Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nedrans auto kompensering

Produkter
(logga in för att koppla)

fotonyfiken

Aktiv medlem
Blir så irriterad!!!!!!

Köpte en Sony DSLR A230 i våras (feb-mars) och i 9 fall utav 10 så blir himmlen vit... Morr, trots att den många gånger varit djupt blå i verkligeheten.
Blev riktigt ARG och hamnade på en fotokurs i våras som dessvärre var alldeles för teoretisk för att nybörjare-jag skulle få med mig något som faktiskt hjälpte mig framåt med fotandet...

Eller förresten, efter kursen höll jag mig stenhårt till lägena A & S, innan hade jag bara använt mig utav nåt av kamerans alla 6 förinställda autoprogram.

Men så i somras (juni 2010) när det var som bäst väder, strålande solsken och klarblå himmel så blev jag förbannad!!! Badbilderna blev ju helt förstörda pga att kameran autokompenserade si in i vassen i A-läget och S-läget. Morr.

Sedan dess så fotar jag uteslutande i manuellt läge........

Men tom det läget har ju enorma begränsningar. Jag kan inte styra exponeringen och jag kan inte styra D-R (http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=123899)

Det som stör mig mest för tillfället är att jag inte klarar av att fota närbilder/macro med manuellt läge.... ("Fuskar" som oftast med att använda kameran närbilds-program istället). För att inte tala om mulet väder... Tränade väl för mycket på att fota i solsken förut så nu blir fotona "trista" när det är mulet.

Ja, det var väl allt, inget konkret kanske. Det sorgliga är att jag har inte råd att byta kamerahus på väldigt länge...
 
Nu har jag ju ingen sån kamera, men i manuellt läge måste det väl rimligen gå att styra exponeringen efter eget huvud?
 
Det låter som problemet sitter bakom kamerahuset :) Köp dig en nybörjarbok i foto och läs igenom den, samtidigt som du testar praktiskt med din kamera i olika fotosituationer.
 
Nu har jag ju ingen sån kamera, men i manuellt läge måste det väl rimligen gå att styra exponeringen efter eget huvud?

Eller via expkomp i autolägen... Hade en A200 innan, vilket i princip är samma kamera. Jag hade aldrig det problemet. Du kan ju ta om bilden i de flesta fall. Då vet du mer hur du ska kompensera. Enda problemet med A200 var att den hade svårt med kraftiga röda färger som blev åt orangehållet.
 
Nu har jag ju ingen sån kamera, men i manuellt läge måste det väl rimligen gå att styra exponeringen efter eget huvud?

Nej, det går inte! Iaf inte via den plus/minus knappen som går att använda i S & A läget. Provade precis för att verkligen vara säker. Kameran sköter exponeringen själv, "mätaren" liksom vandrar beroende på mina slutarvar och bländarval. Dock så kan det bli bra foton nån gång då och då när jag med korrigerade inställningar fått "mätaren" att stå på noll.

Det låter som problemet sitter bakom kamerahuset :) Köp dig en nybörjarbok i foto och läs igenom den, samtidigt som du testar praktiskt med din kamera i olika fotosituationer.

Hmprf, säkert sant. Månades bokbudget gick precis åt till att köpa virk- och stick nybörjar böcker.

Kan det vara så att målet är att sträva efter att exponerings mätaren ska stå på noll när jag fotar i manuellt läge?
 
Manualen!?

Det fanns väl en manual med i köpet? Nu har jag ingen sådan kamera men det mest grundläggande om hus kameran fungerar kan man läsa sig till i manualen.


Nej, det går inte! Iaf inte via den plus/minus knappen som går att använda i S & A läget. Provade precis för att verkligen vara säker. Kameran sköter exponeringen själv, "mätaren" liksom vandrar beroende på mina slutarvar och bländarval. Dock så kan det bli bra foton nån gång då och då när jag med korrigerade inställningar fått "mätaren" att stå på noll.



Hmprf, säkert sant. Månades bokbudget gick precis åt till att köpa virk- och stick nybörjar böcker.

Kan det vara så att målet är att sträva efter att exponerings mätaren ska stå på noll när jag fotar i manuellt läge?
 
Det fanns väl en manual med i köpet? Nu har jag ingen sådan kamera men det mest grundläggande om hus kameran fungerar kan man läsa sig till i manualen.

Jovars, det var ett splitter nytt "rea"-paket. Bäddrade lite i den och förstod ingenting, fast det var när kameran var spitter ny.
Kanske vågar chansa på att jag förstår lite mera nu.

Jo, vitbalansen har jag oftast på AWB för enkelhetens skull. Det kankse är dumt? Har dock några undantagsfall, här finns ett:
http://mammagladh.blogg.se/2010/august/fotosondag-tema-spegling.html
 
Jag hatar själv manualer som jag tycker är riktigt tråkiga. Det har alltid straffat sig att inte lägga lite tid på manualen innan man kör fast. Jag har lagt mycket tid i onödan på misstag innan jag tvingat mig att ta fram manualen. Om du läser igenom manualen så vet du sedan var du skall leta/läsa när du kör fast. Att lära sig allt via trial and error tar så mycket längre tid. Jag vet av egen erfarenhet.

Jovars, det var ett splitter nytt "rea"-paket. Bäddrade lite i den och förstod ingenting, fast det var när kameran var spitter ny.
Kanske vågar chansa på att jag förstår lite mera nu.

Jo, vitbalansen har jag oftast på AWB för enkelhetens skull. Det kankse är dumt? Har dock några undantagsfall, här finns ett:
http://mammagladh.blogg.se/2010/august/fotosondag-tema-spegling.html
 
Manell /Manual

Blir så irriterad!!!!!!

Köpte en Sony DSLR A230 i våras (feb-mars) och i 9 fall utav 10 så blir himmlen vit... Morr, trots att den många gånger varit djupt blå i verkligeheten.
Blev riktigt ARG och hamnade på en fotokurs i våras som dessvärre var alldeles för teoretisk för att nybörjare-jag skulle få med mig något som faktiskt hjälpte mig framåt med fotandet...

Eller förresten, efter kursen höll jag mig stenhårt till lägena A & S, innan hade jag bara använt mig utav nåt av kamerans alla 6 förinställda autoprogram.

Men så i somras (juni 2010) när det var som bäst väder, strålande solsken och klarblå himmel så blev jag förbannad!!! Badbilderna blev ju helt förstörda pga att kameran autokompenserade si in i vassen i A-läget och S-läget. Morr.

Sedan dess så fotar jag uteslutande i manuellt läge........

Men tom det läget har ju enorma begränsningar. Jag kan inte styra exponeringen och jag kan inte styra D-R (http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=123899)

Det som stör mig mest för tillfället är att jag inte klarar av att fota närbilder/macro med manuellt läge.... ("Fuskar" som oftast med att använda kameran närbilds-program istället). För att inte tala om mulet väder... Tränade väl för mycket på att fota i solsken förut så nu blir fotona "trista" när det är mulet.

Ja, det var väl allt, inget konkret kanske. Det sorgliga är att jag har inte råd att byta kamerahus på väldigt länge...

Det är krångligt med digitalkameror. På RIKTIGA kameror, de som vissa kallar för analoga, finns tre rattar: bländare: slutare, avstånd. När man lärt sig att hantera dessa blir bilderna bra.
På digitalkameror finns det hur många rattar svischar och program som helst och man måste lära sig vad allt innebär.

Man kan ladda ner de flesta manualerna på Sonys svenska hemsida sony.se.
Finns inte just din modell så leta efter en snarlik. De här funktionerna är nog samma på de flesta modellerna.
Jag tror att du skall sätta ratten i läge M. När du snurrar på hjulet på kamerans framsida (strax under avtryckaren) så ändrar du slutartiden. Om du samtidigt trycker ner +/- tangenten så ändras bländaren.
Om det finns möjlighet att spara bilderna i RAW-format så blir det lättare att rätta till bilderna i Fotoshop. Tryck på meny-knappen och under kvalitet välj RAW&JPEG. Du måste även ha JPEG för att live view- funktionen skall fungera.


Tommy
 
Mari: Vilken typ ljusmätning kör du med? Ifall du kör spot eller centrumvägd är det ju lätt hänt att kameran missar himlen och överexponerar den.
 
Har haft liknande problem jag med, men sällan. Manuell läge med custom white balance. I mitt fall har problemet varit att DR med sina 5 exponeringsteg (säger jag rätt nu?) inte har räckt till och något har lidit, himlen blivit vit och inte blå som den egentligen var. HDR fixar väl det problemet, men lite jobbigt om man inte har stativ. Och ibland kanske det är bättre att man mäter ljuset i himlen först, kompenerar om och tar bilden?

http://img841.imageshack.us/img841/1707/img9476xxx.jpg
 
Om motivet har olika delar med väldigt stor skillnad i ljusstyrka kan du inte få allting perfekt exponerat direkt i kameran (om inte kameran har inbyggd HDR-funktion som t.ex. A550).

Vet inte om din kamera har exponeringslås, men i så fall kan du peka mot det område där du vill exponera rätt och trycka på AE-lock knappen och sedan flytta tilbaka till din beskärning och trycka av.

Självklart kan du justera exponeringen i manuellt läge (annars är det ju inte manuellt), bara att öka bländarvärdet eller minska slutartiden för att få det mörkare. Du behöver dock inte göra det, bättre att använda t.ex. A-läge och ev. justera EV-inställningarna.

Hursomhelst så kan du efterbearbeta dina bilder och få till dom precis som du vill. Det viktiga är att högdagrarna (ljusa områden) inte är helt utfrätta till vitt och att lågdagrarna inte är helt svarta. Om du uppfyller de kraven (kameran har en funktion som visar detta genom blinkning i vitt respektive svart) så kan du bildbehandla i photoshop/Elements/Gimp/PSP eller annat program och få dina bilder precis som du vill ha dom.

Jag anser att ALLA digitala bilder SKA efterbehandlas. Det är lätt att lära sig och väldigt roligt och gör en dramatisk skillnad från grådassiga bilder till skarpa gnistrande färgstarka bilder. Om du ändå ska efterbehandla så är det bättre att kameran lämnar bilden så orörd som möjligt, dvs. inställd på STD istället för t.ex. Vivid, Portrait osv.

Moderskeppet t.ex. har väldigt bra gratis videor hur du gör detta med Photoshop. Principerna funkar även om du använder ett annat program, t.ex. GIMP som är gratis.

Börja med dom här vetja.


Introduktion
http://www.moderskeppet.se/grunderna/play/intro/

Färg
http://www.moderskeppet.se/fargfilmer/play/introduktion/

Skärpa
http://www.moderskeppet.se/video/show/sa-fungerar-skarpa

osv. osv.


Tappa inte tålamodet!

Väldigt vanligt att de som tidigare fotograferat med smarta kompaktkameror typ Canon IXUS m.fl. köper sig en systemkamera och blir besvikna eftersom bilderna är sämre. Blir lätt så i början, men när du lär dig hantera grejerna och bildbehandla så kommer du att snabbt få mycket bättre resultat och möjligheter som en kompakt inte kan ge. Perfekt som du gjort att gå in i forumen och fråga. lägg också upp bilder i kritikpoolen mjukstart för att få tips och råd.

Du kan göra dina himlar hur blåa och fina som helst på dom bilder du redan har tagit!

Föreslår också att du kör med Auto White Balance och fotograferar i RAW+jpeg. Om du har raw-bilden kan du justera vitbalans som du vill och även (tillviss del) exponeringen när du framkallar bilden. Jag kör alltid i RAW+jpeg även om jag många gånger bara använder jpg-filen för att snabbare hantera bilder som ska publiceras på web, men att raw-filen finns där som räddningsplanka ifall man lyckats ta en mycket fin bild som måste korrigeras i exponeringen.

Ett ytterligare tips är att du skippar den trista manualen och istället skaffar dig Gary Friedmans guide i PDF-format. Kostar $20 och är värt varenda öre tycker jag. Mycket bra praktiska beskrivningar om precis hur kameran funkar och ska användas. Verkar tyvärr inte finnas nån för A230, men jag skulle tro att den för 330/380 funkar hur fint som helst.
http://www.friedmanarchives.com/alpha380/index.htm


/Mats
 
Senast ändrad:
Nej, det går inte! Iaf inte via den plus/minus knappen som går att använda i S & A läget. Provade precis för att verkligen vara säker. Kameran sköter exponeringen själv, "mätaren" liksom vandrar beroende på mina slutarvar och bländarval. Dock så kan det bli bra foton nån gång då och då när jag med korrigerade inställningar fått "mätaren" att stå på noll.



Hmprf, säkert sant. Månades bokbudget gick precis åt till att köpa virk- och stick nybörjar böcker.

Kan det vara så att målet är att sträva efter att exponerings mätaren ska stå på noll när jag fotar i manuellt läge?

Stop här nu, manuellt läge är ju istället för att använda S eller A automatik med +/- kompensation.

Om du ställer in att kameran ska köra f/2.8 1/500s blir det den exponeringen. Hur skulle +/- knappen kunna påverka, du har ju redan valt exponering?

(förutsätter att du inte kör autoiso)
 
Om man inte orkar mecka HDR eller efterbehandla bilden så kan man ju alltid göra lite snabbjusteringar i RAW-konverteraren. Så har jag gjort i bilden nedan (ACR), himlen var helt vit innan konvertering men ett avtonat filter med -2ev + lite kontrast & mättnad gjorde susen och himlen blev blåare än Carl Schlingmann.

Observera att den justeringen aldrig hade gått att göra på en JPG-bild på grund av förstörande komprimering och för dåligt färgdjup.

http://www.facebook.com/photo.php?pid=4607397&l=370e5bc1fd&id=655482697


I övrigt kan jag bara stämma in med tidigare talare: RAW-format ger en sanslös massa fördelar, ovanstående är bara en av dem.
 
Apropå bildbehandling.

Henriks bild är otroligt snygg tycker jag, möjligen är det lite "för mycket" så att det direkt syns att den är "effektbehandlad".

Mari, lär dig grunderna i bildbehandling så kommer du att lyfta dina bilder enormt.

Jag tog mig friheten att exemplifiera med en av dina bilder.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1978175&target=

En minut i en gammal version av Paint Shop Pro och bara ett fåtal knapptryckningar, beskär, kontrast/färgmättnad och skärpa.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=2110938&target=

Med lite pill skulle det gå att få dit blå himmel också.
(Bilden ligger bara tillfälligt där en stund, tar bort den när du tittat)

Jag kan inte alls fixa lika fint som t.ex. Henrik nyss har visat, men ska lära mig. Det är roligt och som sagt fota i RAW och bildbehandla så gör det en enorm skillnad.


/Mats
 
Stop här nu, manuellt läge är ju istället för att använda S eller A automatik med +/- kompensation.

Om du ställer in att kameran ska köra f/2.8 1/500s blir det den exponeringen. Hur skulle +/- knappen kunna påverka, du har ju redan valt exponering?

(förutsätter att du inte kör autoiso)

Jag har nog inte förstått hur det hänger ihop riktigt.... Och, nej, inget auto-iso, iaf inte i lägena A&P&M.

Ljusmätning är nåt jag inte förstår ännu... ???

Kameran har ingen AEL funktion. (Ingen sån knapp iaf som tex Pentax K10, hittar det inte i menyerna heller.)

Jag har Photoshop, fast en gammal, version 6.0, bättre än inget. Efterredigerar som oftast bilderna ända sedan min första kompakta digitalakamera.

Fota i Raw... Hmm, kanske... Behövs det inte en massa konverterare då? Och all plats det tar på minneskortet??? Hmpfr, mitt nuvarnade minneskort är på 16 GB, så det räcker väl kanske till någonting?

Ska till Kolmården idag och bla delfinariet... Törs jag ens plocka upp kameran? http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=124195

Ja, en bildpool här med lite kritik och tips är nog vad som behövs, måste uppdatera mitt medlemsskap först bara.
Har ett gäng med foton här annars:
http://fotonyfiken.pixbox.se och http://bubblina.pixbox.se

Tack Mats Lillnor för redigering utav bilden, tjusigt!
 
Mari, om du har använt ett polariseringsfilter till dina bilder så fungerar inte ljusmätningen som den ska, lite beroende på filtret har vridits. OM så är fallet, prova utan filter så kanske exponeringskompensationen fungerar som den ska.

Tack Mats, som med så mycket annat så är det lätt att överdriva effekterna när man väl fastnat för dem. Det går dock väldigt snabbt i ACR eller Lightroom (antar jag) att fixa till en himmel om den var hyggligt blå från början och inte alltför utfrätt. Jag har i princip bara dragit ner ljuset för himmeln.

Här har jag istället klippt in en himmel från en annan bild, lite mer jobb (speciellt det som syns genom rutorna):
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1837048.htm

Sony skickar väl med en helt OK RAW-konverterare på CD'n, jag körde själv med den ett bra tag. Fungerar alldeles utmärkt. 16gb kommer du nog ganska långt med ändå tror jag....
 
Mari, om du har använt ett polariseringsfilter till dina bilder så fungerar inte ljusmätningen som den ska, lite beroende på filtret har vridits. OM så är fallet, prova utan filter så kanske exponeringskompensationen fungerar som den ska.

Vilka kameror skulle det gälla?

Du tänker inte på autofokusen och gamla linjärafilter? De påverkade fokus ibland. Tror inte ljusmätningen är något problem.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.