Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Need Help!

Produkter
(logga in för att koppla)

DJzRo

Aktiv medlem
Hejsan!

Jag har en Canon EOS 350d med en Speedlite 430ex extern blixt till!

Jag kan inte med kameran och framförallt inte blixten till 100 % ännu, ändå så är jag ute och fotar mkt.

Igår var jag på ett disko och tog lite bilder men är inte alls nöjd, jag vet inte vilken inställning man ska ha för att få bra skarpa bilder!
Det finns ju så många olika att välja mellan på kameran.

Ex. denna bilden blev helt skum,
www.djzro.com/1.JPG

och denna helt mörk:
www.djzro.com/2.JPG

Vilken inställning på kameran ska man ha egentligen för sådanahära bilder?!

Lite vimmelbilder på diskon och sådant, vilken inställning är bäst för det?!

Och kan nån förklara vad det där iso-talet och slutartiden är för något?!
När ska man använda högt isotal och lågt? samma med slutartiden..


Och när det gäller blixten, Är det någon särskild inställning man ska ha där eller det är bara att sätta dit den på kameran och starta och köra igång?


Jag behöver verkligen hjälp med detta för jag är så trött på att bilderna ska bli så kassa..


Tacksam för svar!
MVH Alex!
 
Hej,

tyvärr tror jag att hela ditt problem beskrivs i din andra mening: Jag kan inte med kameran och framförallt inte blixten till 100 % ännu, ändå så är jag ute och fotar mkt.

Jag har också läst dina andra inlägg här på Fotosidan, och tycker att de präglas av samma inställning - du har för bråttom att använda prylarna, och hinner inte ta dig tid att lära dig använda dem fullt ut.

Det finns inget enkelt svar på din fråga, för den är alldeles för allmänt ställd. Ta dig lite tid att experimentera med kameran och läsa instruktionsboken, så klarnar nog det mesta. Du bör också läsa lite fotoböcker, och mycket nyttig information finns på http://www.fotosidan.se/cldoc/articles/learn2/

Din bild 1 ser inte speciellt "skum" ut, tycker jag.
Din bild 2 är underexponerad, så blixten har inte räckt till, av någon anledning.
 
Generellt för att få skarpa bilder (oavsett optik) så gäller stadig hand och liten bländare (= högt bländartal - 8 brukar ge bra skärpa) men då krävs också mer ljus. Är det dåligt ljus får man antingen ställa in en längre slutartid men då krävs det att motiven håller sig stilla om du vill "frysa" händelsen. Vill du behålla en kortar slutartid kan du då ställa om ISO talet istället - ju högre tal desto "ljuskänsligare" - dvs du kan använda kortare slutartider för att "frysa" rörelser. Men högre ISO tal medför också brusigare bilder. Man får kompromissa.

Nu har du ju emellertid en tillbehörsblixt som borde vara tillräcklig för att ge ljus på dansgolvet så det förvånar mig att bilderna blev som dom blev. Nu har jag inte personligen en Canon men det borde väl finnas autoläge på blixten som funkar i vanliga sammanhang?

Jag har aldrig fotat disco men kan tänka mig att det vore häftigt med något längre slutartider samt blixt på slowsync för att fånga upp det befintliga ljuset...
 
jag som vimmelfotograf använder mig utav relativt lång slutartid 1/1,3-1/2,5, ISO100 och så lågt bländartal som möjligt...
Blixten kör jag på TTL auto med sync på andra ridån.. kolla gärna lite bilder på nattstad.se från X&Y i borås, det är de jag jobbar för, eller på deras hemsida www.xoy.se ....

/tobias
www.tobiasguldstrand.com
 
Tobias, kollade på hemsidan du länkade till. Grymt snygga vimmelbilder! Kör du blixten på auto, lång slutartid och sync på andra ridån? Något mer för att få till sådant resultat?
 
T. Guldstrand skrev:
håll inte kameran stilla, utan vrid lite på den eller ngt så.. ;)
blixten fryser ju rörelserna ändå...

tack förresten.. :D

Precis det jag tänkte på. På många bilder ser det ju ut som bakgrunden rör sig. Så där vrider och vänder man bara lite på kameran istället. Ska ner i stan och beställa extern blixt imorgon, ska bli kul att börja exprimentera med sådana bilder som dina :D Längtar...
 
Det enda som är skumt med bild 1 är ju att du lagt skärpan på stolparna till vänster om DJ'n istället för på honom.

Den andra bilden är underexponerad pga för svag blixt, antagligen för att du bländat ner för mycket.

Till och börja tycker jag du skall lära dig hur en kamera fungerar, sen bör du införskaffa ett ljusstarkt objektiv, helst under f2.8 för foton på klubbar och dyligt.

/kent.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.