Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ND-filter?

Produkter
(logga in för att koppla)

Taralom

Medlem
Jag känner mig verkligen vilse bland dessa ND-filter, i vilken situation bör man använda dem och vilken funktion har dem?
Är det något man "ska" ha i kameraväskan eller kan man hoppa över dem?
Alltså jag har inte en susning av vad det är så om någon skulle kunna förklara så skulle det vara underbart :)

ND-filter eller gråfilter som de heter på svenska är neutrala filter som har till uppgift att mindre ljus släpps igenom. Detta är praktiskt om du vill längre slutartider eller större bländare än vad som egentligen är möjligt utan att överexponera bilden, t.ex om du fotar en bäck mitt på dagen och vill jämna ut vattnet med en lång slutartid.

Det finns också avtonade ND-filter som har en ND halva och en klar halva. Används om man vill göra himlen en aning mörkare för att teckna ut molnen bättre. Cirkulära avtonade är jobbiga för att gränsen alltid hamnar i mitten - fyrkantiga i hållare är lättare att justera dit man vill ha övergången..

Är det mest vid naturfotografering man använder dem alltså? Eller kan de vara nödvändiga vid t.ex. porträttfotografering också?

Ett ND-filter kan vara användbart vid porträtt åxå. Om det tex är ljust ute och du inte kan få en tillräckligt kort slutartid blir bilden överexponerad med stora bländare. Då kan man ta till ND-filter för att kunna använda en längre slutartid utan att bilden blir överexponerad.
Ibland vill man ju även använda blixt vid porträtt och då måste man, med de flesta kameror har slutartider runt 1/250 eller längre och det kan åxå vara svårt att få till om man är utomhus i dagsljusoch vill använda lite större bländare.

Okej, men jag har ingen aning om vad man ska ha för något. Det finns ju hur många som helst, Grått G2 tonat, neutralt G2 tonat, ND8, 81B, 81C, 81A och tusentals till.
Vad ska man välja? Jag har ingen aning om vad det är för skillnad på dem, haha.

ND-filter är alltid ND-filter - neutralgråa. De finns solida och avtonade.

Kolla denna sida - klicka på bilderna till ND2 filtren så ser Du effekten. Det enda filter jag anser Du kan ha nytta utöver ND är ett cirkulärt polarisationsfilter.

Hoppas det är OK att ställa en följdfråga. Vad det gäller avtonade gråfilter. Vilka användningsområden, motiv, passar till hård resp. mjuk övergång?
/Tommy

Titta på länken ovan - i exemplen finns några olika typer av horisonter. Havshorisont kräver oftast skarp övergång - bergslandskap utan snö på bergen en mjuk.

Det gäller hela tiden att tänka efter vad det är som ska hållas tillbaka och vad som skall exponeras "normalt". Går det att dra en rak linje i övergången föredrar jag en skarp övergång, annars får det bli en mjuk - den är en bra kompromiss i det läget.

Observera dock är den skarpa övergången trots allt har ett visst mått av toning i sig.

Titta på länken ovan - i exemplen finns några olika typer av horisonter. Havshorisont kräver oftast skarp övergång - bergslandskap utan snö på bergen en mjuk.

Det gäller hela tiden att tänka efter vad det är som ska hållas tillbaka och vad som skall exponeras "normalt". Går det att dra en rak linje i övergången föredrar jag en skarp övergång, annars får det bli en mjuk - den är en bra kompromiss i det läget.

Observera dock är den skarpa övergången trots allt har ett visst mått av toning i sig.

Tack för snabbt svar.
Tommy

Kidnappar den här tråden lite fint och lämnar tillbaka den omgående ;)

Tänkte utrusta två av mina objektvi med gråfilter och undrar följdaktligen vilket man har mest nytta av ND4 eller ND8.

Det finns många kameror som inte går lägre än tex ISO200 idag, medan ISO50 (och även ännu lägre) inte var så ovanligt på film, tex.

Precis....jag har idag problem att hitta film som ligger på 25asa (photax har slutat ta in efkes småbilds och mellanformatsfilm...grrrr) vilken är min föredragna hastighet för dagsljusfotografering. Det skulle gå att lösa med nd-filter men varför ha en sämre film (finkornigare än efke kb25 eller ortho25 är inte vanligt och fan inte billigt!) och dessutom hänga ett extra filter mellan bilden och filmen...sen kommer det ju till att jag får en mörkare sökarbild.

Detsamma gäller för digitalkamerorna, dagens nikonhus går ju tyvärr bara ner till 100asa (rätta mig om jag har fel?)...jag skulle gärna se en sensor i 24x36 som ligger ett par steg förskjuten (25-1600 användbar känslighet) från dagens D700. Antagligen skulle en sådan kunna göras lite mer pixeltät till samma pris så vi talar då om en 16mp sensor eller nått i den stilen.
Mycket användbarare vid landskap och liknande i mina ögon är en D700/D3.

Och ja, jag har tittat lystet på kodaks dcs pro/n men inte haft pengarna när de dykt upp (eller nu heller för den delen).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar