Annons

Nedbantning av bild i Photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)

Såsa

Aktiv medlem
Jag har en stor bild på c:a 75Mb i psd och vill banta ner den till JPEG-format max 600 punkter bred och max 500 punkter hög, och max 300 kb undrar hur jag gör? För att förstöra bilden minst möjligt.Skall Behåll proportioner och Ändra bildupplösning vara förbockade ?
2 Försämmrar jag bilden mer om jag har scannat in bilden i 600 ppi än i 300 ppi o bantar ner den sedan.
3. Har även en svart-vit bild i psd som jag skall ändra till JPEG men får ej fram den möjligheten i " Spara som "

Ang den svartvita så får du nog tvinga fram att den skall vara i färg i ps för att du ska kunna spara den som jpeg, Ändra den till rgb-color ist eller liknande.

Kanske är bilden i indexerat läge?

Då har du betydligt färre filformat att välja mellan.

Titta så att den verkligen är i gråskaleläge och är den det får du se så den inte är i 16bitarsläge. Gör i så fall om till 8bitars.

Bilagor

• test.gif
    test.gif
    7.3 KB · Visningar: 287
Vilken version av PS har du?
Jag har inga problem att spara svartvita bilder som JPEG. Save for Web är ju en annan möjlighet om du har en lite nyare version av PS vill säga.
Det är inte så att bilden är markerad i 16bits/Channel?

Peppe

Tackar för svaren . Jag har PS 7
Jag kollade med den s-v bilden den hade jag i 16 bitar, ändrade till 8 då funkade det " viste inte detta" Va bra nu kan jag det!
Har ni även något bra svar på den 1:a o 2:a frågan. Hoppas!!
Detta med fotosidan.se är jättebra när man bl.a. stöter på problem.

Ha "Bibehåll proportioner" ikryssad (annars förvrängs bilden om du enbart skalar ned ena sidan)
.
Kryssa även i "Ändra bildupplösning" men se till att du har "Bi-kubisk" vald (långsammast men bästa kvalitet)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar