Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Naturfotografer

Produkter
(logga in för att koppla)

MikaelFelsing

Avslutat medlemskap
Hejsan!

Många kommer säkert tycka att detta är en dum eller "rolig" fråga.


Har sökt på gulasidorna, här i forumet och på google. Utan några tillfredställande resultat.

Jag vet inte riktigt hur jag skall ställa frågan på ett så bra sätt som möjligt.

Men håll i er, här kommer den:

Jag skall ha APU i några veckor och vill inte vara på någon fotostudio. Jag är Naturintresserad.
(Landskap, Fåglar, osv)

Vart kan jag vända mig om jag vill hänga med ut med en Naturfotograf?

Vad jag läst så verkar det vara svårt att ens få någon plats på en fotostudio och liknande?

Annars får jag väl göra som jag gjorde sist, i höstas. Då va jag ute själv i 2 veckor och fotade fåglar runt omkring Borås.

Men nu vill jag ha en handledare, som har lust att dela sina kunskaper med mig. Kanske bara för en dag, eller två?


Hjälper det att skriva att man är Lugn, har bra Tålamod och är 20år?

APU = "PRYO, PRAO, Arbetsplatsförlagd utbildning"

Går på ljud&bildskolan i Borås, med inriktning på foto.


MVH - Drömmaren, Mikael.
 
Det är mycket ont om yrkesverksamma naturfotografer i Sverige. Anledningen är att det är mycket svårt att försörja sig på det. Men ett fåtal, som t.ex.

Terje Hellesö, Magnus Nyman, Jan Töve, Mattias Klum, Staffan Widstrand och Hans Strand för att nämna några som har lyckats.

Det är förmodligen därför som det är svårt att finna. de flesta har annat arbete vid sidan av. Jan Töve jobbade som lärare på heltid under hela 80-talet, varpå han jobbade 50% lärartjänst och 50% foto under 90-talet för att först efter närmare 20 år kunna jobba med naturfoto på heltid.
 
Hej och tack för svaret.

Tror ni att det är i princip omöjligt att få följa med någon ut & fota? Det finns säkert många duktiga "amatörer" som har naturfotografering som hobby.

Sedan bör det väl vara runt "Sjuhärad" - Borås trakterna med. Så avståndet kan ju bli ett problem också. Men det är väl inte så troligt att man hittar något ändå.

Men den som inte frågar får ju aldrig veta. Vill ständigt lära mig nya saker.

Än har jag inte gett upp ;)


Förslag? Har ingen lust att sitta inne i en studio hela dagarna.
Ligger/Sitter hellre ute i naturen och fryser en hel dag.

Drömmande hälsn - Mikael
 
Kontakta kan man ju alltid göra om man är intresserad. Det kan ju bara bli ett nej i värsta fall:) Och Jan Töve håller väl till i dina krokar också.
Lycka till!

Mvh
Gerhard
 
En del, som t ex Terje, erbjuder ju handledning en hel dag mot betalning, men det är ju inte riktigt det du tänker på. De få proffs som arbetar heltid med naturfoto har en allt tuffare marknad och måste producera bra material hela tiden för att tjäna sitt levebröd. När det gäller djur är det ju alltid svårare när man är två. Även om man sitter i gömsle och även om du har tålamod. Och vad gäller övrigt naturfoto arbetar nog de flesta effektivare när de kan arbeta utan "distraktion". När man inte känner personen i fråga är det nog få som riskerar ett projekt för att handleda utan betalning. Bäst vore ju om du känner någon som tjänar pengar på sin fotografering, men inte är beroende av inkomsten. Eller har turen att få kontakt med någon genom fotosidan, fotoklubbar osv. Pröva att lägga in en annons här på sidan!

/Pontus
 
För dom flesta är det en avkopplande sysselsättning.
Jag själv försöker mig på djur i natur. Det som tar längst tid är att lära sig ( t.ex då fåglar) i vilken miljö dom olika arterna vistas i.
Man lär sig inte detta i första taget.
 
Du bor iaf i rätt del av Sverige. Många framgångsrika naturfotografer bor just i Västergötland (av någon anledning?). Kolla t.ex. Naturfotografernas medlemslista. Där finns också mejladresser, så det är väl bara att skriva ett artigt mejl och fråga. Man kan inte få mer än ett nej. De flesta blir nog smickrade av att du frågar.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.