Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ND-filter?

Produkter
(logga in för att koppla)

Brix

Aktiv medlem
Är sugen på att skaffa mig ett ND-filter och börja med lite långa exponeringar. Har fotat landskap i åratal, men aldrig använt ND-filter förut så jag är lite grön på området och behöver lite tips.

Vill kunna få rörelse på vatten och moln och funderar på hur många stops filter som funkar bäst för detta? Kanske iofs. borde skaffa mig två filter? T.ex ett 6 stops och ett 10 stops?

Sen vill jag självklart också ha rekommendationer på vilka märken och specifika filter ni tycker är bäst. Vill ju såklart ha filter som har så liten påverkan på bildkvalitén som möjligt.

Funderar också lite på om det är bäst med runda eller fyrkantiga filter? Runda känns ju smidigare. Jag kommer ändå nästan uteslutande använda det till mitt Fujinon 16/1.4.
 
ND-filter

Jag köpte ett variabelt ND-filter från Kina som går från ND2-ND400, bildkvaliteten duger för mig men det finns ju så klart mycket dyrare kvalitetsfilter.
 
Precis som att variabla filter är bekväma så medför de risker för större optisk påverkan.
Färgvariation, oskärpa osv.

Genustech Eclipse är väldigt neutral och påverkar inte färgerna alls så du ser ingen skillnad på färger tagna med eller utan filter.
Men många tillverkare har släppt variabla filter senaste åren och de har jag inte personligen koll på.
 
Först ska du tänka på att inte blanda ihop stops och NDxx, det händer. ND1000 = 10 stop. Bra att du tänker i lite kraftigare, jag har nu ND32 = 5 stop och ND1000, det är lagom steg tycker jag. Variabelt har jag blivit varnat för det är typ två st polarisationsfilter som samverkar, har jag för mig och det kunde ge något fel jag inte kommer ihåg nu.

Jag har köpt ganska billiga filter från Kina och testat och slängt de jag inte var nöjda med, dessa filter kan ge både röd och grönstick men hittade några som var bra. Vill du testa några billigare så kan Kamda.se ha några.

Jag har runda till de som har filtergänga
 
Jag har ett 6 stop och ett 10 stop från LEE, littlestopper och bigstopper.
10 stop använder jag väldigt sällan, fotar mest på morgon och kväll och då räcker 6 stop tycker jag.
Jag använde runda filter först med tyckte det blev så meckigt, det blir rätt mörk i sökaren, speciellt med 10 stop, även i liveview på min d750.
 
Först ska du tänka på att inte blanda ihop stops och NDxx, det händer. ND1000 = 10 stop. Bra att du tänker i lite kraftigare, jag har nu ND32 = 5 stop och ND1000, det är lagom steg tycker jag. Variabelt har jag blivit varnat för det är typ två st polarisationsfilter som samverkar, har jag för mig och det kunde ge något fel jag inte kommer ihåg nu.

Jag har köpt ganska billiga filter från Kina och testat och slängt de jag inte var nöjda med, dessa filter kan ge både röd och grönstick men hittade några som var bra. Vill du testa några billigare så kan Kamda.se ha några.

Jag har runda till de som har filtergänga

Nej, jag har inte blandat ihop stop och ND :) Och variabla filter verkar ju ofta kunna ha en mer negativ inverkan på bildkvalitén ja.

Jag har ett 6 stop och ett 10 stop från LEE, littlestopper och bigstopper.
10 stop använder jag väldigt sällan, fotar mest på morgon och kväll och då räcker 6 stop tycker jag.
Jag använde runda filter först med tyckte det blev så meckigt, det blir rätt mörk i sökaren, speciellt med 10 stop, även i liveview på min d750.

Tycker snarare det känns som runda filter borde vara smidigare? De tar ju mindre plats och borde vara enklare att ha med sig?
 
Runda filter kan vara smidigare om du bara skall använda dem till ett bestämt objektiv eller objektiv med samma filtergänga. Ett alternativ vid användning till flera objektiv med olika filterdiametrar kan vara att köpa största modellen och sedan använda step-up ringar till objektiven med mindre diameter.

Nackdelen med de runda är att det kan bli mycket skruvande. Som inkörsport kan de dock vara bra och skadan blir inte så stor om det är någorlunda billiga filter till att börja med. Vill du sedan börja experimentera med graderade filter så lär det bli mer eller mindre tvunget att gå över till rektangulära filter så att övergången ljust/mörkt kan förskjutas beroende på motiv. Med runda filter går ju inte detta.
 
Haidas filter är billiga men verkar hålla bra kvalitet. Har provat deras variabla och ett fast ND1000 filter. Tillräckligt billiga för att man ska kunna experimentera. Köpta mina från Kamda.se
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.