Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Naturfotoböcker

Produkter
(logga in för att koppla)

MagnusC

Aktiv medlem
Har inte sett någon bra diskussion på läsvärda fotoböcker.

Själv är jag väldigt förtjust i böckerna:

1. Äventyr i svenska björnmarker - Bertil Pettersson

2. I Lappugglans skog - Göran Ekström

3. Naturen som fotomotiv - Terje Hellesö

Någon som har tips på annan litteratur som behandlar ett/flera djurarter, alt. läsvärda faktaböcker?
 
Ibland är det kusligt! Jag satt precis och funderade på om jag inte skulle komma med ett inlägg om just Göran Ekströms "I lappugglans skog" och så hittar jag det här inlägget överst på forumlistan! Märkligt!

"I lappugglans skog" är en otroligt bra bok med fantastiska fotografier. Varje bild är motiverad och man blir inte "mätt" efter ett antal sidor utan vill bara vända blad för att upptäcka vad som kommer där. Det är ett bra upplägg att följa skogen över året och Görans texter lyfter bilderna ännu ett snäpp.

Dessutom är det en mycket inspirerande bok som får en skåning som jag att fundera på om man inte skulle bygga sig ett gömsle och försöka fotografera björn!

Mvh Maria
 
The Art of Bird Photography

Hej

Tak for gode titler. Dem vil jeg staks købe. Jeg har allerede "Naturen som fotomotiv - Terje Hellesö" og jeg er enig den er god.

Jeg har netop anskaffet mig denne fugle-foto bog af Arthur Morris og jeg har sjældent set en SÅ god bog som indeholder enormt meget information. Kan på det kraftigste anbefales.

The Art of Bird Photography.
The Complete Guide to Professional Field Techniques by Arthur Morris
160 pages ISBN: 0817433031

http://www.birdsasart.com

Venligst

Henrik
 
Det finns flera bra böcker som jag kan rekomendera.

En av de bättre och intresantare böckerna är Sven Gillsäters "Öga mor Öga".

En annan är Bo Kristianssons "Vildmark i norr".

Tycker också väldigt mycket om Magnus Nymans "Vildsvin", Mattias Klums "Skogens öga, bilder från Borneos inre".

Edvin Nilssons Sarekböcker är också de väldigt bra.

mvh
Jonas
 
* Och havet vilar aldrig + Så länge skogen växer med fotografier av Hans Strand och text av Rolf Edberg. Vackra prisbelönta bilder!

* Jag har sett av JP Lahall

Bra ämne för en tråd!

Johan
 
Glömde...

Glömde boken Rovdjur av Magnus Elander, Staffan Widstrand och Johan Lewenhaupt. En höjdarbok med underbara bilder.
 
Har precis fått tag på Terjes bok "Naturen Som Fotomotiv" från "mitt" lokala bibliotek. Den ser jag fram emot att bläddra i.

Annars är det flera fina böcker som det ges förslag på här i tråden.


Mvh
Jonas
 
"Nature Photography field guide" av John Shaw (ISBN 0817440593) ger en hel del bra tips och innehåller många trevliga bilder.
"The making of landscape photographs" av Charlie Waite (ISBN 1855851490) behandlar landskapsfotografering, och författaren kommenterar sina egna bilder. Ibland kommer han med påpekanden att bilden skulle blivit bättre om..... men han kunde inte ändra motivet och tog bilden ändå, för det är bättre med en halvdålig bild än ingen bild alls.

Den första boken tar upp en hel del teknik, men den andra koncentrerar sig mer på de estetiska värdena, komposition och liknande.
 
Tackar för alla förslag på böcker, kom gärna med mera.
För när man går i bokhandeln där jag bor och tittar så finns det inte så mycket.
Så man får beställa och det är som att köpa grisen i säcken.
Så tack igen.

Mvh
Jonas
 
Hej

Vill du ha bra skrivna böcker som dessutom verkar vettiga så försök med:

Composition techniques, Ernst Wildi ISBN 1-58428-024-7


Nature Photography field guide, John Shaws, ISBN 0-8174-4059-3

OBS att den finns i två versioner, en som inte har tillägget field guide, den är äldre så undvik den.

I båda dessa har författarna fokus på naturen eller utomhus.

Filed guden täcker ljusmätning (mycket bra skrivet), utrustning (objektiv, filter etc), film, lite lite om komposition, lite vad man bör tänka på när man jobbare i olika väder ute.


Composition techniques tar upp ämnet och skriver en hel del om olika format, jämför kvadratiska format med liggande, stående, var placera huvudobjekt, färgers betydelse, störande objekt, vad gör att man får harmoni och jämvikt i bilder, antalet objekt i bilden och vad det ger etc. Rätt mycket tips att tänka på ger han. Han avslutar med en svart/vit och panoramadel.



Roine
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.