Annons

nef-filer

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders_67

Medlem
Hej! Undrar om någon kan svara på varför jag kan öppna en NEF-fil från Nikon D80

i PS men inte en Nef-fil från Nikon D7000 i samma program? Har PS cs4 extended

.Tacksam för svar

Uppdatera till senaste versionen av camera raw, då bör det fungera.

Hjälper inte. Det finns inte stöd för D7000 i Camera Raw för CS4, så svaret är uppgradera till CS5 eller konvertera NEF-filerna till DNG med senaste versionen av Adobe DNG Converter (gratis).

Annars är det att köra någon helt annan råkonverterare. Har man inte så stora krav på funktioner fungerar ViewNX som är gratis.

Tack allihopa för era svar!Har uppdaterat allt i cs4,men de hjälpte inte iaf,så som ni nämnde
men nu vet jag iaf de! Tack ./Anders

Köp annars Capture NX2, Nikons egen rawkonverterare! Billigare än PS och plockar dessutom fram det bästa från dina råfiler som inte Camera Raw gör!
Något segare att köra än Camera Raw men bättre "framkallning" enligt mitt tycke!

Mvh // Ola

Köp annars Capture NX2, Nikons egen rawkonverterare! Billigare än PS och plockar dessutom fram det bästa från dina råfiler som inte Camera Raw gör!
Något segare att köra än Camera Raw men bättre "framkallning" enligt mitt tycke!

Mvh // Ola
Just d,Capture finns ju! Tack för tipset. får nog lägga ner CS4.
versionen som stöder kameran ,stöder inte PS4 så man är i ett moment 22 /Anders

Just d,Capture finns ju! Tack för tipset. får nog lägga ner CS4.
versionen som stöder kameran ,stöder inte PS4 så man är i ett moment 22 /Anders

Eller så laddar du hem Adobe DNG Converter som också är en rawkonverterare och som dessutom är gratis. DNG Converter kan man använda just i ett fall som ditt, man har en äldre version av CS där ens nya kamera inte stöds. Detta löses med DNG Converter.
http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=4576

ANNONS