Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nedbländningsknapp?

Produkter
(logga in för att koppla)

mjoesen

Medlem
Jag har precis köpt min första systemkamera, en Canon EOS 300, på den finns det en nedbländningsknapp som bara nämns i förbifarten i instruktionsboken, har försökt läsa mig till hur denna fungerar och vad det är för nytta med denna utan resultat. Är det någon därute som kan förklara vad det är för nytta med den, hur jag ska tolka att det ibland blir mörkt när jag trycker in den m.m.
Tacksam för svar.

/Andreas
 
när du trycker ner den ställs objektivet in på den förvalda bländaren, därför blir det ljusskillnader (vartefter du varierar bländare). jag är inte 100% men jag tror det hjälper dig se skärpedjupet om du trycker ner den.
 
enkelt sagt är det för att kolla in skärpedjupet som den bländare du har inställd ger. Alltså hur mycket som är i fokus. Och då med en bländare typ 16/ 22 ger det en mörk bild i sökaren, men kan avhjälpas lite om man börjar med en öppen bländare och stänger ett steg i taget tills den bländare man vill använda, på så sett vänjer sig ögat och det blir lite lättare att se resultatet.
hoppas detta duger
mvh lenell
 
Precis. Normalt sett är objektivet inställt på största bländare, för att få mycket ljus och göra det lättare att ställa fokus.
Med nedbländningsknappen ändras objektivet till den bländare man valt. Då blir sökaren mörkare (har man valt t.ex. f/22 blir det nästan beckmörkt i sökaren), men man ser också hur skärpedjupet blir.
 
Tack för de snabba svaren! Ska jag tolka det så att ju svartare det blir dessto större skärpedjup får jag?
 
Man skulle kunna säga så, ja. Fast rent fototekniskt sett så är det inte korrekt, föståss.

Mindre bländare betyder större skärpedjup.
Mindre bländare betyder mindre ljusgenomsläpp.
Mindre ljusgenomsläpp betyder längre slutartid för att få samma exponering som vid större bländare.

Men, ögat kan ju man ju inte ställa om till längre slutartid :D, därför blir det mörkt.

Tästa att fokusera på något som är runt 5 meter ifrån dig, se till att ha något synlig i sökaren ca 2.5 meter bort, och även en bakgrun synlig, som befinner sig långt bort. Ställ in bländaren på max öppning (dvs litet tal), håll in nedbländningsknappen, och rulla på inmatningsratten så du minskar bländaren (ökar talet). Nu bör du kunna se hur skärpedjupet ökar. Vid max nerbländning blir det väldigt mörkt, men du bör även kunna se hur bakgrunden blir skarp (are). Även förgrunden blir skarpare.

Tilläg: Daniel hann före :)
 
Det du ser i sökaren kommer att vara mörkare ju mer du stänger ner bländaren eftersom mindre ljus släpps igenom, men om du kollar efter noga i sökaren så kan du se att skärpedjupet också ökar. Det kan vara svårt när bländaren är så mörk, men det syns faktiskt.

Staffan
 
På gamla objektiv som inte var automatiska fick man komponera och ställa in avstånd på störstmöjliga bländare för att kunna se tydligt. Därefter ställde man manuellt in på arbetsbländaren, t ex bl.11, med påföljd att det blev mörkare i sökaren. Ibland glömde man det, och då blev bilden överexponerad.
Därför var det tacknämligt när dagens objektiv kom, som automatiskt ställer in på arbetsbländaren i det ögonblicket man trycker på utlösaren.
Jag får dock erkänna att jag har svårt att bedömma skärpedjupet i sökaren med hjälp av nedbländningsknappen.
På den slutliga bilden ser det ändå helt annorlunda ut, tycker jag.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.