Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nd-filter

Produkter
(logga in för att koppla)

squidan

Avslutat medlemskap
Tjena jag undrar bara var man kan tänkas finna ND-filter av "högre grad", filter som stoppar upp emot 8-10 stop ljus. Undrar också om nån vet var man kan hitta filter som släpper igenom mindre ljus på ena sidan jämfört med den andra.

Ni får ursäkta mig för mitt amatörmässiga sätt att ställa frågan.

B+W har både 6 och 10-stegs ND-filter men de kan vara lite svåra att få tag på, jag köpte mitt 6-stegs hos www.maxsaver.net i Hongkong (snabbt och billigt, kan bara rekommendera dem!). Hoya har ett 9-stegs, ND400 eller vad de nu kallar det.

Dessutom har Hitech (www.formatt.co.uk) i det närmaste alla ND-filter mellan 1 och 10 steg men då måste du ha en filterhållare och adapterring för att montera filtret på objektivet. De har också graderade gråfilter vilket är vad jag misstänker du menar med din andra fråga.

Det finns flera andra tillverkare av graderade gråfilter, mest kända är nog Cokin och Lee men många har haft problem med att Cokins filter inte är riktigt neutralgrå. Lee är betydligt bättre än både Hitech och Cokin men kostar också därefter, minst 4 gånger mer.

Flera tillverkare erbjuder graderade gråfilter i runda hållare som skruvas rakt på objektivet. Köp inte sådana, den största fördelen med fyrkantiga filter är att man kan placera övergången precis där man vill ha den och inte alltid mitt i bilden.

O, visste inte att det fanns så mörka. Har själv ett 8x grå filter. Och det blir ju bara 3 steg.
9 bländarsteg är ju i princip, det dynamiska omfånget på digitalkameror. När används såna?

Per: jag pratar om filter som täcker hela objektivet så de har inget med det dynamiska omfånget att göra. De används för att förlänga slutartiden (alt korta skärpedjupet), t.ex. för att mjuka upp rinnande vatten i fullt dagsljus.

Tumregeln sunny-16 ger 1/ISO @ f/16 i fullt solljus och vid ISO200 blir det 1/3s f/16 med 6 stegs dämpning och 5s f/16 med 10 steg.

Graderade gråfilter används istället för att mörka ner ljusa partier som annars skulle hamnat utanför exponeringsomfånget (bränt ut). De ligger oftast mellan 1-3 steg och finns med olika övergångar mellan klar och mörk del, t.ex. skarp/hård övergång för raka horisonter eller mjuk för mer oregelbundna. Jag tror det är dessa du tänker på när du tar upp det dynamiska omfånget.

O, visste inte att det fanns så mörka. Har själv ett 8x grå filter. Och det blir ju bara 3 steg.
9 bländarsteg är ju i princip, det dynamiska omfånget på digitalkameror. När används såna?

Fota solen, fota med lång exponering i fullt dagsljus är väl de vanligaste applikationerna.

Jag vill varna för högre ordningens ND filter som INTE sitter i gängade eftersom dessa i fallet med lång exponering i dagsljus ger superdålig kontrast på grund av att ljus läcker in mellan frontlins och filter. Om man ändå måste använda ogängat filter så är det bara att täta med tejp eller liknande.

B+W har både 6 och 10-stegs ND-filter men de kan vara lite svåra att få tag på, jag köpte mitt 6-stegs hos www.maxsaver.net i Hongkong (snabbt och billigt, kan bara rekommendera dem!). Hoya har ett 9-stegs, ND400 eller vad de nu kallar det.
Svensk importör av B+W är http://www.aifo.se/ De har de vanligaste storlekarna av ovanstående filter på lager enligt deras webshop. Filtren bör även gå att beställa från någon av deras återförsäljare. Det kan ev bli billigare då.

Olle

Jag har aldrig sett B+W-filter billigare än hos MaxSaver. Jag betalade $80 inkl frakt (ca 650kr) för ett 77mm ND106 (6 steg), det vill Aifo ha 1300kr för.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto