Hunt3r
Avslutat medlemskap
Tycker det e ynkligt om vi i vårt stora land inte skulle kunna ha en livskraftig vargstam. vargen har varit här minst lika länge som vi. Alla kunniga personer på området säger samma sak..."Varg anfaller inte människor" Det ingen bevisad vargattack på människor de senaste 100 åren.
Det är okunniga personer som du som spär på varghatet. Tror du på fullt allvar att vargen är människoätare??? O släppa en hund lös i skogen.......GIVETVIS INTE. Bodde jag där o hade hund skulle jag givetvis aldrig släppa den lös i skogen. Tacka tusan att vargen ser hunden som ett bytesdjur......vad begär vi egentligen??? Att vargen skall tänka "Oj där är en hund...den får jag inte rör"
Jag har rört mej ute i "vargland" kvällstid...tro det eller ej men aldrig varit rädd att bli överfallen.
Blir så trött på att lyssna på dig!Det är märkligt att du blir sur när du inte kan utöva din hobby fritt som du vill när det pågår älgjakt.Men att vi som är jägare inte kan utöva vår hobby p.g.a. att vi inte vågar släppa hundarna för det finns risk att hunden dödas av varg,då är det helt ok.Visst,vargen kanske funnits lika länge som vi.MEN,förr var det inte lika tätbefolkat som nu med mycket mera vildmark.Det finns inte längre utrymme att ha så mycket varg.Förr jagades även vargen och fick därvid respekt för människan.Idag är det helt annat och vargen får inte den respekten för människan som den borde ha!Sen kan man ju säga att jakten har funnits lika länge som vargen så varför ska vargen ha företräde.Jag ska villigt erkänna att jag vill inte ha varg utom i djurparkerna!Till sist ska jag lägga in några citat,här det första:
"I Sverige dödades fyra barn av varg mellan 1727 och 1763 och ytterligare tolv människor, varav elva barn och en kvinna, mellan 1820 och 1821. Den senare händelsen kallas Gysinge-episoden. Vargen angrep då sammanlagt 31 människor. Vid många av attackerna åts människorna delvis upp. Angreppen slutade i april 1821 då en ensam varg dödades"
Här kommer ett till:
"Från Finland finns en rad rapporter om vargattacker under 1800-talet, de flesta kan knytas till städerna Kaukola, Kemio, Kivennapa, Tammerfors och Åbo mellan 1831 och 1882 och vid attackerna dödades 62 barn och två vuxna."
Och ett sista:
"Linnell- och McNay-rapporterna visar att vargangrepp på människor är mycket ovanliga. De källor de har gått igenom visar att vargar har skadat och dödat flera hundra människor, men i beaktande av att dessa angrepp skett under hundratals år över hela norra halvklotet måste vargangrepp anses vara sällsynta. Endast 17 människor har dödats av varg under de senaste 50 åren i hela Nordamerika, Europa och Ryssland"
Ingen ska komma att säga att det inte kan hända att en människa dödas av en varg.Kanske blir det ett barn!Tycker alla ska tänka på det innan dom påstår att vargen är ofarlig.Som sagt,undrar hur många av dom som inte har vargen inpå sig som skulle våga släppa iväg sina barn på en mörk skogsväg alldeles själva där vargen finns inpå knutarna?