Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Naturfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

Lottabos

Aktiv medlem
Hej.
Jag undrar vilken kamera som är bäst att använda vid naturfotografering. Jag undrar eftersom min Canon 600 D låter mycket när man tar bilderna o det skrämmer djuren om man är för nära. Bäst är väl förståss att sitta längre bort och ha ett tele men ibland händer det saker nära inpå, och lite plötsligt, som man vill knäppa fort o utan att störa. Finns det någon bra systemkamera till det ändamålet tro?

Kanske SX50HS?

Måste det vara en systemkamera? Måste du ha så hög bildkvalitet som en riktig systemkamera ger? Kanske ska du publicera bilderna någonstans, och då behövs ofta en hög kvalitet.

Men om du mer fotograferar för nöjets skull skulle du kunna göra avkall på det där med superkvalitet, och då kan en enklare kamera ge stora möjligheter. Och dessutom vara nästan helt tyst.

En mycket skojig kamera är Canon SX50HS, som kostar under 4000 kronor. Då får man en förvånansvärt snabb kamera som är full av skojiga finesser och som dessutom ger riktigt hyggliga bilder.

Och som bonus får man ett brännviddsomfång som motsvarar 24 - 1200 mm. Jo, det ska stå 1200 mm. En mycket effektiv bildstabilisering gör att man kan få riktigt skarpa bilder t.o.m. i längsta teleläget, speciellt om man använder den inbyggda sökaren så att man kan trycka kameran mot pannan.

Gä gärna in på www.dpreview.com och se på inläggen i forumet Canon PowerShot Talk. Där finns massor av naturbilder, speciellt på fåglar.

På mina två senaste semesterresor till utlandet lämnade jag mina stora utrustningar hemma och tog bara med en SX50HS (och en S100 som fick- och backupkamera). Och jag måste säga att det var roligt. Man är inte van vid att ha ett 1200 mm objektiv hängande om halsen. Och när man väl har supertelet med sig ser man plötsligt en massa nya objekt.

Intressant är också att om man ser t.ex. en fågel på långt håll och först tittar på den i en 10x kikare, och sedan tar en bild med 1200 mm brännvidd, då ser man mycket fler detaljer i fotot.

Så valet du står inför är att antigen skaffa Canons nya 800 mm objektiv plus en 1,4x telekonverter, eller också en SX50HS. Så länge du bara tittar på datorskärmen kommer nog skillnaden att vara förvånansvärt liten. (Säger den som aldrig har haft något Canon 800 mm objektiv,,,)

PS Om du tittar på bilderna på DPReview, glöm inte att trycka på "original size" för att verkligen se hur bra bilderna är. Speciellt en person som kallar sig för Augustin Man brukar ha bra bilder på fåglar /DS

Senast ändrad:
Använder 5DmkIII, 7D, 60D och har även testat 6D så det är väl mina referenser. Av dessa lever väl alla om mer eller mindre, 5DmkIII har dock ett tyst läge (vet inte om det finns på 6D) som jag gillar, väldigt användbart i vissa lägen. Exempelvis på älg har jag haft stor nytta av det. Det är ju inte helt tyst men bra mycket tystare iallafall.

Med spegeln uppfälld (LiveView) blir väl alla systemare lite tystare än annars.
Det finns dessutom två lägen på min 7D för "tyst bildtagning" i LiveView-läge.
Men ljudlöst blir det inte.

Petter ...

Tack för era svar, de var intressanta. Kanske en Canon SX50HS är rolig att ha som komplement. Funderar på att så småningom köpa en nyare Canon men vet ej riktigt vilken ännu, har ju ingen stor kassa att ösa ur men era förslag kommer jag givetvis att titta på. Undrar bara hur utskrifterna blir med SX50:n. Är med i en fotoklubb och vi har utställning ibland och då vill jag nog gärna ha bra kvalitet på utskriften.

Jag har faktiskt inte skrivit ut några bilder från SX50, så jag kan inte svara på hur bra resultatet blir. Men kameran har 12 Mpixels upplösning, vilket räcker långt (men inte säger något om kvaliteten). När man tittar på bilderna på bildskärm i 100% förstoring ser de riktigt skarpa ut, och såvitt jag kan bedöma lånar de sig riktigt väl för skärpning med USM.

Den utmärkta websidan Cameralabs.com har testat SX50, och där kan man också hämta hem provbilder i full upplösning som man sedan kan skriva ut själv med sin egen skrivare.

http://www.cameralabs.com/reviews/Canon_PowerShot_SX50_HS/sample_images.shtml

Camerlabs är f.ö. en riktigt bra sida för den som vill läsa bra tester. Den skrivs av en engelsman som har flyttat till Nya Zeeland och provar kameror och lever gott. Om jag inte förväxlar honom med någon annan var han en välkänd auktoritet och testare av HiFi-utrustning på 60- och 70-talen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar