Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Naturbilder fotopapper

Produkter
(logga in för att koppla)

guldlaxen

Medlem
Hej!

Skulle vilja vet vart man kan köpa fotopapper?
Vilken sort ska man välja?
Jag fotar bara naturbilder, mycket är närbilder på fåglar. Nu ska jag göra utskrifter i A4 och A3 format till tavlor.

Sen undrar jag om nån har tips vart man köper passepartout och ramar till rätt kurs?
Är det något specielt man bör tänka på mått mässigt?

Skulle vara bra om man kan beställa allt på samma ställe.

Tack på förhand
 
JAG hade kontaktat en välkänd leverantör o frågat om de har ngn testkartong.
Alltså en kartong med alla sorters papper de har i sortimentet i kanske 10x15 18x24
O sen är det bara att börja testa.
Man kan oxå gå på fotomässa o titta efter papper.
 
fotopapper

hej
jag köper mina A3+ papper, canon pro platinum hos Cyberphoto, skriver ut på min Canon 9000mk2 med canons original bläckpatroner...utskriftsprogram i datorn canon DPP...s.a.s Canon hela vägen, och tycker att jag får fina utskrifter av spec natur. OK?

mvh
/B
 
När det gäller egen utskrift är nog den viktigaste regeln att hålla sig till samma fabrikat rakt igenom.
Jag har vid några tillfällen provat ersättningsbläck och udda pappersfabrikat, men det har inte blivit bra färgmässigt. F n har jag HP skrivare, originalbläck och papper, men det finns säkert andra lika bra alternativ.
Skall du skicka filer för utskrift är Crimson ett bra alternativ som jag provat.
Därifrån kan du även få stöd för kalibrering och provutskrifter. Kolla deras hemsida om detta.

Passepartouter kan du köpa genom konstnärsbutiker på plats eller on line, lite beroende på var du är bosatt. Artistica, Drewson, Matton är ett par exempel. Sök på Internet.
Passepartouter finns färdiga i olika storlekar och med olika utsnitt för bilden, om du inte vill skära till dem själv för att anpassa till ditt bildformat.

När det gäller ramar finns de på samma ställen, men Ikea har prisvärda alternativ.
Gillar du breda ramar är Ribba ett alternativ där det även ingår en passepartout i standardformat,
eller Strömby om du vill ha en smalare ram. Här ingår ej passepartout, men den har snabbfästen så det är lätt att byta bild i ramen om du så önskar.

Lycka till!
Lars GT
 
När det gäller egen utskrift är nog den viktigaste regeln att hålla sig till samma fabrikat rakt igenom.
Det tycker jag var ett dåligt förslag. Jag använder Epsons skrivare och Epsons bläck, men jag använder papper från en rad olika tillverkare. Om det finns en bra profil från papperstillverkaren så finns det ingen anledning att inte använda ett papper från en annan tillverkare än skrivartillverkaren. Det gör ju att du kan hitta ett papper vars karaktär stämmer överens med din bilds utseende.

Med vänliga hälsningar

Stefan
 
Jag borde kanske ha skrivit att hålla sig till samma tillverkare kan vara en säkrare regel ( i s f viktigaste). Det är ju rimligt att anta att de olika produkterna är avstämda mot varandra för att ge optimalt resultat och det har hittills stämt för min del. Därför logiskt att ha som en utgångspunkt.
Detta utesluter naturligtvis inte att det kan vara intressant att testa andra kombinationer av papper för att få olika resultat och effekter, likartat med att vi kan bearbeta våra bilder i olika bildbehandlingsprogram för att nå det resultat vi vill ha.

Mvh
Lars GT
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.