Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

NEF-fil (Nikon och PS Cs

Produkter
(logga in för att koppla)

altemark

Medlem
Hejsan
Är det någon vänlig själ som kan hjäpa mig.....
Har tagit bilderna i Raw-format med min Nikon D70. Nu ska jag väl kunna öppna upp filerna i PS Cs och göra inställningar i efterhand?!
Enligt bokenPhotoshop CS för digitalfotografer (Av Scott Kelby) så ska bilden automatiskt öppnas upp i gränssnittet Camera Raw. Här finns enligt illustrerande bild massor av inställningar att göra.
När jag öppnar upp mina filer kan jag bara ändra på vitbalansen, de övriga alternativen finns inte.Fönstret som öppnar heter "Raw adjustment(PP)"
Vad gör jag för fel???????????

MVH
yvonne

altemark skrev:
Hejsan
Är det någon vänlig själ som kan hjäpa mig.....
Har tagit bilderna i Raw-format med min Nikon D70. Nu ska jag väl kunna öppna upp filerna i PS Cs och göra inställningar i efterhand?!
Enligt bokenPhotoshop CS för digitalfotografer (Av Scott Kelby) så ska bilden automatiskt öppnas upp i gränssnittet Camera Raw. Här finns enligt illustrerande bild massor av inställningar att göra.
När jag öppnar upp mina filer kan jag bara ändra på vitbalansen, de övriga alternativen finns inte.Fönstret som öppnar heter "Raw adjustment(PP)"
Vad gör jag för fel???????????

MVH
yvonne
Kolla här på Kenneths svar.

Du har förmodligen installerat någon av Nikons mjukvaror efter att du installerat Photoshop.

Kopiera in senaste versionen av Camera Raw och ta därefter bort filerna i nedanstående instruktioner.

Om du har Photoshop tar du bort filerna i följande sökvägar:

C:\Program\Adobe\Photoshop CS\Plug-ins\Adobe Photoshop Only\Filformat\Nikon YCC TIFF.

C:\Program\Adobe\Photoshop CS\Plug-ins\Adobe Photoshop Only\Filformat\Nikon NEF Plugin LE.

Om du har Photoshop Elements tar du bort filen i följande sökväg:

C:\Program\Adobe\Photoshop Elements 3.0\Plug-Ins\Editor Only\File Formats\Nikon NEF Plugin

Därefter kommer Camera Raw att ta över igen.

Senast ändrad:
Det kanske verkar som en dum fråga men.....
"Kopiera in senaste versionen av Camera Raw och ta därefter bort filerna i nedanstående instruktioner."
Var, hur gör jag det?
Yvonne

Opps!
Hittade svaret på detta i Boris inlägg!
Tack bägge två så jättemycket för hjälpen!
Yvonne

En annan fråga, vad blir skillnaden på 8 och 16 bitar/kanal. Är det något som är värt att ta i beaktande?
MVH
yvonne

Ta in bilden i 16 bitar och gör alla justeringar i 16 biter. Du har då mycket större noggrannhet i beräkningarna. Ändra till 8 bitar det sista du gör innan du sparar det färdiga resultatet som jpg.

Skriv aldrig över dina originalfiler (NEF). De är ju dina original och dem skall du vara rädd om.
/AnWi

Tack!
Hur sparar jag ändringarna i NEF-filen? Eller menar du att jag behåller originalen som de var... Hittar inte NEF som alternativ.
Jag har också märkt att jag kan inte spara som jpg, det finns inte som alternativ, så nu kommer nästa fråga, hur sparar jag till jpg? ;o)
MVH
Yvonne

NEF-filen är ditt original/negativ, så du måste döpa om den bearbetade NEF-filen med kommandot "Spara som..." alt. "Spara för webben". Då har du kvar ursprungs-NEF-filen samt den bearbetade NEF-filen fast i exempelvis JPG och annat filnamn.

Ska du spara i JPG, så måste du först konvertera filen/bilden till 8-bitars. Har du filen i 16-bitars, får/kan du inte få JPG som ett alternativ.

Lycka till!
Oscar

Okej!
Om jag då sparat en bild i tiff som jag döpt om jag har originalet kvar och vill göra om tiff-filen till jpg. var ändrar jag till 8-bitars. Eller måste jag gå in på NEF och ändra där för att sedan göra jpg-filen därifrån.

Usch vad rörigt det lät....
Jag menar, efter att ha gjort i ordning min NEF-fil så så sparar jag om den till tiff med nytt namn. Jag gör kanske ytterligare ändringar där, tex storlek och vill sedan av det originalet (tiff-filen) göra en jpg. Kan jag ändra tiff-filen till 8-bitars så den kan sparas som jpg?
MVH
Yvonne

Yepp, du kan ändra även i TIFF-formatet. Gå in på "Bild" i menyn, välj "Läge" och i den undermenyn som då öppnar sig, kan du bocka för 8-bitars. Därefter kommer du åt en mängd olika filformat att spara i, bl.a JPG.

Oscar

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto