Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

NEF-plug in för D700 till CS3

Produkter
(logga in för att koppla)

partystarter

Aktiv medlem
Hej alla kunniga!

Har haft lite trassel med att hitta rätt Camera Raw-Plug in till mitt CS3 nu när jag skaffat mig en D700. Är det bara att glatt skaffa sig CS4 eftersom Camera Raw 5 och senare inte kan kombineras med CS3 eller finns det hopp och då alltså en tidigare plug in som funkar? Har inte lyckats bli klokare än så än så länge efter letande hos Adobe på deras hemsida.

Hjälp mig utforska fullformatssensorns underbara värld! :-D

Ja, du har så rätt så. Adobe har en konvertare som konverterar till DNG och som du sedan kan läsa in i Photoshop. Själv testar jag en RAW-konverterare från Phase One till min Canon 5D MKII. Vill man så kan man konvertera till TIFF och köra vidare i CS3. Finns säkert lite andra också. Nikon har en bra som man kan köpa Capture FX eller?

/Gunnar

Tack för svaret men jag måste bena ut vissa saker. Det du skriver att jag har så rätt så, innebär det att jag inte kan hantera RAW-filer från D700 i CS3 utan måste skaffa CS4 eller konvertera dem till DNG?

DNG som filformat har jag f ö aldrig befattat mig med och vet inte ett skvatt om. Vad innebär det i möjligheter jämfört med NEF?

eller finns det hopp och då alltså en tidigare plug in som funkar?

Hoppar man in på www.adobe.com och i sökfältet skriver in "camera raw cs3 d700" så får man en lista med förslag, en liten bit ner finns länkar till camrera raw 4.6 för både Windows och Mac.

Jag körde tidigare CS3 med D700 så det ska fungera bra.

Vill man få ut max prestanda på höga ISO så är exempelvis Capture NX2 ett bättre val än camera raw, det finns säkert även andra bra alternativ men dessa vet jag inget om.

Tack Martin och Erik!

Jag har blivit rekommenderad att jobba med Capture av en polare som har kört D700 ett tag och dessutom är en teknikfreak av rang (ni kan nog gissa ganska enkelt vem det rör sig om med bara en pytteliten dos research :) ) men jag har inte mycket till över för Capture dessvärre. Kanske är man lite betongröv och inte vågar sig ut ur hammaplanen PS...? Ska testa pluggen jag fick tips om nu och om det inte vill sig kommer jag väl att återvända med gråten i halsen, annars så tackar jag alla inblandade för hjälpen! :)

Ja där hade jag fel. Gott att de hann med D700an i CS3 så du slipper byta. Testar själv, som jag nämde tidigare, CaptureOne 4 för att behandla RAW. Tycker att den i många situationer överträffar Photoshop Camera Raw. Känns nästan som att jag kommer köpa det. Behöver man, kan man göra finliret i Photoshop efteråt.

/Gunnar

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto