ANNONS
Annons

Nd Filter

Produkter
(logga in för att koppla)

Ilfan

Medlem
Hej

Jag är väldigt intresserad av landskapsfotografering och har nyligen köpt en UV+Polariseringsfilter till mitt objektiv. WOW effekt, helsike hur mycket mer färgrikedom man får än med utan.

Jag funderar också på att köpa en ND filter, har hört att det ska vara bra för landskapsfoto men vet inte så mycket mer om filtret. Skulle gärna vilja ha lite tips om någon ND filter som är extra bra.

Tack på förhand.

Ilfan Halilovic

ND filter är helt gråa i olika grad (styrka) och används för att få längre slutartider dagtid, tex när man vill få strömande vatten att se slöjaktigt ut.

Sen finns det graderade ND filter, där ena halvan är grå och den andra klar, dom använder man för att jämna ut ljuset mellan tex, en ljus himmel och mörk förgrund, dom finns också i olika styrkegrader, själv har jag slutat använda dom eftersom det är så enkelt att fixa det i efterhand på datorn i det Nikon program jag använder. (Capture NX)

Så idag använder jag bara Polfilter och ett ND filter som ger 3 steg längre slutartid.

/kent

Vad Kent säger stämmer.
Men jag undrar vad du menar med att tonade ND-filter är onödiga för man kan fixa himlen i PP?

Du lär ju tappa en massa kvalitet i skuggigare områdena om du exponerar efter en extremt stark solnedgång och sen bara ljusar upp det mörka i efterhand?
Istället för att få alla på ungefär samma nivå från början, genom att ljusa bildhalvan fått solglasögon.

Själv har jag bara ett vanligt ND8, och det är ju perfekt om man som jag bara har en kompaktkamera....annars blir det inga roliga vattenbilder då man inte kan blända ner mer än till F8. Nu kan jag ju exponera motsvarande F22 på en DSLR, lite bättre ändå tom då jag har ISO80 också :)

Graduerade ND filter är verkligen inte onödigt. Kent, du måste tappa oerhört mycket detaljer, eller så har du bara inte kommit till en situation med så obalanserad exponering. Tro mig, det är värt, och för mig är det ett absolut måste vid landskapsfotografering.

ja då kan det funka om han mergar ihop dom senare, men då krävs ett stativ att ha med sig hela tiden, och det blir mer jobb och inte samma resultat. jag säger inte att det blir sämre, men det blir annorlunda. smaksak antar jag!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar