Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ND-Filter hjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

samispringsteen

Aktiv medlem
Hej
Jag ska snart få hem ett Canon 17-40/L USM objektiv och har bestämt mig för att ge mig inpå lite landskapsfotografering. Jag kan allt basic kring den typ av fotografering även när det kommer till att använda ND filter men det stora problemet för mig är mitt val av ND-Filter.

Jag kommer att åka till Gotland inom 2 veckor och vill då kunna fotografera så mycket jag kan. Min tanke är att kunna fånga de där bilderna vid sjön då vattnet blir så mjuk och lent. Alltså vill jag använda långa slutartider.

Men vilken styrka och tillverkare ska jag välja? Jag har inte riktigt fått någon bild av under vilka tider på dygnet man kan använda med respektive styrka.

Dessa filter har jag riktat in mig på:
Haida ND 2.7 NDx400
Dörr ND 3.0 NDx1000
B+W ND106
B+W ND110

Lite hjälp här tack :) Använder mig utav en Canon 6D.
 
Jag rekommenderar att du köper några med olika styrka. Jag har tre filter, B&W 0.9, 1.8 samt 3.0. Beroende på befintligt ljus växlar jag mellan dessa. Det finns en liten app man kan installera på sin telefon som heter NDcalc. Klart smidigt när man vill veta vilket filter man skall skruva på. Du kollar bara slutartiden du får utan filter och matar in det i appen, ange filter och så får du den nya slutartiden.
 
Jag rekommenderar att du köper några med olika styrka. Jag har tre filter, B&W 0.9, 1.8 samt 3.0. Beroende på befintligt ljus växlar jag mellan dessa. Det finns en liten app man kan installera på sin telefon som heter NDcalc. Klart smidigt när man vill veta vilket filter man skall skruva på. Du kollar bara slutartiden du får utan filter och matar in det i appen, ange filter och så får du den nya slutartiden.

Okej :) Funderar på de jag med då ljuset skiftar under dagen. Men jag funderar på om jag kanske skulle köra på ett Dörr x10 filter + Haida x6 filter :) Tror du det är för liten skillnad?
 
Hej
Jag ska snart få hem ett Canon 17-40/L USM objektiv och har bestämt mig för att ge mig inpå lite landskapsfotografering. Jag kan allt basic kring den typ av fotografering även när det kommer till att använda ND filter men det stora problemet för mig är mitt val av ND-Filter.

Jag kommer att åka till Gotland inom 2 veckor och vill då kunna fotografera så mycket jag kan. Min tanke är att kunna fånga de där bilderna vid sjön då vattnet blir så mjuk och lent. Alltså vill jag använda långa slutartider.

Men vilken styrka och tillverkare ska jag välja? Jag har inte riktigt fått någon bild av under vilka tider på dygnet man kan använda med respektive styrka.

Dessa filter har jag riktat in mig på:
Haida ND 2.7 NDx400
Dörr ND 3.0 NDx1000
B+W ND106
B+W ND110

Lite hjälp här tack :) Använder mig utav en Canon 6D.
Hej!
Du kan titta på LEE-filter Big stopper 10
används ofta när man vill få fram sammetslena bilder av vatten och himmel
ganska dyra filter men kvalité kostar
 
Okej :) Funderar på de jag med då ljuset skiftar under dagen. Men jag funderar på om jag kanske skulle köra på ett Dörr x10 filter + Haida x6 filter :) Tror du det är för liten skillnad?

Jag tror du kommer långt med dessa filter. När det är skapligt mörkt kommer dock tiderna bli väldigt långa även med x6 / ND106 / 1.8. Men du kan ju alltid justera bländaren samt höja ISO. Lek med ndcalc så ser du vad för tider du kan förvänta dig.
 
Ungefär vilket tid på dygnet passar det bäst att använda den? Jag vill ju inte behöva gå ut när det är total mörker men inte heller endast fota dagtid

Jag har kört med ND106 många gånger även efter att solen gått ned. Det är dock en fråga som inte har något exakt svar, omgivande ljus avgör helt. Men du kan enkelt testa själv genom att gå ut ikväll och ställa in kameran som du tänkt dig och kolla vad för slutartid du får. Knappa in den tiden i NDcalc och se själv vad du får för tider med olika filter.

Edit: Vill du ha "utsmetat" vatten så kan en riktpunkt vara en slutartid på ca 2-3min.
 
Jag hade då handlat LEE filters 100mm hållare m.m. Då har man ett riktigt bra system som man kan bygga på i framtiden. Dessutom är det betydligt smidigare att arbeta med, tycker då jag.

Det som behövs är ett LEE Filters foundation kit ~£58,
http://www.robertwhite.co.uk/shop-b...s-hoods/lee-100mm-system-holders-spacers.html

En adapter ring för ditt objektiv, samma storlek som på din filtergänga. ~£20-38 beroende på typ.

Sedan har du LEE Little stopper eller Big stopper (6 stop vs 10 http://www.leefilters.com/index.php/camera/bigstopper) är som är riktigt roliga glas. ~£84-102.
http://www.robertwhite.co.uk/shop-b...s-filter-sets/lee-filters-little-stopper.html
http://www.robertwhite.co.uk/shop-b.../100-filters-filter-sets/lee-big-stopper.html

Sedan eventuellt t e x LEE lens caps som gör förflyttningar lite smidigare utan att behöver kränga av hela systemet för att få på ett objektivlock.

Ett polariseringsfilter kan du hänga på i mellan objektivet och LEE systemet utan problem.

Köpte f.ö. mitt system från den sidan och kan väl inte säga något ont om dom.
 
Jag gillar också LEE 100 mm filter som sitter i en filterhållare. Jag tycker de är lättare att arbeta med än de som man skruvar på objektivet. Ibland kan det vara svårt att komponera bilden med filtren på då det kan bli väl mörkt i sökaren, speciellt då man är ute efter de långa slutartiderna. Med de fyrkantiga LEE-filtren, så är det bara att höja upp filtren, komponera bilden och sänka ner de igen. Filter som man skruvar på, kan det bli lite väl mycket skruvande ibland.

Med min Canon 5D mark II, så har jag ställt in Live View så att ljusstyrkan i Live View ändras om jag ändrar bländare eller slutartid. Då kan jag ändra bländare och slutartid så det blir så ljust i Live View så jag kan komponera och ställa in skärpan manuellt, sen är det bara att ställa bländare och slutartid som man vill ha det. Fungerar bra i de flesta fall, men ibland räcker inte det och då får man plocka bort filtren medan man komponerar och ställer skärpan.

Det finns säkert fler märken och modeller man kan ställa in Live View så att ljusstyrkan i displayen ändras med bländare och slutartid.

/Gunnar
 
Jag gillar också LEE 100 mm filter som sitter i en filterhållare. Jag tycker de är lättare att arbeta med än de som man skruvar på objektivet. Ibland kan det vara svårt att komponera bilden med filtren på då det kan bli väl mörkt i sökaren, speciellt då man är ute efter de långa slutartiderna. Med de fyrkantiga LEE-filtren, så är det bara att höja upp filtren, komponera bilden och sänka ner de igen. Filter som man skruvar på, kan det bli lite väl mycket skruvande ibland.

Med min Canon 5D mark II, så har jag ställt in Live View så att ljusstyrkan i Live View ändras om jag ändrar bländare eller slutartid. Då kan jag ändra bländare och slutartid så det blir så ljust i Live View så jag kan komponera och ställa in skärpan manuellt, sen är det bara att ställa bländare och slutartid som man vill ha det. Fungerar bra i de flesta fall, men ibland räcker inte det och då får man plocka bort filtren medan man komponerar och ställer skärpan.

Det finns säkert fler märken och modeller man kan ställa in Live View så att ljusstyrkan i displayen ändras med bländare och slutartid.

/Gunnar
Det går också ganska bra att se igenom iaf Little stopper via Live view på min Pentax K-5 IIs, utan att behöva ändra egentligen nånting.

Fast egentligen behöver man ju endast dra ut den fjäderbelastade "sprinten" på filterhållaren, så kan hållaren tas bort temporärt för att komponera/fokusera om bilden. Det är ju det som är så himla fint med systemet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.