gratis RAW-program såsom Rawshooter essentials, sök i forumet om sådana trådar, har funnits massor sista veckan.

Du slog mig med 4 minuter :)
 
De gånger jag väl är vaken just nu så går det undan. Får skylla på för mycket koffein. Hmm, kanske ska ta en till espresso. ;)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.