Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

NEF i C1 Pro, Capture NX, Lightroom osv...

Produkter
(logga in för att koppla)

Krippa

Aktiv medlem
Hej!
Har inte hittat något inlägg där div. råkonverterare jämförs emellan för just NEF.

Har själv i 2 år kort Nikon Capture 4.4 och var rätt nöjd med resultatet. MEN, logiken/flödet är ju kass och programmet tuggade bokstavligen upp RAM-minnet. WB var också sjukt svårt att lyckas med.

Körde sedan med Adobe PS CS Rawkonverterade, gillade aldrig slutresultatet och själva upplägget av programet - dock super att det är integrerat i CS!

Danska Capture One Pro är nästan kanon på alla sätt. Snabbt och man kan ju göra hur stora batchar som helst och jobba vidare (1,5 gb ram).

Adobe Lightroom och Nikons nya Capture NX. Hur är dom bildkvalitemässigt. Och hur är arbetsflödet i jämnförelse?

Någon som kan säga att slutresultatet från NEF filer skiljer sig mellan programen?

Nyfiken på era svar, lite för lat för att testköra alla dessa i dagarna. Mvh /Kristofer
 
Hi folks

Jag använder oftast Capture 4.4, PhaseOne ibland men kommer att gå över till NX när den blir tillgänglig.

Tycker att resultatet blir mycket bra med Capture även om flödet är helt kass för enstaka bilder, Batch anser jag funka bra för påsiktsbilder, jag konverterar alla bilder till en lågupplöst jpg för mitt arkivprogram. PhaseOne är mycket bättre rent flödesmässigt men jag har inte lyckats få till autoroteringen med bilderna från min D2 och därför används det bara till enstaka bilder (det tar för lång tid att vända bilderna manuellt). Phase one anser jag vara det bästa för porträtt, Färgerna blir helt fantastika. NX ger samma resultat som Capture 4.4, använder samma motor om jag har fått rätt info men med ett helt annan gränssnitt. NX har även en del andra finesser som jag idag använder Photoshop till och NX gör det hela mycket enklare.

Har även provat Raw Shooter, (gillar inte slutresultatet men flödet är bra), Camera Raw (fungerar inte med min D2X, har Photoshop CS och orkar inte gå över DNG konvertern, gillar inte heller gränssnitt eller resultat). Det finns några till som jag har provat men jag har hela tiden fallit tillbaka till Capture och PhaseOne, oftast tack vare kvaliteten på slutresultatet.

Thom Hogan gjorde ett test för några år sedan http://www.bythom.com/raw.htm lite gammalt idag men läsvärt

Mankan
 
Capture NX är helt klart ett mycket stort steg framåt och kan bli hur bra som helst. Mycket beröm t.ex. i senaste numret av tidningen Proffsfoto. De visar hur man lättar upp ett ansikte på några sekunder, helt utan att behöva markera ansiktet. Bara att sätta en kontrollpunkt och dra i en regel.

Enligt Proffsfoto så är inte Nikon helt främmande för att släppa det för andra råformat så småningom heller. Men det roliga är ju att kontrollpunkts-tekniken funkar lika bra på jpg.

(programmet är för övrigt "tyskt" nu sedan Nikon köpte upp Nik)

Varför inte ladda hem demon till NX och använda den fullt ut i 30 dagar och prova själv?
 
Nikon tar för mycket minne....

Har tidigare kört Nikon Capture 4.4 och även testat det nyare NX men jag tycker det är på tok för krävande av minnet, speciellt det senare NX. Nu har jag visserligen endast 768mb ram och givetvis så bör man ju ha 1gb eller mer för sådana program.. Har testat capture one (C1) och finner det programmet betydligt mycket bättre (för mig iaf).. Programmet är för det första mycket enkelt att sätta sig in i första gången man jobbar med det. I princip allt i C1 går så mycket snabbare och enklare.

Lite OT: Kan man öppna D1X-filerna som vanliga 5,3mp filer i C1?.. hittar inte någon inställning om det.. Alla bilderna öppnas som 10mp bilder.. På den punkten är ju iaf Nikon Capture bättre..
 
Hej !

NX är helt klart ett roligare program än Capture 4.4, men det går fortfarande segt på min PowerMac dual 2.0 GHz. Skillnaden mot C1 är väl att man hela tiden tittar på en renderad bild medan C1 bara visar en lågupplöst vilket gör det hela rappt.

Tycker att det är nått speciellt med bilderna från C1 som inte finns i bilderna från NX. Syns dock mest på 100% zoom, och syns mindre i utskrift.
Skillnaderna i kvalité mellan programen är liten. Det som varierar är hur snabbt man får fram en bra bild.

Jag tycker att det viktigaste med ett program som skall hantera massvis med bilder är ett bra flöde, i annat fall slarvar man med det.

Jag är lite lat och har börjat fota NEF+jpeg för att slippa konvertera dussinbilder till semesteralbumet.

Om Aperture hade haft bra bildkvalite hade jag använt det till allt. Att ha alla funktioner i ett program är extremt smidigt.
 
Re: Nikon tar för mycket minne....

______________________________________________

I Capture eller NX jobbar du ju hela tiden med originalbilden, medans du i t.ex. C1 jobbar med "tumnaglar".

Om vi skall hårdra det hela, att du t.ex. exakt vill veta hur resultatet blir direkt, så är det NX/Capture som gäller. I de andra programmen måste du först spara bilden sedan öppna den igen.

Men är du ute efter snabbhet, så är ju nya NX och jpeg en glödande kombination!

Sätt gråpunkter, och färgkontroll punkter på de områden du vill ändra - därefter kommer det geniala med U-Point teknologin - du sätter nya färgkontrollpunkter på de områden du vill ha tillbaka till ursprungsdatan/färgen.
Säg t.ex. att du har "mustat" till färgen på gräset, men att då fick björkens vita stam sig en släng av det gröna, så är det bara att lägga en färgkontrollpunkt på björkens stam så återgår den till grundatat - I JPEG.... Jag gillar det skarpt.

Lycka till

Adam
 
Re: Re: Nikon tar för mycket minne....

Tyckaren skrev:
______________________________________________

I Capture eller NX jobbar du ju hela tiden med originalbilden, medans du i t.ex. C1 jobbar med "tumnaglar".

Om vi skall hårdra det hela, att du t.ex. exakt vill veta hur resultatet blir direkt, så är det NX/Capture som gäller. I de andra programmen måste du först spara bilden sedan öppna den igen.

Men är du ute efter snabbhet, så är ju nya NX och jpeg en glödande kombination!

Sätt gråpunkter, och färgkontroll punkter på de områden du vill ändra - därefter kommer det geniala med U-Point teknologin - du sätter nya färgkontrollpunkter på de områden du vill ha tillbaka till ursprungsdatan/färgen.
Säg t.ex. att du har "mustat" till färgen på gräset, men att då fick björkens vita stam sig en släng av det gröna, så är det bara att lägga en färgkontrollpunkt på björkens stam så återgår den till grundatat - I JPEG.... Jag gillar det skarpt.

Lycka till

Adam

Jag fotar endast raw och jag vill ha ett så snabbt arbetsflöde som möjligt som ger ett bra resultat. När man sitter med många raw-filer så tar det otroligt lång tid att gå igenom å redigera dem i NC.. I C1 är det nästan löjligt snabbt när man tex kan kopiera inställningarna och klistra in i övriga bilder. Det kan man förstås även i NC vilket jag oxå tidigare gjort, men det tar förstås betydligt längre tid att genomföra det om man har många bilder.. I NC måste man öppna fil för fil, i C1 markerar man bara de bilder man vill och trycker på en knapp.


När jag har skaffat mer minne så kanske jag ger NC NX en chans till men i nuläget så tycker jag C1 överträffar arbetsflödet med hästlängder.


Jag har iof inte jämfört slutresultatet med NEF med de olika programmen.. å det var ju egentligen det trådskaparen var ute efter... sorry för OT ;)
 
Hi folks

Det går alldeles utmärkt att applicera ändringar och justeringar på flera bilder i Capture 4.4 utan att behöva öppna bild för bild.

Använd flerbildsförnstret. Gör dina ändringar på en bild, markera sedan de övriga bilder som ska ha samma ändringar och klicka på en liten knapp och Voila!! Alla markerade bilder får samma justering. Det syns inte på själva tumnageln att bilden är justerad utan den blir markerad med en stjärna tills du har öppnat den eller sparat om den. När du sedan öppnar om bilden så finns ändringarna där. Det går faktiskt blixtsnabbt eftersom inga ändringar sker med bilderna förrän du spar eller öppnar dem.

Största felet med Capture anser jag vara att man alltid arbetar i realtid, dvs att varje bildjustering du gör på en bild betyder att hela raw filen räknas om, inte bara tumnageln. Det tar lite för lång tid helt enkelt jämfört med PhaseOne. För övrigt så är nog 1GB minne minimum för Capture, har du 2 GB som jag har så rinner bilderna på ganska snabbt. Faktum är att själva konverteringen efter att alla justeringar är gjorda går snabbare på min dator (XP, P4 3 GHz och 2GB minne) med Capture jämfört med CaptureOne men det är ju en annan sak. När det sker så sitter jag och glor på dumburken eller zippar på en latte:)

Mankan
 
Jag har använt Lightroom sedan den först dök upp. Först på Mac och sedan även på PC. Jag tycker det är ett bra och trevligt program. Det är lätt att ladda in bilderna från en plåtning och snabbt göra ett urval av vilka som ska gå vidare.

Editeringen är lite seg ibland men programmet är ju inte färdigt. Jag gillar arbetsättet och de verktyg som finns. Tycker att det funkar bra så länge man inte behöver göra del korrigeringar, då behövs PS.

Att exportera till Tif tycker jag funkar smidigt och problemfritt.

Jag har nu kört det i ett antal "skarpa" lägen på olika jobb och kommer med största sannolikhet att köpa det när det kommer.. Jag gillar dessutom att jag kan jobba med samma program oavsett vilken kamera jag använt och vilket raw format jag laddar in, jag kan om jag vill köra med många olika kameror och redigera/kopiera allt i samma program!

/b
 
Tack för alla synpunkter. Detta var jag ute efter.

När jag gör frilansjobb med mycket material vill jag först sortera ut, funkar bra i P1 Pro, sedan få en helhetsbild av det totala materialet för att sedan välja ett antal att arbeta med.

Ibland kör jag JPEG i PS på sidan om som skissmaterial, innan jag batchar ner TIFF för sista finjusteringar och interpolering etc i PS.

Sedan åker allt till print!!!

Detta flöde fick jag aldrig till i Nikons Capture.

Resultatet jag upplevt är att N capture dunkar ut bilder med högre kontrast och mustigare färger än med C1 Pro, kanske en aningen skarpare också. Men, på kostnad av utfrätta högdagrar och detaljlösa skuggor (ej vetenskapligt:)

NX verkar ju lovande, för en och en annan bild.
Tack så länge!!! /K
 
Krippa skrev:

Resultatet jag upplevt är att N capture dunkar ut bilder med högre kontrast och mustigare färger än med C1 Pro, kanske en aningen skarpare också. Men, på kostnad av utfrätta högdagrar och detaljlösa skuggor (ej vetenskapligt:)


Det där har faktiskt jag oxå upplevt när jag använde NC 4.4. Speciellt med utfrätta högdagrar och igensotade lågdagrar.

Ska inte histogrammet i programmet vara likvärdigt med histogrammet i kameran när man öppnar bilden för redigering?
 
Vill bara nämna

PreviewExtractor, men det känner väl de flesta till. Kör man Nikon RAW finns mycket liten anledning att köra NEF+jpeg.

PreviewExtractor plockar mycket snabbt fram en jpeg i full upplösning som man kan ha som utgångspunkt.

Den enda haken än så länge är att men missar exif-data i jpeg-bilden. Det skall komma en uppdatering.

I vilket fall är det en stor hjälp vid sortering av bilder.

/AnWi
 
Lanserar? Som jag fattar kommer det snart att ligga information i alla Extreme III-förpackningar och sedan registrerar man sig på webben. Det gäller nog alla länder.

Customers can find more detailed information on how to download, install and activate the
Capture One LE license by referring to the coupon enclosed in the SanDisk Extreme III
packaging or at www.phaseone.com/sandisk
 
Jag kör NX och gillar det skarpt, U-Point tekniken är fantastiskt roligt att jobba med, sen tycker jag det är en stor fördel att man ser kamera inställningarna i Nikons program.

kent.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.