Annons

ND-filter

Produkter
(logga in för att koppla)

Gripen73

Aktiv medlem
Har kollat runt här och på nätet utan att riktigt hitta bra svar. Finns det kanske någon därute som har lite erfarenhet av något av dessa filter? Priserna är likvärdiga och jag vet att dom 2 första har samma egenskaper.
Jag kommer mest att ta långa slutartider på dagen och tidiga kvällen och då på landskap o vatten. Vilket skulle passa mig bäst? (Anväder en Canon Eos 650D)

1. Kenko Gråfilter NDx8 DMC Pro1 Digital
2. Dörr Gråfilter NDx8 DHG
3. Dörr Gråfilter ND 3.0 NDx1000

Tack på förhand
 
Har kollat runt här och på nätet utan att riktigt hitta bra svar. Finns det kanske någon därute som har lite erfarenhet av något av dessa filter? Priserna är likvärdiga och jag vet att dom 2 första har samma egenskaper.
Jag kommer mest att ta långa slutartider på dagen och tidiga kvällen och då på landskap o vatten. Vilket skulle passa mig bäst? (Anväder en Canon Eos 650D)

1. Kenko Gråfilter NDx8 DMC Pro1 Digital
2. Dörr Gråfilter NDx8 DHG
3. Dörr Gråfilter ND 3.0 NDx1000

Tack på förhand

ND 3.0 1000x är 10-stegs gråfilter och den passar till långa exponeringar. Dock tror jag inte att den fungerar så värst bra i tidiga kvällar utan då hinner mörkret falla in innan exponeringen är klar i värsta fall (beroende på när du tänker fota förstås).
 
Har kollat runt här och på nätet utan att riktigt hitta bra svar. Finns det kanske någon därute som har lite erfarenhet av något av dessa filter? Priserna är likvärdiga och jag vet att dom 2 första har samma egenskaper.
Jag kommer mest att ta långa slutartider på dagen och tidiga kvällen och då på landskap o vatten. Vilket skulle passa mig bäst? (Anväder en Canon Eos 650D)

1. Kenko Gråfilter NDx8 DMC Pro1 Digital
2. Dörr Gråfilter NDx8 DHG
3. Dörr Gråfilter ND 3.0 NDx1000

Tack på förhand

Hej, ett enkelt sätt att få en uppfattning är att ta fasta på siffrorna i beteckningarna ND8 respektive ND1000. Multiplicera slutartiden du har utan filter med siffran 8 respektive 1000 för att få grepp om vilken slutartid som skulle krävas för motsvarande exponering med filter. Exempelvis 1/500 sek (ganska vanlig "dagsljustid") utan filter motsvarar alltså 2 sek med ND1000 medan det blir 1/60 med ND8. En skymningsexponering på exempelvis 1/4 sek utan filter skulle på motsvarande sätt bli 2 sek med ND8 respektive drygt 4 minuter med ND1000.

ND1000 har för övrigt ett par nackdelar i att de ger färgstick som kan vara trixiga att kompensera bort och att det blir lite speciellt att fota med dem - sökaren blir svart och man får komponera & fokusera i LiveView. Men de är kul att experimentera med!
 
Tack så mycket för era svar. Bestämde mig för att chansa på ett NDx1000. Kan vara kul att experimentera lite :)
 
Har ett ställbart filter och "vanliga". Det ställbara används mest vid filmning.

Det introducerar lite artefakter som man slipper med ett fast så att säga.

Har en fråga till folk.
Funkar det ok att skruva på ett nd filter på ett annat? Blir det för mycket glas eller funkar det?

Har bara ett men funderar på att köpa nått mer
 
Har ett ställbart filter och "vanliga". Det ställbara används mest vid filmning.

Det introducerar lite artefakter som man slipper med ett fast så att säga.

Har en fråga till folk.
Funkar det ok att skruva på ett nd filter på ett annat? Blir det för mycket glas eller funkar det?

Har bara ett men funderar på att köpa nått mer

Stackade filter funkar men är inte optimalt. Extraglas framför objektivet ger alltid mer eller mindre märkbar försämring av teknisk bildkvalitet, allt från knappt mätbar till tydligt synlig. Och om man staplar flera extraglas framför objektivet så får man ju den negativa påverkan fler gånger. Min erfarenhet är dock att två (eller fler) bra filter med vardera liten negativ påverkan gör ingen synlig försämring av skärpa etc. Det man främst kan drabbas av är taskiga motljusegenskaper när man tillför extraglas för ljuset att studsa mellan, samt "mekanisk vinjettering" (man kan se filterramen i bild i vidvinkelläget på en zoom). Jag har t.ex. flera gånger staplat polfilter (som i sig är två glas) och gråfilter uppe på UV-filter (av ren lathet, jag vet att jag är en dålig människa). I vidvinkeländen får jag då snyggt rundade hörn men jag ser ingen praktisk påverkan på skärpa etc.

Jag har inte kombinationen själv, men jag skulle tro att ett 3-stegsfilter i kombination med t.ex. ett 6-stegsfilter är en praktisk uppsättning som täcker de flesta gråfilterbehov.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.