Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Naturskogsfoto

Produkter
(logga in för att koppla)
Jepp Gartosofta måste det bli snart för min del.

"Att Gartosofta var ett botaniskt sprudlande berg var något som den kände botanikern
Fredrik Hård av Segerstad omtalade i sin bok ”Botaniska strövtåg i Värmland”. Han
och den botaniskt kunnige arvikaläkaren Eric Kjellgren begav sig den 30 juni 1938
till Gartosofta för att flytta nordgränsen för blåsippa längre norrut. Föga anade
de vad som väntade då de kom fram till Gartosoftas fot:
”Och vilket berg! Vi hade knappt hunnit fram till dess nedre sluttningar, förrän
vi förstod, att vi funnit det vi sökte. Vegetationen var av en rent otrolig yppighet:
två stora karlar nästan försvann i snår av strutbräken och älgtolta; i skuggan av
dessa växte den älskliga lundstjärnblomman, med sina stora, bländvita blommor;
skogsvicker klängde bland buskarna.”
”Nu måste vi ta det långsamt och grundligt, sade jag, och ej låta oss drunkna
och förfalla i överflödet.”
”Än skrek den ene av oss till och ropade ett latinskt namn, än den andre;
den ståtliga hässleklockan, ett bredbladigt lundgräs, hässlebrodd, kransrams och
grönblommig orkidé, grönkulla, följde slag i slag.”"

EDIT: Från http://www.s.lst.se/inform/website/naturvard/naturreservat/nr3/pdf/gartosofta.pdf
 
hehe.

Skogsfrun vore ju kul att återfinna också...

aaaah varför har jag varit så nära flera ggr utan att åka dit.
 
Senast ändrad:
Anders! Jag hittade en bild på den fertila skägglaven som jag pratade om. Till höger om den så växer även norsk näverlav med den karaktäristiska bruna lobspetsen. De växte på en gammal björk i sydöstra delen av Ivana.

EDIT: hm bilden mådde inte så bra av komprimeringen och den norska näverlaven syns ju inte så tydligt
 

Bilagor

  • usnea.jpg
    usnea.jpg
    47.7 KB · Visningar: 147
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.