Annons

Neat Image

Produkter
(logga in för att koppla)

styret

Aktiv medlem
Jag ahr blivit fascinerad av Neat Image och funderat på det länge. gjort några halvhjäratde försök att hitta det men lagt ner ganska omgående men nu assisterade jag en tjej i klassen med en glamourplåtning häromdagen som blev väldigt lyckad för att vårat första försök och när vi började redigera idag lovade att leta reda på programmet åt henne.

så min enkla fråga är, vart kan jag tanka neat image?

tack på förhand.
 
styret skrev:
så min enkla fråga är, vart kan jag tanka neat image?
Ta inte illa upp, men varför kollar du inte med någon av alla sökmotorer?
Alltså, du får ju svar här, självklart, men... Innan... testa att bara skriva "Neat Image" i google eller så och vips, så dyker ju sidan upp.

Jag vill absolut inte vara elak eller så, bara undrar varför man tar sig tid o ställa en fråga i ett forum innan man ens kollar de vanligaste sökmotorerna...
 
Hej igen

På tal om att söka

Kolla Cristels artikel om Neatimage här på FS, en av de bästa man kan få tag på på hela Internet, jag lovar!
 
jag tar inte illa upp men ahde för mej att jag ahde testat det och inte fått nått napp. kan ha tänkt att jag har testat också.

sen kan jag väl erkänna att jag är jävligt kass på att tänka på sökmotorerna, en skada av att hålla på med massa skräp som inte ligger på som stora motorerna.

tack för länken roine, ska kolla upp christels artikel.
 
det var nog det här som var problemet när jag sökte efter prgrammet själv. jag har läst att det ska finnas en demo nånstans, gymnasiestuderande=inte en spänn till övers just nu. den hittar jag inte på den officiella hemsidan.
 
hehe satan vad blind jag var.
tack, ska titta både en och två gånger på hemsidor innan jag frågar nått i framtiden...
 
Mycket snabbare än Neat Image är NoiseWare, av det jag provat hittills tycker jag att slutresultatet är likvärdigt, men NeatImage verkar väldokumenterat o etablerat... val o kval...
Gratisdemo finns på www.noisware.com för både Mac o andra datorer.
 

Bilagor

  • noisereductionmini.jpg
    noisereductionmini.jpg
    35.1 KB · Visningar: 847
Jag använder NeatImage och måste säga att det är överlägset. Anledningen är sättet man arbetar på. Du bygger upp en brusprofil av din kamera genom att fota speciella kalibreringskort (du kan skriva ut från programmet). När du har en kalibrerad brusprofil tar NI bort bruset utan att peta på riktiga detaljer i bilden! Du slipper få fält som är helt utan textur osv, som du får med de flesta andra program.

Alltså, det viktigaste är att bygga en bra brusprofil för just din kamera för att NI ska fungera bra. Annars är det ungefär som övriga program.
 
andewid skrev:
Jag använder NeatImage och måste säga att det är överlägset. Anledningen är sättet man arbetar på. Du bygger upp en brusprofil av din kamera genom att fota speciella kalibreringskort (du kan skriva ut från programmet).
Noise Ninja funkar på samma sätt, som tidigare nämnt, med profiler. Man kan välja om man vill skapa en profil utifrån bilden som ska brusreduceras (om man inte har några fakta om den eller det inte finns en färdig profil för den hårdvaran) eller använda en färdig profil, antingen genom att NN läser EXIF-datat och automatiskt hittar en eller att man väljer en själv.

Har även lekt med NeatImage och såväl prismässigt som funktionsmässigt så ligger de på samma nivå om man vill ha både 16-bitarsstöd, plugin och batchmöjligheter. Tror att det är ett ganska jämnt lopp kvalitetsmässigt så det handlar nog mest om vad man tycker om programmet som sådant.
 
Laddade ner NeatImage igår för att leka lite och se hur det funkade. Tog lite testbilder hemma med ISO 1600 i Av läget med fullt öppen bländare med min nya 300D, hade bara en vanlig 40W glödlampa tänd i rummet. Zoomade in för fullt med kitobjektivet 18-50 och det gav bländare 5,6 och en slutartid på 0,17 sek. Bilderna blev förstås rejält brusiga och jag körde dom genom programmet med defaultinställningar. Resultatet är ju rent otroligt, känns som trolleri. Efter att har fixat till färgerna lite med Photoshop Elements som följde med kameran så ser bilderna ut som dom är tagna på helt annat sätt.
Det här ger ju möjlighet till korta slutartider i dåligt ljus med en bra bild som slutresultat, precis vad jag behöver :)
Kommer att köra demoversionen lite till för att testa mer och kommer högst sannolikt att betala för produkten sedan.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.