Annons

Neat Image/ Photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)

anjena

Medlem
Hej!

Hur får man neat image effekt i photoshop och hur ska man göra? Dvs släta ut bilden. Jag har försökt lite med gaussian blur, men då blir ju allt suddigt, vill ha kvar konturer mm.

Tacksam för hjälp! :)
 
Hej

Ett huggskott:

Prova att kopiera bilden till ett nytt lager (dra bakgrundslagret o släpp det på nytt lagerknappen nere till höger i lagerpalleten

Sätt gaussian blure typ 10-20 pixlar på detta (nya) lagret

Välj mulitply eller screen mode på lagret, i rutan där det står normal nu i lagerpalleten

Justera med levels vid multiply så det inte blir så mörkt (mittre reglaget)

Justera sedan opacity tills det ser bra ut


För att släta ut mer kan du prova glow under filter->distort efter du gjort flatten på bilden i Layermenyvalet

Som sagt var, vet inte om det är detta du vill ha!


Roine
 
Två lager, övre med mask utifrån en "finn konturer-procedur" efter att median med radie 4 använts. Undre bilden före, övre efter.
 

Bilagor

  • medianmekbild.jpg
    medianmekbild.jpg
    34.9 KB · Visningar: 280
anjena skrev:
Hej!

Hur får man neat image effekt i photoshop och hur ska man göra? Dvs släta ut bilden. Jag har försökt lite med gaussian blur, men då blir ju allt suddigt, vill ha kvar konturer mm.

Tacksam för hjälp! :)

Såhär brukar jag göra det.

Kortfattat:
Välj hudpartierna med hjälp av menyn Select > Color Range.
Använd Quick Mask Mode för finjusteringar.
Kör Smooth ca 5 på denna selection för att jämna ut (Select > Modify > Smooth: 5)
CTRL+J för att kopiera din selection till ett nytt lager.
Kör Neat Image på detta lager. Det bör fungera med Neat Images default-inställningar.
Justera opacity för detta lager tills du tycker softningen är lagom.

Har du inte NeatImage kan du skippa den punkten och istället göra en selection på hudlagret och köra Smart Blur på detta.

Klart! Hoppas det går bra.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.