ANNONS
Annons

Natur och Fåglar som nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)

Fotograf121

Aktiv medlem
Hej

Varje morron går jag runt en sjö här i Sundsvall. det som dom har ordnat är en öppning i isen för de kvarvarande sjö fåglarna ska ha någonstans att vara så man har ju en hel del fåglar innom ett välldigt litet område att fotografera.

Så det jag undrar som nybörjare till fågel fotografering vad finns det för tipps speciellt nu under lite mörkare tider vad bör man tänka på???

Hur kan man få dom lite mer intresantare?

Jag använder min Canon 10D och ett 70-210/4 (112-336) eftersom jag vill minemera bruset så vill jag ju inte gå över ISO 100.

MVH
John

Bilagor

• fyra kopiera.jpg
    fyra kopiera.jpg
    43.3 KB · Visningar: 391
Du använder stativ antar jag..ISO 200 kan du gott använda iaf..minimal skillnad på brusnivån.

Vänta på bättre ljus är annars en god ide.

Plåta i samma nivå som fåglarna så blir perspektivet betydligt intressantare.

Här körde jag på fri hand.

Det var vid 10-11 tiden jag tog dom här bilderna ganska molnigt dock.

Jag stod på en brygga når jag tog dessa bilder för att komma ut lite mer.

Det är ju ca 100-200 fåglar på ca 50kvm så det är gott om dom

Håller med Kim om ett lägre perspektiv och "bättre" ljus. Kanske en morgon eller eftermiddag med solljus.

Tänk även på att försöka ha ett rätt så kort skärpedjup, det gör att fågeln träder fram mer i bilden. Dessutom tycker jag att det är fördelaktigt att bakgrunden är så lugn som möjligt.

Att toppa med en svag upplättningsblixt kan även vara ett sätt att få liv i bilder under mörka dagar.

/ Daniel

Kan bara instämma i att det ofta blir intressantare om man fotograferar från ett lågt perspektiv. Pova massor av olika vinklar och försök att hitta de du tycker är intressant. Prova att panorera för att få olika effekter.

Skickar med en blid tagen vid samma ställe (jag antar att det är vid Sidsjön). Inte världens bästa blid och hastigt skannad men det ger en antydan om vad man kan göra.

Bilagor

• and.jpg
    and.jpg
    23.4 KB · Visningar: 268
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar