Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nedskalade raw-filer (igen)

Produkter
(logga in för att koppla)

horvendile

Aktiv medlem
Hej. Jag har tidigare funderat högt kring möjligheterna att låta kameran spara nedskalade bildfiler som ändå bibehåller raw-egenskaper; detta i första hand utgående från Nikons sRAW-format som hittills varit mer av super-jpg än äkta raw.

Som Martin Agfors påpekade... äh jag citerar honom direkt:
"Tänk på att i rådata har inte pixlarna några färger, bara luminansvärden (+ infor om hur färgfiltret ser ut så man sedan kan räkna ut färgen i varje pixel). Dessutom finns ingen form av kontrastkurva. Skall du skala ned filen blir du tvungen att först räkna fram färgerna, alltså i praktiken "framkalla" råfilen, och i det steget kommer du behöva lägga på någon form av kontrastkurva. Så du tvingas göra två oåterkalleliga framkallningssteg och då är det ju knappast riktiga rådata längre."

Okej. Låt oss nu tänka oss det kanske enklaste fallet då man vill halvera den linjära upplösningen, alltså få en fjärdedel av pixelantalet när man är klar. Och låt oss utgå från Bayer-filter.
Om man då slår samman fyra pixlar intill varandra, då måste man räkna fram färgerna. Så långt är jag med.
Men om man i stället skulle slå samman luminansvärden från motsvarande koordinat i fyra intilliggande Bayer-kluster, hur skulle det bli då?
Alltså, om jag med ett Bayer-kluster menar
B G
G R
så blir fyra intilliggande Bayer-kluster
B G B G
G R G R
B G B G
G R G R
Om man här skulle slå ihop luminansvärden från alla B (och motsvarande för de andra), skulle man inte då kunna bibehålla ett format med raw-egenskaper?
Självfallet tappar man upplösning, men det var ju förutsättningen från början. Men skulle man tappa mer än halva linjära upplösningen? Jag kan inget om demosaicingen så jag kan inte avgöra det.

Tänker jag rätt eller missar jag något fundamentalt?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.