Annons

Naturfotoböcker

Produkter
(logga in för att koppla)

rickardignell

Aktiv medlem
Vilka böcker är era absoluta favoriter - var har ni fått inspiration, inhämtat ny teknisk information eller bara dräglat över.

Vill ha lite tips för att göra av med lite julklappspengar.

Mina egna favoriter är:

John Shaw (samtliga teknik- och kompositionsinriktade, från macro till landskap)

The art of bird photography (Arthur Morris)

The new complete guide to wildlife photography (Joe MacDonald)

Sarek och Kebnekaise (Claes Grundsten)

Ngorongoro (Reinhard Kunkel) (Kanske den bästa boken om Östafrikas natur - nu äntligen i nytryck)

Har ni några böcker som ni skulle lägga till här - har bara lagt in mina absoluta favoriter än så länge. Kanske ni inte tycker dessa är bra - vilka föredrar ni. Tacksam för rekommendationer.

Rickard
 
Inte naturfoto...

.... men fantastiskt inspirerande ändå:

"Magnum stories", 61 Magnumfotografer (Cornell och Robert Capa, Henri Cartier-Bresson, W Eugene Smith, Marc Riboud, Steve McCurry, Elliot Erwitt, Inge Morath, Paolo Pellegrin, Alex Majoli, m fl, ja, levande och döda fotopionjärer och -legender) berättar på bokens 500 sidor om sitt sätt att fotografera, sin bildfilosofi och hur de lägger upp en story.
 
Terje Hellesoe:s bok, om du inte redan har den. Underbar!
Så skulle jag också vilja rekommendera ett antikvariatsbesök och leta upp någon av Svante Lundgrens böcker!
 
Mer Africana

"Forever Africa" av Peter & Beverly Pickford, "a journey from the Cape of Good Hope to Morocco".

"The Miracle Rivers: The Okavango and Chobe of Botswana" av samma Pickfords igen. Boken skildrar Okavangos skönhet, dramatik och mystik perfekt. Jag drömmer mig tillbaka och blir alldeles matt när jag bläddrar i den.
Favoriten i boken är en sensuell elefanter-med-lättklädd-fotomodell-bild av Horst Klemm på sidan 206/207.

"Rhythms from the wild" av Art Wolfe. Inspirerande panoreringsbilder, inte ett skarpt kort i hela boken...
 
rickardignell skrev:
The High Himalaya (fantastiska panoramor)
Ja, den är verkligen inspirerande med övernaturligt vackra bilder, Art Wolfe är oerhört produktiv.

Köpte en bok i Namibia, "Kalahari: Rivers of sand" av Alain Degre, Sylvie Robert, Michael Knight och Lance Sherry, utgiven av Southern Book Publishers i Jo-burg.
Bilderna från detta väldiga torra vildmarksparadis är väl inte allihop så där överfantastiska men ihop med text, teckningar, målningar och layout blir intrycket av boken ändå helgjutet, kan ofta inte lägga den ifrån mig utan bläddrar fram och tillbaka medan timmarna går.
 
Gamla bilder från Arktis (bl a)

Jag gillar de uråldriga bilderna i boken "Amundsens bilder" (Roland Huntford, Bonniers 1987). Man hittade 1986 på en vind en förseglad bortglömd låda med forskningsresanden Roald Amundsens fotografier. Lådan innehöll 250 handkolorerade bilder bl a från Nordvästpassagenexpeditionen 1903-1906, Sydpolenexpeditionen 1910-1912 och Maudexpeditionen 1918-1923.

Detsamma gäller Nils Strindbergs bilder från Andrees Polarexpedition 1897 i Sven Lundströms bok "Andrees Polarexpedition: ett ödesdrama i text och bild" (Wiken 1988, på rea för sju-åtta år sen?). Expeditionen slutade som bekant i katastrof: de tre polarforskarna sågs aldrig till mer utan försvann spårlöst på isvidderna. Först 1930 återfanns deras sista läger och bl a filmrullarna med Strindbergs bilder som visade expeditionens marsch mot döden.

Bilderna i de två böckerna har gjort starkt intryck.

Kul att se att man på forntiden åstadkom bra bildresultat med tungarbetad utrustning under besvärliga arktiska förhållanden. Här behövdes ingen fjollig autofokus och ingen gnällde över brus eller för få pixlar.
 
Hej alla,
mina favoriter är :
1. Skogens öga - Klum
2. Sarek - Grundsten
3. Ajungilaq, arktiska ögonblick - Elander/Widstrand

Men om man verkligen gillar naturfoto så tycker jag att man skall läsa den helt fantastiska tidningen "Camera Natura" som är ett forum för naturfotografer från framförallt Sverige, Norge, Danmark och Finland. Gå in och titta på www.cameranatura.se och förundras, och framförallt köp och läs ett nummer och känn på kvalitén i tryck och bilder... mumma....

Och nej, jag jobbar inte för dom - även om jag skulle vilja - och jag får ingen som helst provision heller, jag gillar bara tidningen helt enkelt. Prenumerant sedan 1998, har jag för mig...(börjar bli gammal...minnet sviker...)

Gillar man bildkonst med natur som motiv, på ett bredare plan så kan jag rekomendera boken :
"Det besjälade landskapet" av Lennart Sand.
Men här handlar det om målningar som är fantastiska, helt i nivå med t.ex. Liljefors i mina ögon.

Ett gott nytt fotoår önskar jag er alla !!

/ Magnus
 
"Örn" av Sixten Jonsson! "Sarek" av Edvin Nilsson!

Kommer någon av er andra 50-plussare ihåg den magnifika bildboken "Örn" från 1969, LTs förlag, bilder av Sixten Jonsson och text av Nils Linnman?

Någon av er som har den kvar, eller som kanske ärvt den?

När jag som tonåring ivrigt skådade fågel var det denna bok man önskade i julklapp, men aldrig fick.

En annan fotobok som blev oerhört uppmärksammad var Edvin Nilssons fina "Sarek. Vandringar i vår sista vildmark" från 1970, Bonniers.

Båda böckerna var stora inspirationskällor och kan nog hittas i antikvariat.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.